DR afviser sparemanøvre

Piv Bernths farvel til DR ligner et forsøg på at få mere drama for lavere omkostninger, siger manuskript-forfatter Nikolaj Scherfig. Det afviser DRs kultur-direktør Tine Smedegaard Andersen.

DRs kulturdirektør Tine Smedegaard Andersen afviser, at Piv Bernths exit fra DR er en besparelse eller en slags udlicitering. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner

På et stadigt mere bugnende TV-marked er DRs kamp for at holde på seerne blevet intensiveret, og et af medievirksomhedens sikreste kort er dens produktion af TV-serier som »Forbrydelsen« og »Borgen«, der har høstet priser over hele verden. Derfor tolker iagttagere i TV-branchen meddelelsen om dramachef Piv Bernths snarlige farvel til DR for at danne et nyt produktionsselskab uden for DR som et forsøg på at barbere omkostningerne ved dramaproduktionen.

»Det ligner en strategi om at kunne lave mere drama for færre penge. TV-serier er det, der vinder i det nuværende disruptede TV-marked, og det er vel en offentlig hemmelighed, at DRs egne dramaproduktioner er dyrere end dem, det private marked kan levere, og derfor står DR i et dilemma forud for det kommende medieforligs besparelser,« siger manuskriptforfatter Nikolaj Scherfig, der har arbejdet for DR i flere omgange, men som nu arbejder for Nordisk Film.

Hans formodning understøttes af, at Piv Bernth medbringer fire af sine nærmeste medarbejdere i DR, nemlig souschef i DR Drama, Lars Hermann, og producenterne Dorte Riis Lauridsen og Anders Toft Andersen, der også har valgt at stoppe i DR med udgangen af november 2017. DR-producent Karoline Leth har også valgt at stoppe med udgangen af marts 2018 med henblik på start i Piv Bernths nye produktionsselskab.

Formentlig skal manøvren, ifølge manuskriptforfatter Nikolaj Scherfig, bidrage til at gøre DR mere robust forud for forventede DR-besparelser.

Klaus Hansen, der er direktør i Producentforeningen, opfordrer DR til at gribe chancen for at lægge den strategiske kurs om, så det private produktionsmiljø bliver inddraget mere i konkurrencen om dramaproduktionen.

»Jeg synes, DR Drama skal benytte lejligheden til at sige, at man ikke selv skal være producerende, men have nogle dygtige dramaindkøbere og så lukke sin egen produktion eller i hvert fald have en meget mere udadvendt linje, end man har haft de sidste mange år,« siger Klaus Hansen til MediaWatch.

DRs kulturdirektør Tine Smedegaard Andersen afviser dog helt, at Piv Bernths exit fra DR er en besparelse eller en slags udlicitering.

»Det er virkelig en langt ude påstand. Vi går nu ud og rekrutterer ny dramachef og souschef, og det gør vi, fordi vi også fremadrettet vil beholde en stærk egenproduktion. Det er vigtigt for danskerne, at der er et sted, hvor man satser kompromisløst på dansk drama, og at der et sted i den danske TV-branche, hvor man kan have en ordentlig talentudvikling,« siger Tine Smedegaard Andersen, der ikke kan genkende billedet af, at DR Drama er dyrt.

»Det står helt for Nikolaj Scherfigs egen regning,« siger Tine Smedegaard Andersen, der understreger, at det nye selskab kommer til at konkurrere om opgaver fra DR på lige fod med andre produktionsselskaber i markedet.

Også Piv Bernth selv afviser, at der er tale om en sparemanøvre.

»Det er slet ikke noget, som DR har været involveret i. Det har ikke været nogen nem beslutning, for DR har betydet rigtig meget i mit liv,« siger Piv Bernth.

Piv Bernths nye produktionsselskab får navnet Appletree Production.