Diamanternes spor af død og ødelæggelse

»Blood Diamond«, den ny film med Leonardo DiCaprio i hovedrollen, der står foran dansk premiere, har sat diamantindustrien under pres. Verdens største producent har uden held forsøgt at censurere filmen, der også har skabt uro i diamanternes traditionelle og velbeslåede kundekreds.

Faget i borgerkrigens helvede, mens masserne flygter i baggrunden. Fra venstre Djimon Hounsou som Solomon Vandy, Jennifer Connelly som Maddy Bowen and Leonardo DiCaprio som Danny Archer i »Blood Diamond«. Foto: Warner Bros. Pictures. Fold sammen
Læs mere

Selv om strålende diamanter næsten er blevet synonymt med Hollywood og det årlige Oscar-show, så bliver der sandsynligvis mindre glamour over dette års show 25. februar. Flere af verdensstjernerne har nemlig skåret kraftigt ned på deres forbrug af diamanter, efter at de har set den nye film »Blood Diamond« med Leonardo DiCaprio i hovedrollen.

Allerede måneder før premieren har filmens stærke politiske budskab skabt røre i den internationale diamantindustri. Verdens største diamantproducent, De Beers, som kontrollerer 40 pct. af verdensmarkedet, har f. eks. forsøgt at tvinge instruktøren til at tydeliggøre for publikum, at diamantindustrien har gjort en kæmpe indsats for at begrænse handlen med de såkaldte bloddiamanter.

Men det er hverken manden bag filmen, Edward Zwick, eller de NGOer, som er aktive på feltet, helt enige i, og derfor tegner filmen et både brutalt og realistisk billede af en borgerkrig i Afrika med alt, hvad det indebærer af børnesoldater, tvangsarbejde, diamantminer, død og ødelæggelse.

»Det, jeg forsøger at skabe i folks bevidsthed, er agtpågivenhed. At købe en diamant skal være et velinformeret køb. Jeg tror, at folk efter at have set filmen vil føle det nødvendigt at spørge efter en garanti, så de har et bevis for, at diamanten ikke kommer fra et konfliktområde,« sagde Edward Zwick i et interview for et par måneder siden.

Brev fra buskmændene

Begrebet bloddiamanter er opstået, fordi rebeller og korrupte regeringer i visse fattige afrikanske lande har overtaget de kostbare diamantminer og brugt indtægterne til indkøb af våben, som er blevet brugt til at slå civile ihjel med.

Men De Beers, som ifølge branchekilder måtte nedskrive julehandlen med 20-30 pct., accepterer ikke et afslag, og i september lancerede World Diamond Council - diamantindustriens sammenslutning - en PR-kampagne til flere millioner dollar. Man indrykkede blandt andet helsides avisannoncer for at skabe bevidsthed om det arbejde, der er gjort siden 1999, samt en ny hjemmeside, www.diamondfacts.org hvor forbrugere kan læse om diamanter og søge gode råd fra industrien selv.

Men så kom en hidtil uventet spiller pludselig på banen midt i den store PR-krig. Buskmændene fra Kalahari-ørkenen havde også noget at skulle have sagt. De er nemlig vrede over, at De Beers har overtaget deres land i Botswana til fordel for en diamantmine, og deres advokater har hjulpet dem med at lave et helsides åbent brev i magasinet Variety, hvor buskmændene beder Leonardo DiCaprio om hjælp:

»Venner har fortalt os, at du er med i filmen "Blood Diamond«, som viser, hvor meget diamanter kan skade. Det ved vi. Da vi blev jaget væk fra vores land, fik vi at vide, at det var på grund af diamantfund. Venligst hjælp os, Hr.,« skrev buskmændene fra Kalahari.

Og så blev debatten endnu mere heftig.

Spil om værdier

Selv om diamantindustrien har gjort en indsats, og andelen af bloddiamanter i den globale handel er faldet fra omkring 10-15 pct. i 1999 til knap én pct. i dag, har branchen alligevel grund til bekymring.

Filmen, der netop har haft premiere i USA, viser foruden de grådige og hensynsløse hvide diamanthandlere virkelighedens rebelofre, som har fået hugget arme og ben af. Derfor vil den sandsynligvis få forbrugerne i Vesten til at stille kritiske spørgsmål til hele diamantindustrien.

Filmen foregår i netop i 1999, hvor borgerkrigen i Sierra Leone var på sit højeste. Hovedrollen som en ung diamantsmugler spilles af Leonardo DiCaprio, der sammen med en afrikaner, hvis søn er blevet taget af rebellerne og trænet som børnesoldat, er på jagt efter en yderst sjælden og kostbar diamant. Men med to helt vidt forskellige motiver.

Om sit budskab med filmen siger Edward Zwick, at filmen for ham handler om, hvad der har værdi.

»For én person kan det være en sten, for en anden en historie i et magasin, for en tredje er det et barn. Kontrasten mellem en mand, der er besat af at finde en kostbar diamant, og en anden mand, som risikerer sit liv for at finde sin søn, er hjertet i filmen«.

Filmen har premiere i Danmark 26. januar.