Don Dans

Ballet: Don Quixote Der er masser af spansk glød, temperamentsfulde trin og sprudlende danseglæde i cubanske Alicia Alonsos »Don Quixote« med den Kgl. Ballet.

Don Dans - 1
Foto: Henrik Stenberg

Ikke mindst i første akt fornemmer man, at de cubanske instruktører virkelig har formået at puste spansk glød og den rette knejsende stolthed i kroppen på de danske dansere. I det krævende hovedparti som den unge Kitri, der er forelsket i barberen Basil og efterstræbes af både den rige Gamache og Don Quioxte, var det på premiereholdet søndag i denne akt også en udsøgt fornøjelse at se Diana Cuni folde sig koket, skarpt og sikkert ud i temperamentsfuld tåspidsdans. Fint fungerede hendes partnerskab med den elegante og let springende gæstedanser Alessio Carbone fra Pariser Operaens Ballet i rollen som Basil.

Fantasten Don Quixote, der tror, at han i Kitri har fundet sin drømmekvinde Dulcinella, er i Alicia Alonsos ballet en mere seriøs og mindre komisk karakter end i mange andre versioner. Han gestaltes glimrende af den høje Mogens Boesen, der har følgeskab af den muntert anlagte Sancho Panza alias Poul-Erik Hesselkilde. Og herligt og fornøjeligt er Flemming Rybergs mimiske karakterspil i rollen som den latterlige frier Gamache, der fører sig frem i flæserige gevandter.

Glædeligt var det til premieren at se Mads Blangstrup tilbage på scenen i god form efter længere tids sygefravær som en super flot og maskulin andalusisk toreador, Espada, smukt fulgt af Tina Højlund som den elegante kæreste Mercedes. Og flot fører følget af højt springende og knivkastende toreadorer sig frem.

Teknisk tour de force
I sigøjnerlejren i anden akt, hvortil Kitri og Basil sammen flygter ud, er Tim Matiakis en overlegen springer som ung sigøjner og Anastasia Paschali en sensuel sigøjnerkvinde. Da Don Quixote herude efter sin berømte kamp med vind møllen forsvinder ind i kærlighedens drømmeunivers, dukker ikke blot Dulcinella op i skikkelse af Kitri, men også dryadedronningen alias en sikker Kizzy Howard sammen med 16 dryader og en fortryllende dejlig Amor i skikkelse af Rebecca Labbé højt på tå.

Højdepunktet i »Don Quixote« kommer i tredje akt med Kitri og Basils store pas de deux, der er kendt som et af de hyppigst dansede glansnumre på de internationale scener. Flot klarede Diana Cuni sig gennem denne tekniske tour de force med Alessio Carbone som en både tryg og højt flyvende partner. Nu skal der bare findes overskud til at danse Kitris hundesvære trin lidt mindre sammenbidt.

Scenografi og kostumer er de samme som i Det Kgl. Teaters to tidligere opsætninger. Men Jens-Jacob Worsaaes fantastisk smukt samstemte nuancer fryder fortsat øjet. Og Henrik Vagn Christensen dirigerer Det Kgl. Kapel med fin sans for tempi i Minkus spanskklingende bravurmusik.

»Don Quixote« er ikke en ballet, der følelsesmæssigt stikker dybt, men den fænger med sin overdådige og sprudlende dans. Selv om ikke alle tåspidsbalancer og andre mindre tekniske detaljer endnu var helt på plads til premieren fremstod Den Kgl. Ballet som helhed i topform i Alicia Alonsos »Don Quixote«, som de næste ti dage skal på turné i Jylland. Der er noget at glæde sig til.