Distortion skal finansieres af publikum

Meget tyder på, at det allerede om nogle få år bliver publikum og ikke kommunen, der skal sikre Distortions økonomiske fundament. Kultur- og fritidsborgmesteren foreslår en langsom nedtrapning af den kommunale støtte.

Bagmand og stifter af Distortion, Thomas Fleurquin, går efter at gøre gadefestivalen uafhængig af kommunal støtte. I stedet skal de københavnske publikummer via køb af gadearmbånd bære det største økonomiske ansvar. Her ses han sammen med en række unge på Dronning Louises Bro i indre København. Foto: Betina Garcia Fold sammen
Læs mere

Musik og festglade røster kommer atter til at give genlyd i de københavnske gader, når Danmarks største gadefestival, Distortion, fra i dag for syttende år buldrer derudad i fem dages kollektiv festrus. Og hvis der ligesom sidste år bliver bragende solskin, forventer arrangørerne bag, Københavns Politi og Københavns Brandvæsen intet mindre end 300.000 feststemte mennesker på gaden under festivalugen.

Dermed virker alt til at være, som det plejer, fristes man måske til at mene. Og dog. I fredags meldte bagmand og stifter af Distortion, Thomas Fleurquin, utvetydigt ud til Berlingske, at han gik efter at gøre gadefestivalen uafhængig af kommunal støtte. En udmelding, der ikke har været sagt højt før, og som lægger op til, at publikum selv må til lommerne.

»Det dér med at få støtte fra kommunen er en ufattelig gammeldags tankegang, som vi skal væk fra,« sagde Thomas Fleurquin.

»Det vil ikke bare være unikt på verdensplan. Det vil også være en powerhistorie for København, hvis vi som by løfter opgaven i fællesskab og holder fire dages kæmpefest, hvor de, som kan, smider en hundredlap i raslebøssen, frem for at vi til evighed skal være afhængige af offentlige midler,« tilføjede han med henvisning til de famøse gadearmbånd, som man som festgænger siden 2012 frivilligt har kunnet købe for 100 kroner.

Distortion har fra 2008, hvor festivalen modtog offentlig støtte for første gang, og frem til i år modtaget et samlet tilskud fra Københavns Kommune på omkring 7,4 mio. kroner. Derudover er der indgået aftale om tilskud på 600.000 kroner i henholdsvis 2015 og 2016, under forudsætning af at Borgerrepræsentationen giver sin tilslutning til budgettet, ligesom der for øjeblikket ligger en ansøgning til politisk behandling for årene 2015 til 2018 på i alt 4,5 mio. kroner.

Prisværdigt

Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune, der skal tage stilling til ansøgningen og som ved adskillige lejligheder har været i tæt dialog med Distortions ledelse, hilser Thomas Fleurquins vision om fremover at gøre festivalen endnu mere brugerstyret velkommen.

»Det er en forfriskende og rigtig dejlig udmelding fra Thomas Fleurquin, som jeg synes, vi skal følge op på fra politisk hold,« siger et af udvalgets medlemmer Michael Gatten (V), mens Jens-Kristian Lütken (V) ligesom Yildiz Akdogan (S), Rune Dybvad (S) og kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF) stemmer i og kalder initiativet for »prisværdigt« og »eksemplarisk, hvis det lykkes«.

»Jeg har fuld forståelse for, at der for nogle år siden var ting, som ikke fungerede helt optimalt for Distortions ledelse, og at man skulle have penge til at komme igennem krisen, men at man nu har fået det under kontrol betyder, at man godt kan overveje at holde igen med støtten,« siger Carl Christian Ebbesen, der derfor foreslår en langsom nedtrapningsplan, modsat Lilian Parker Kaule (LA), der – som det eneste medlem i udvalget – ønsker en øjeblikkelig standsning, da støtten til gadefesten ifølge hende »tager ressourcer fra vigtigere opgaver«.

»Vi kan ikke allerede ved budgetforhandlingerne til efteråret trække støtten til Distortion. Det vil være alt for drastisk,« siger Carl Christian Ebbesen.

Arrangørerne skal ifølge borgmesteren over de næste par år først præsentere stabile salgstal i forhold til salg af gadearmbånd, før man kan tale om at trække støtten. Ellers er risikoen for, at hele idéen med gadefesterne, som danner ramme om de folkelige arrangementer, vil gå af fløjten for stor.

