Det stramme greb om de københavnske teatre bliver løsnet

»Vi har nok tolket reglerne lidt stramt,« siger Lisbeth Lollike, formand for Det Københavnske Teatersamarbejde, KbhT, der fremover vil lade det være op til de enkelte teatre, hvor mange forestillinger de sætter op pr. sæson.

Folketeatres Kasper Wilton er glad for de nye signaler fra teatersamarbejdet og politikerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Politikernes stramme krav til de enkelte teatre, ikke mindst om hvor mange forskellige titler, der skal spilles pr. sæson, har været en hæmsko for den kunstneriske udvikling og forhindret teatrene i at give publikums­succeser mere spilletid og dermed sælge flere billetter.

Sådan har nødråbet lydt fra teaterchefer i Det Københavnske Teatersamarbejde, KbhT, der omfatter Nørrebro Teater, Betty Nansen, Folketeatret, Republique og Østre Gasværk Teater.

»Større fleksibilitet omkring antallet af produktioner og spilleaftener ville give teatrene nye muligheder. Jeg synes, man skulle have tillid til teatercheferne i stedet for mistillid. Systemet stiller så mange krav. Man skulle nøjes med ét krav, nemlig hvor mange tilskuere, der skal i teatret. Og så tro på, at teater­cheferne selv kan løse det,« skrev Folketeatrets direktør, Kasper Wilton, således i en kronik i Berlingske som reaktion på, at KbhT med en nedgang i billetsalget på 165.000 billetter er den gruppe af teatre i Danmark, der har haft den dårligste publikumsudvikling de seneste 10 år.

Hvis det tab skal indhentes, vil det kræve, at teatrene får mulighed for at arbejde på en anden måde, fastslog han. Og nu åbner KbhTs bestyrelse i samråd med kulturminister Bertel Haarder (V) for en langt mere lempelig tilskudsaftale, hvor det bl.a. bliver op til det enkelte teater, hvor mange produktioner man vil sætte på scenen i hver sæson.

»Vi har talt med kulturministeren, og det viser sig faktisk, at den største barriere har ligget hos KbhT selv. Vi har nok haft strammere krav til antal produktioner, end det egentlig politisk har været nødvendigt,« siger bestyrelsesformand for KbhT, Lisbeth Lollike.

»Vi har hele tiden ment, at når man får et statstilskud, skal man selvfølgelig producere noget og leve op til nogle krav. Men det kan godt være, at vi har været for stramme. Og når det har været rejst som et problem, og der ikke er noget politisk ønske om, at det skal være så stramt, er der ingen grund til at stille det krav.«

Lisbeth Lollike forklarer, at når ledelsen i KbhT ikke hidtil været opmærksom på problemet, skyldes det, at flere teatre i nogle sæsoner rent faktisk har spillet flere titler end krævet.

»Det har ikke været så tydeligt for os, at der var den barriere for, at de kunne fortsætte en succes. Men sådan en barriere ønsker vi slet ikke, at der skal være, så det bliver løst nu,« siger hun.

Smaddergod nyhed

Præcis hvordan tilskudsreglerne fremover bliver udformet, har KbhTs ledelse endnu ikke fastlagt, og bestyrelsen vil først senere skrive ud til teatrene om de nye regler. Foreløbig har teatercheferne på et møde torsdag morgen fået en mundtlig orientering.

»Vi opgiver i hvert fald kravet til antal af egenproduktioner, men der vil fortsat være krav til, hvor mange billetter der skal sælges i hver sæson, samt hvor mange aftener der skal spilles,« siger Lisbeth Lollike.

Folketeatrets Kasper Wilton glæder sig over, hvad han umiddelbart opfatter som en udstrakt hånd.

»Det er glædeligt, at de restriktive grænser, der hidtil har været for vores arbejde, nu blødes op. Det vil helt klart gøre mange ting lettere for os,« siger han. »Nu er det op til teatercheferne at vise os tilliden voksen ved i endnu højere grad end hidtil at se os som en helhed og koordinere samarbejdet, så det samlede tilskuertal kan gå op. Og hvis vi så også kan opnå større fleksibilitet i skuespillernes overenskomster, vil det være rigtig godt. Det er der i høj grad brug for,« tilføjer han.

Også teaterdirektør Mette Wolf på Nørre­bro Teater er begejstret.

»Det er en smaddergod nyhed, og det er dejligt, at der er blevet lyttet til os,« siger hun.

»De nye regler får især betydning for vores store satsninger, hvor vi nu får mulighed for enten at forlænge en succes eller sætte det samme stykke op igen næste år, hvis man vurderer, at der stadig er mange billetter at sælge.«