• Foto: Ukendt

    Den 22. oktober 1863 fik københavnerne for første gang mulighed for at køre i en sporvogn. Først trukket af heste, siden elektrisk. Sporvognene kørte frem til 1972, hvorefter busser overtog driften.

    Genoplev de danske sporvogne her.

    1 / 44

  • 1863: De allerførste sporvogne brugte i de fleste tilfælde animalske trækkraft og i Danmark blev de trukket af heste. Dampmaskiner kunne nemlig ikke bygges lette nok til brug i sporvognene.

    2 / 44

  • Foto: Henning Thempler

    Portæt af København før år 1900, hvor sporvognen ses på Vesterbrogade.

    3 / 44

  • 1941: I Danmark var der sporvogne i henholdsvis København, Odense og Aarhus. Her ses rådhuspladsen i København.

    4 / 44

  • Foto: Ukendt

    1943: Under en luftalarm har folk forladt sporvognene og søgt tilflugt i et beskyttelsesrum ved Vester Voldgade.

    5 / 44

  • Foto: Ukendt

    1945: Folk samles ved pengeombytningen for at komme af med gamle pengesedler.

    6 / 44

  • Foto: Børge Lassen

    1945: Den nye natlinje åbner - den bliver kaldt »Lyntogslinien«.

    7 / 44

  • Foto: Ukendt

    Befrielsen 4. maj 1945: Danskerne jubler.

    8 / 44

  • Foto: Birthe Melchiors

    Cyklist og sporvogn på Clements Bro i Aarhus.
    I Aarhus var der sporvogne fra 1884 til 1971.

    9 / 44

  • Foto: Olaf Ibsen

    1950: Sporvejenes skinnerenser »R1« holder på Pumpehusvej i Sydhavnen, København.

    10 / 44

  • Foto: Kurt Nielsen

    1950: Et trafiksammenstød skaber kaos på Lyngbyvejen.

    11 / 44

  • Foto: Aage Sørensen

    1951: Linje 18 svinger ud fra Toftegaards Plads i retning mod Østerbro.

    12 / 44

  • Foto: Vittus Nielsen

    1951: Tågen har lagt sig over København og linje 6 kører forbi Rådhuspladsen.

    13 / 44

  • Foto: John Hartmann

    1953: På Bernstorffsvej tildækkes sporvognsskinner med beg.

    14 / 44

  • Foto: Ukendt

    1953: Københavns Sporveje forsøger sig med lysreklamer på sporvognene. På billedet ses linje 2 med en reklame for Civilforsvaret.

    15 / 44

  • Foto: John Hartmann

    1953: Trafik på Strandvejen nær Skovshoved.

    16 / 44

  • Foto: Allan Moe

    1954: Passagerer i sporvognen.

    17 / 44

  • Foto: Birthe Melchiors

    1954: Linie 16 på Kongens Nytorv med Magasin i baggrunden.

    18 / 44

  • Foto: Børge Lassen

    1955: Sporvognene i remisen.

    19 / 44

  • Foto: A E Andersen

    1955: Sporvognspersonale kontrollerer et sporskifte efter at linje 5 er kørt af skinnerne.

    20 / 44

  • Foto: Walther Månsson

    1956: Rådhuspladsen dækket af sne.

    21 / 44

  • Foto: John Hartmann

    1958: Vesterbrogade på en regnvejrsdag.

    22 / 44

  • Foto: Egon Engmann

    1958: Oprydningsarbejdet er i gang efter en sporvognsulykke mellem linje 2 og 9.

    23 / 44

  • Foto: Poul Petersen

    1958: Personalet tilser skaderne efter et sammenstød mellem to sporvogne på linje 1 ved Holmens kirke.

    24 / 44

  • Foto: Per Pejstrup

    1959: Oprydningsarbejdet er gået i gang efter en sporvogn og en ølbil er stødt sammen.

    25 / 44

  • Foto: Allan Moe

    1951: En sporvogn passerer den sneklædte Rådhusplads.

    26 / 44

  • Foto: Per Pejstrup

    1960: De kvindelige sporvognskonduktører blev ret populære. 

    27 / 44

  • Foto: Poul Petersen

    1960: En sporvogn kører gennem byen med en sneplov spændt fast foran.

    28 / 44

  • Foto: Egon Engmann

    1960: En hestesporvogn.

    29 / 44

  • Foto: Per Pejstrup

    1960: 30 nye sporvogne indtager København.

    30 / 44

  • Foto: Hans Petersen

    1961: En vognhal i Valby er halvt fyldt med gamle sporvogne.

    31 / 44

  • Foto: Aage Sørensen

    1963: Linje 3 kører gennem en kæmpe vandpyt efter kraftige regnskyl har oversvømmet Københavns' gader.

    32 / 44

  • Foto: Emil Christensen

    1963: Lukningen af linje 15 oplyses på skiltet.

    33 / 44

  • Foto: Emil Christensen

    1963: Linie 15 kører for sidste gang.

    34 / 44

  • Foto: John Stæhr

    1964: En såkaldt »Bogievogn« betjener linie 2 ved Thorvaldsens museum.

    35 / 44

  • Foto: Bent K. Rasmussen

    1965: Folk forsøger at få en sidste tur med linje 8.

    36 / 44

  • Foto: Kurt Lorentzen

    1965: Linje 8 kører mellem datidens biler og cyklister.

    37 / 44

  • Foto: Kurt Lorentzen

    1965: Linje 9 på Amagerbrogade.

    38 / 44

  • Foto: Kurt Lorentzen

    1965: Linje 8 mod Bellahøj.

    39 / 44

  • Foto: MOGENS LADEGAARD

    1969: Københavnsk sporvogn sættes på det skib der skal transportere den til Ægypten.

    40 / 44

  • Foto: Kurt Petersen

    Linje 5 fra Amager til Husum Torv kørte sin sidste tur den 22. april 1972. Den efterfølgende dag blev sporvognene fejret med en kavalkade gennem København.

    41 / 44

  • Foto: Keld Navntoft

    2005: Regentparret fik en tur i den gamle hestetrukne sporvogn i anledning af deres besøg til Svaneke på Bornholm.

    42 / 44

  • Foto: Jens Nørgaard Larsen

    2009: Museumsleder og formand for Sporvejshistorisk Selskab, Mikael Lund, fremviser den færdigrestaurerede NESA motorvogn 929.

    43 / 44

  • Foto: Bent K Rasmussen

    Det største sporvognsnetværk i verden findes i Melbourne og er 250 km langt.
    På billedet ses et andet klassisk sporvognsnetværk, nemlig det der findes i San Fransiscoi USA.

    44 / 44

Luk