Donald Trump må vinde uden Pavarottis hjælp

Musikfolk er vrede over Donald Trumps brug af deres numre i valgkampen – men ingen af de to lejre har råd til sagsanlæg.

Hvis Luciano Pavarotti stadig havde været i live, ville han uden tvivl have pakket sine nodepapirer sammen, hvis Donald Trump havde bedt ham om at bidrage til hans kampagne med at synge »Nessun Dorma«, mener den italienske tenors enke. Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Klippene på YouTube er for længst gået viralt: Donald Trumps privatfly lander foran en kæmpe folkemængde til tonerne af »Nessun dorma« fra Puccinis sidste opera.

Stykket har stor effekt og fremkalder mange følelser. Der lurer bare en udfordring bag det hele for den republikanske præsidentkandidats kampagne: Trump har ikke bedt om lov til at bruge det.

Begge sider i den amerikanske valgkamp bruger musik flittigt ved valgmøder og i diverse videoer, men især kandidaterne i den republikanske lejr har fået ballade for deres valg af numre. Formentlig fordi stjernerne bag selv traditionelt er demokratisk-sindede.

Donald Trump fik senest høvl for sin brug af musik fra biografsuccesen »Air Force One« ved torsdagens konvent. Filmens producent følte sig »kapret«, sagde han.

Heller ikke kunstnere som Adele, The Rolling Stones og Steven Tyler fra Aerosmith værdsætter Donald Trumps glæde ved deres arbejde. Og da Trump trak på The Beatles’ legendariske »Here Comes the Sun« i fredags, da hans datter, Ivanka, entrede scenen, røg George Harrisons arvinger helt op i det røde felt.

Opdager det for sent

Den enkelte kunstner har ikke mange våben i kampen mod misbruget. Politikerne kører på licens fra enten BMI, SCAP eller SESAC – i runde tal det amerikanske svar på Koda og Gramex. Når man har indbetalt et passende beløb til organisationerne, har man fri adgang til afspilning af op mod ni millioner musiknumre.

Kunstnerne kan sådan set kun henvende sig til organisationerne og bede sig friholdt fra fællesaftalerne som helhed. Hvilket de pågældende stjerner fra poppens og rockens verden ikke har fået gjort i tide. Trumps succes er måske kommet bag på dem.

De to parter kan i absolut sidste ende lægge sag an mod hinanden. Men den slags søgsmål bliver stort set aldrig til noget. Simpelthen fordi advokater koster mange penge. Agenturerne kontakter i stedet kandidatens medarbejdere og beder dem stoppe straks – hvilket de som regel også gør.

Musik på kampagnernes videomateriale er en lidt mere indviklet sag. Hvis man bruger en optagelse på faste medier, skal man altid spørge alle medvirkende om lov.

Nej tak fra enken

Donald Trumps aktuelle udfordringer begyndte allerede i sidste uge:

Når han landede med sin jet, lod han som nævnt »Nessun dorma« gjalde ud over asfaltbanerne. Til stor fortrydelse for enken efter den sanger, der om nogen gjorde elskovs-arien verdenskendt.

Luciano Pavarotti sang den ofte som medlem af De Tre Tenorer og indspillede hittet flere gange. Mange musikelskere verden over har lige siden har set den som tenorhittet over alle. Som da mobiltelefonsælgeren Paul Potts vandt »Britain’s Got Talent« i 2007.

Enken efter Pavarotti er bare ikke vild med Trumps brug af ægtemandens album. Hun og de tre døtre sendte i sidste uge et brev til republikanerne og bad dem blande Pavarotti uden om valgkampen.

»Luciano Pavarotti hyldede værdier som broderskab og solidaritet gennem hele sin karriere,« skrev hun. »De værdier er ikke forenelige med Donald Trumps vision for verden.«