-
Den 22. oktober 1863 fik københavnerne for første gang mulighed for at køre i en sporvogn. Først trukket af heste, siden elektrisk. Sporvognene kørte frem til 1972, hvorefter busser overtog driften.
Genoplev de danske sporvogne her.
1 / 44
-
1863: De allerførste sporvogne brugte i de fleste tilfælde animalske trækkraft og i Danmark blev de trukket af heste. Dampmaskiner kunne nemlig ikke bygges lette nok til brug i sporvognene.
2 / 44
-
Portæt af København før år 1900, hvor sporvognen ses på Vesterbrogade.
3 / 44
-
1941: I Danmark var der sporvogne i henholdsvis København, Odense og Aarhus. Her ses rådhuspladsen i København.
4 / 44
-
1943: Under en luftalarm har folk forladt sporvognene og søgt tilflugt i et beskyttelsesrum ved Vester Voldgade.
5 / 44
-
1945: Folk samles ved pengeombytningen for at komme af med gamle pengesedler.
6 / 44
-
1945: Den nye natlinje åbner - den bliver kaldt »Lyntogslinien«.
7 / 44
-
Befrielsen 4. maj 1945: Danskerne jubler.
8 / 44
-
Cyklist og sporvogn på Clements Bro i Aarhus.
I Aarhus var der sporvogne fra 1884 til 1971.9 / 44
-
1950: Sporvejenes skinnerenser »R1« holder på Pumpehusvej i Sydhavnen, København.
10 / 44
-
1950: Et trafiksammenstød skaber kaos på Lyngbyvejen.
11 / 44
-
1951: Linje 18 svinger ud fra Toftegaards Plads i retning mod Østerbro.
12 / 44
-
1951: Tågen har lagt sig over København og linje 6 kører forbi Rådhuspladsen.
13 / 44
-
1953: På Bernstorffsvej tildækkes sporvognsskinner med beg.
14 / 44
-
1953: Københavns Sporveje forsøger sig med lysreklamer på sporvognene. På billedet ses linje 2 med en reklame for Civilforsvaret.
15 / 44
-
1953: Trafik på Strandvejen nær Skovshoved.
16 / 44
-
1954: Passagerer i sporvognen.
17 / 44
-
1954: Linie 16 på Kongens Nytorv med Magasin i baggrunden.
18 / 44
-
1955: Sporvognene i remisen.
19 / 44
-
1955: Sporvognspersonale kontrollerer et sporskifte efter at linje 5 er kørt af skinnerne.
20 / 44
-
1956: Rådhuspladsen dækket af sne.
21 / 44
-
1958: Vesterbrogade på en regnvejrsdag.
22 / 44
-
1958: Oprydningsarbejdet er i gang efter en sporvognsulykke mellem linje 2 og 9.
23 / 44
-
1958: Personalet tilser skaderne efter et sammenstød mellem to sporvogne på linje 1 ved Holmens kirke.
24 / 44
-
1959: Oprydningsarbejdet er gået i gang efter en sporvogn og en ølbil er stødt sammen.
25 / 44
-
1951: En sporvogn passerer den sneklædte Rådhusplads.
26 / 44
-
1960: De kvindelige sporvognskonduktører blev ret populære.
27 / 44
-
1960: En sporvogn kører gennem byen med en sneplov spændt fast foran.
28 / 44
-
1960: En hestesporvogn.
29 / 44
-
1960: 30 nye sporvogne indtager København.
30 / 44
-
1961: En vognhal i Valby er halvt fyldt med gamle sporvogne.
31 / 44
-
1963: Linje 3 kører gennem en kæmpe vandpyt efter kraftige regnskyl har oversvømmet Københavns' gader.
32 / 44
-
1963: Lukningen af linje 15 oplyses på skiltet.
33 / 44
-
1963: Linie 15 kører for sidste gang.
34 / 44
-
1964: En såkaldt »Bogievogn« betjener linie 2 ved Thorvaldsens museum.
35 / 44
-
1965: Folk forsøger at få en sidste tur med linje 8.
36 / 44
-
1965: Linje 8 kører mellem datidens biler og cyklister.
37 / 44
-
1965: Linje 9 på Amagerbrogade.
38 / 44
-
1965: Linje 8 mod Bellahøj.
39 / 44
-
1969: Københavnsk sporvogn sættes på det skib der skal transportere den til Ægypten.
40 / 44
-
Linje 5 fra Amager til Husum Torv kørte sin sidste tur den 22. april 1972. Den efterfølgende dag blev sporvognene fejret med en kavalkade gennem København.
41 / 44
-
2005: Regentparret fik en tur i den gamle hestetrukne sporvogn i anledning af deres besøg til Svaneke på Bornholm.
42 / 44
-
2009: Museumsleder og formand for Sporvejshistorisk Selskab, Mikael Lund, fremviser den færdigrestaurerede NESA motorvogn 929.
43 / 44
-
Det største sporvognsnetværk i verden findes i Melbourne og er 250 km langt.
På billedet ses et andet klassisk sporvognsnetværk, nemlig det der findes i San Fransiscoi USA.44 / 44