Digital musiksalg overhaler CD’en

De samlede indtægter for digitalt musiksalg har nu overhalet salget af det fysiske i Danmark.

Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det har været længe undervejs, men 2012 blev året, hvor de samlede indtægter for digitalt musiksalg i Danmark for første gang overhalede det fysisk, skriver DR.DK.

TV-Avisen kunne onsdag aften fortælle, at musikselskabernes brancheorganisation IFPI torsdag fremlægger en rapport, der viser musikindustriens vendepunkt.

Rapporten viser samtidig, at det ikke er lykkedes at vende udviklingen med faldende omsætning, der i 2012 nåede 408 millioner kroner, hvilket svarer til et fald på tre procent i forhold til året før.

Det er dog gode nyheder for Jakob Sørensen, der er direktør for Copenhagen Records.

»Det her er meget gode nyheder, for vi er vant til fald på 5-10 procent årligt. Men det er særlig positivt fordi det er fremgangen for musikstreaming, som er den primære årsag til at omsætningsnedgangen er blevet formindsket,« siger Jakob Sørensen til dr.dk/kultur.