Disse mænd laver nyt magasin til kloge kvinder

Efter i mange år at have hørt på brok fra kvinder over damebladenes manglende indhold, starter to mænd nu et nyt intelligent kvindemagasin.

Frederik Cilius (tv.) og Rasmus Bruun står bag det nye dameblad Damernes Magazine. Målgruppen er den intelligente kvinde, der er interesseret i samfunds- og kulturstof. Foto: Isa Sous Jacob Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I mange år har historier om vægttab, kendisser og parforhold fyldt de glitrede dameblade, men det vil man ikke kunne finde i det nye dameblad, Damernes Magazine, der udkommer 31. august i 5.000 eksemplarer.

I stedet får læserne artikler om kultur og samfund, og målgruppen er intelligente kvinder. Det er to mænd, der står bag Damernes Magazine.

Studieværterne Rasmus Bruun og Frederik Cilius har på blot fem uger udviklet ideen til bladet i deres radioprogram »Damernes Magazine« på Radio24syv. Blandt skribenterne i første udgave er Sørine Godtfredsen, Mads Holger, Morten Messerschmidt og Kurt Thyboe.

De to mænd tog initiativ, efter de i mange år har hørt på brok fra kvinder om, at indholdet i de eksisterende dameblade er uintelligent.

»Vi undrede os over, at der ikke var nogen, der gik i gang med at lave et intelligent dameblad. Det virkede, som om mange kvinder havde travlt med at diskutere indholdet frem for at lave et nyt blad selv,« siger chefredaktør på Damernes Magazine, Rasmus Bruun.

En af tankerne bag magasinet er at give skribenterne god plads til at fortælle om intelligente emner.

»Det er en broget flok, der har leveret til vores blad. Men det er nogle garvede skribenter, og de får lov til at skrive om det, de har lyst til. Normalt skal man ramme en eller anden damebladsvinkel – eller en vinkel, der passer til en bestemt type magasin,« siger Frederik Cilius.

Det er dog ikke forbudt at skrive om mode i Damernes Magazine. Tanken er dog, at dybe artikler skal have mest plads i magasinet.

»Vores eneste dogme er, at det skal være interessant at læse om. Det er 800 sommerkjoler ikke. Hvis der var en, der ville skrive om Hugo Boss, der har designet SS-officerernes uniformer, og hvad det har betydet, så ville vi tage den med. Men endnu har der ikke været nogen, der har meldt sig på banen med sådan noget,« siger Frederik Cilius.

Planen er, at kvinder skal lave bladet

Det er planen, at nogle kvinder med tiden skal overtage magasinet. Og Rasmus Bruun og Frederik Cilius er allerede i dialog med en kvinde, der er kandidat til at drive Damernes Magazine videre.

»Vi synes ikke, det kan være rigtigt, at det er to mænd, der skal gøre det her. Det skal være kvinder, der laver sådan et blad. Så kan vi selv fortsætte i bestyrelsen,« siger Rasmus Bruun.

Ifølge Frederik Cilius har de etableret magasinet for at gøre op med en mentalitet om, at det ikke kan lade sig gøre at lave noget nyt.

Ifølge medieforsker Karen Klitgaard Povlsen er det ikke første gang, nogen har forsøgt at lave et nyt kvindeblad.

»Der har været en del forsøg. Damebladene kritiseres med jævne mellemrum for at være for platte. Men indtil videre er der ikke noget, der har kunnet gå,« siger Karen Klitgaard Povlsen.

Kvinder læser magasiner for at slappe af

Hun tør dog ikke gætte på, om lige dét her magasin kan få succes. Ifølge hende handler det især om, at kvinder gerne vil slappe af, når de læser magasiner.

Samtidig er det altafgørende, at de kan få nogle gode annoncører.

»Det, kvinder bruger magasiner til, er at slappe af og give sig selv et frirum i hverdagen. Måske er magasinet ikke det medie, kvinder griber, når de vil være intelligente. Det kan være rart at slappe af med noget, der i virkeligheden ikke er vigtigt. For eksempel sådan noget som makeup, mode og sundhedsråd. Når intelligente kvinder vil læse noget intelligent, læser de bøger eller aviser,« siger Karen Klitgaard Povlsen.

Hun afviser dog ikke, at der kan være plads til et magasin som Damernes Magazine på markedet.

Mange kvinder læser mandebladet Euroman, og ifølge Karen Klitgaard Povlsen køber kvinderne det, fordi det er mere velskrevet og går mere i dybden end traditionelle dameblade. Men også fordi det er interessant at kigge ind i hjernen på mænd.