Diva ved et vadested - i cyklamekjole og kulsort hår

Anna Netrebkos nye album blev fejret ved et turbulent pressemøde i sidste uge. Den russiske operastjerne viste sig forbløffende ærlig om sin nye stemme. Men hun gled af på spørgsmål om privatlivet.

Den russiske operadiva Anna Netrebko, der er aktuel med et nyt album, stillede i sidste uge op til pressemøde under festivalen i Salzburg og svarede på nærgående spørgsmål både om sin stemme og sit privatliv. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

SALZBURG: Hvor gift er hun egentlig? Et privat og måske lidt sært spørgsmål. Og alligevel et af dem, der optog Salzburg mest i sidste uge.

Anna Netrebko optrådte ved byens store festival, Salzburg Festspillene, og havde kaldt verdenspressen sammen: Den russiskfødte operastjerne er aktuel med sange fra Giuseppe Verdis operaer.

Rygter om uro på hjemmefronten var det ene påtrængende spørgsmål hin eftermiddag. Det andet handlede om hendes stadig tungere stemme. Anna Netrebko lyder som en forandret sangerinde.

Bliver det nye kapitel i hendes historie lige så fantastisk som resten?

Pigen fra det vestlige Rusland gik på konservatoriet i Sankt Petersborg og finansierede sine studier med et job i Marinskij Teatrets hellige haller. Vel at mærke med et job som trappevasker.

Men hun ville da også gerne optræde inde på den legendariske scene. Så hun øvede et program op og sang for, som det hedder i faget. Chefen, i skikkelse af Valery Gergiev, kunne pludselig opleve sin trappevasker stå og synge som en anden Askepot.

En eventyrlig begyndelse for hende. Fortsættelsen bød på en fantastisk debut i USA i 1995, på hovedroller i både New York og San Francisco, på hede ønsker fra næsten alle de europæiske operahuse.

Hun blev lige så aktiv i pladestudiet og har i runde tal udgivet et album om året siden da.

Tilbage til kærligheden. Egentlig en privat sag, skulle man synes.

Men hun har også optrådt professionelt med sin uruguayanske barytonsanger, Erwin Schrott. Hun gjorde det eksempelvis i DR Koncerthuset for en sommer siden. Hun sang endda pop i mikrofon for hans skyld.

En af verdens mest efterspurgte operadivaer havde både fundet lykken og en ny kollega. Ingen havde bare været inviteret til bryllup. Så hvor gift var de egentlig? Hvordan gik det i det hele taget med kærligheden?

The New York Times fik spurgt ind til sagen forrige år. Operastjernen fortalte om de timer, hun og sønnen Tiago på to år tilbragte på Central Parks legepladser.

Hun berettede også om sin morgenmad. Som regel et måltid uden søde sager – på nær når hendes madglade mand var hjemme.

Og det var dér, bladets kvindelige og ret ligefremme udsendte tog mod til sig: Havde de da holdt deres bryllup hemmeligt?

»Vi er ikke gift,« sagde hun. »Men ja, jeg kalder ham min mand. Han føles som min mand.«

Nuvel. Ingen vil ødelægge festen med flere spørgsmål til den sag. Hendes blotte tilstedeværelse, knitrende cyklamekjole og kulsorte hår, har i forvejen taget pusten fra de fleste.

Sanger med selvindsigt

Folk får til gengæld spurgt om det med hendes stemme. Stjernen svarer hudløst ærligt på det hele og vinder megen sympati.

Nej, hun ville ikke kunne synge for eksempel »Aida«. Hendes stemme savner simpelthen den rigtige højde og drøjde lige nu. Selvindsigten lyder måske ikke af meget, men virker generøs i hendes position.

En moden herre forvilder sig ud i hendes succes med »La Traviata« i 1998. Noget med at hun ikke var så vild med opera dengang. Noget med at Franco Zefirellis filmatisering af Verdis værk havde åbnet hendes øjne.

»Undskyld – hvad var spørgsmålet?«, må hun sige. Hvorpå de få minutter til rådighed næsten allerede er gået.

Anna Netrebko ryster på hovedet. Lægger divaen til ro og skruer realisten på. Hun ejer stadig en star quality uden sidestykke.

Som da hun får spørgsmål om kjolerne i hendes karriere. Et farverigt udvalg hænger til udstilling henne i hjørnet.

»De ser mig noget små ud,« siger hun bare.

Eller da en herre ret åbenlyst lægger an og kalder hende smuk og eftertragtet. Anna Netrebko finder de rette folder og spørger til hans alder. Manden er 30 år, viser det sig.

»Du er alt for ung til mig,« smiler hun.

Og sidste spørgsmål handler om Mozarts musik. Hvornår vil hun synge den igen?

»Jeg tror aldrig, jeg vil gøre det mere,« siger hun realistisk. »Mange af mine kolleger kan simpelthen gøre det bedre.«

Siger altså damen, der optrådte for tusinder på Den Røde Plads for nylig og kræver halve millioner for en aften. Hun kunne have spillet diva til det sidste. Hun gjorde det ikke.

Et blik ud i salen, rutinerede smil til de hektiske kameraer, vink ned til et par bekendte og videre i livet. Hvor hun ender, ved man mindre end nogensinde.