»Så vil man kun have de lukkede Final Parties tilbage,« siger han med henvisning til de entrébetalte arrangementer ved mørkets frembrud. »Og det vil være synd,« siger Carl Christian Ebbesen

Det er Yildiz Akdogan, politisk ordfører for Socialdemokraterne i Københavns Borgerrepræsentation, fuldkommen enig i. Hun mener, at Distortion har en kæmpestor udfordring i at markedsføre sig selv bedre, hvis det vil have de københavnske publikummer til at hive en hundredmand op af lommen hvert år.

»Distortion har en kommunikationsudfordring, de skal arbejde meget målrettet med, hvis de ønsker at efterleve ønsket om at være selvkørende. For jeg tror, at der stadigvæk er rigtig mange borgere, der ikke har forstået, hvad det indebærer, når man køber gadearmbåndet, og hvad pengene går til,« siger Yildiz Akdogan.

Crowdfunding

Netop det budskab har Thomas Fleurquin og hans ni mands store sekretariat, NusNus Aps, der er ejet af Fonden Copenhagen Distortion, siden 2010 og i højere grad i 2011, hvor publikumstallet oplevede en eksplosiv vækst fra godt 40.000 mennesker om ugen til pludselig 300.000 mennesker om ugen, ellers desperat forsøgt at formidle.

»Når over 100.000 mennesker deltager i en gadefest på Vesterbro i stedet for 20.000, løber regningen i forhold til renhold og sikkerhed op. Derfor bad vi tilbage i 2011, der var vores værste kriseår med et underskud på små 800.000 kroner, nærmest skingert om »kom nu, køb det forbandede armbånd, ellers er der ingen gratis gadefest længere,« fortæller Thomas Fleurquin.

»Sådan er det ikke længere. Når man køber et gadearmbånd i dag, støtter man i lige så høj grad programindholdet, hvad enten det er gourmetmiddage, børnedistortion, megarave på Knippelsbro eller klassisk musik på Enghave Plads.«

Mens festivalgængere i 2012 købte 11.000 gadearmbånd, blev det i 2013 til knap 8.000. Det svarer til en samlet donation fra publikum på lige omkring to mio. kroner. Det er ifølge festivalchefen en uvurderlig hjælp. Hans ambition er nu, at Distortion fra 2017, når den fylder 20 år, i overvejende grad skal være crowdfundet.

Konceptet med Distortion, som har været Thomas Fleurquins baby siden 1998, da festivalen for første gang så dagens lys, var i udgangspunktet, at folk kunne varme op til den store afslutningsfest Final Party om lørdagen. Her kunne folk fornøje sig med gratis musik og underholdning, hvor Distortion var den glade giver. Sådan kan det ikke blive ved med at være, siger festivalchefen, og slet ikke, hvis Distortion siger nej-tak til den kommunale støtte, som han mener, at gadefestivalen med flere hundredtusinde trofaste støtter årligt sagtens kan være foruden.

Ifølge festivalledelsen er der efterhånden så godt styr på praktikaliteterne, at man nu i højere grad kan beskæftige sig med at skabe indhold. Man har blandt andet i år valgt at satse på en bredere profil ved at tilføje klassisk musik af internationalt snit til programmet.

Gevinst for hovedstaden

»2014 er det år i Distortions historie, hvor jeg som direktør for foretagendet for første gang faktisk føler, at vi har styr på tingene, er organiseret og har en professionel tilgang til de mange produkter, der ligger under gadefestivalen,« siger Thomas Fleurquin og henviser til en eventanalyse Wonderful Copenhagen har udarbejdet.

Her er en af hovedkonklusionerne, at Distortion i 2013 havde en turistmæssig gevinst for Region Hovedstaden og Danmark som helhed på 35 mio. kroner.

»Alle data peger på, at Distortion er god for København. Nu skal vi blot have deltagerne til i højere grad at tage et ansvar på sig, anskaffe sig et armbånd og ellers hylde København,« afslutter Thomas Fleurquin.

Distortion finder sted fra onsdag 4. juni til søndag 8. juni. Billetter kan købes i samtlige 7 Eleven-butikker i hovedstadsområdet og på billetto.dk/cphdistortion.