»Det vil resultere i mere kaos, end godt er«

Kunstmuseum i Halle afviser at kræve Emil Nolde-maleri tilbage fra Statens Museum for Kunst. Det handler ikke om retfærdighed, siger museumslederen.

I dette ejendomskompleks fandt politiet ved et tilfælde omkring 1.500 kunstværker fra nazitiden skjult i en lejlighed. Foto: EPA Fold sammen
Læs mere
Foto: MARC MUELLER

I Tyskland er der voldsom debat om den nazistiske lov fra 1938, der lovliggjorde konfiskationerne fra tyske museer. Loven gælder stadig, men er under kritik.

I det konservative dagblad Frankfurter Allgemeine Zeitung skriver lederskribenten, at loven viser det omfattende hykleri, der eksisterer i Tyskland om de nazistiske kunstplyndringer. Lederen af kunstmuseet i Mannheim, Ulrike Lorenz, hvis museum mistede 800 værker, siger til tyske medier, at hun vil arbejde for at ændre loven fra 1938 og få kunsværkerne hjem til sit museum.

Men lederen af kunstmuseet Stiftung Moritzburg i Halle, Wolfgang Büche, hvorfra nazisterne bl.a. konfiskerede Emil Nolde-maleriet »Nadveren«, som nu hænger på Statens Museum for Kunst, siger til Berlingske:

»Emil Noldes maleri hænger nu på Statens Museum for Kunst i København, og man kan jo ikke sige, om det er retfærdigt eller ej. Det 20. århundrede var overhovedet ikke retfærdigt. Maleriet er en del af vor historie med alle sine mærkværdigheder, og nu er det helt legalt en del af det danske museums samling. Loven fra 1938 var et slag i ansigtet på alle kunstelskere, men den blev godkendt af de allierede efter 1945, og jeg ser ingen mulighed for at ændre denne juridiske tilstand.«

Vil det ikke give mulighed for at få værker tilbage til dit museum i Halle, hvis loven blev ændret?

»Det vil ikke være i vor interesse. For det vil resultere i mere kaos, end godt er,« siger Wolfgang Büche.

Det har vakt opsigt verden over, at tysk politi har fundet 1.500 mesterværker i en lejlighed i München. Der er tale om en række af de bedste maleres værker, og det drejer sig formentlig om kunstværker, som nazisterne konfiskerede. Malerierne blev fundet hos den 80-årige Cornelius Gurlitt, der løbende har solgt af samlingen.

Da loven fra 1938 stadig gælder, og hvis malerierne i Cornelius Gurlitts lejlighed stammer fra konfiskationerne fra tyske museer, så er det tvivlsomt, om tyske museer vil få deres malerier tilbage og mere sandsynligt, at Cornelius Gurlitt får lov til at beholde dem.