Det store illusionsnummer

Ikke nok med, at Eurovision viste sig at blive fire gange så dyrt for København, som man havde regnet med. Hele visionen omkring det at omdanne Refshaleøen til en »Eurovision Island« med forlystelsespark, restauranter og blomstrende kirsebærtræer overalt viste sig også at være et stort illusionsnummer.

Det russiske bidrag ved årets Eurovision Song Contest i København. Foto: Bax Lindhardt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De var der alle sammen den dag i september sidste år.

Uden for Koncerthusets foyer skinnede solen, og indenfor lod alle hovedaktørerne sig også velvilligt bade i blitzlyset. I front DRs generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, med sine væbnere, grandprix-bosserne Pernille Gaardbo og Jan Lagermand Lundme. Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), daværende regionsrådsformand, Vibeke Storm Rasmussen (S), og naturligvis Wonderful Copenhagens direktør, Lars Bernhard Jørgensen, var her også.

Alle ville de være en del af succeshistorien. København skulle efter måneders spekulationer præsenteres som værtsby for det kommende Eurovision 2014, og ambitionerne var enorme. Centrum for det hele skulle være de store B&W-haller, og hele Refshaleøen skulle omdannes til en »Eurovision Island«, hvor skibe kunne lægge til kaj, og gæster i tusindtal fra hele verden ville strømme til for at nyde grandprix-feberen sammen.

Men ingen vidste på det tidspunkt reelt, hvad det hele ville koste. Så da Maria Rørbye Rønn under den storstilede præsentation blev spurgt til prisen på hele arrangementet, fastslog hun, at budgettet slet ikke var på plads endnu.

»Det er for tidligt at sige, hvad dette kommer til at koste, da der er en række forskellige indtægtskilder, der skal gå op i en højere enhed, før man kan fastslå, hvad den endelige pris bliver,« lød det dengang.

I dag ved vi så, at prisen for hele herligheden blev godt 330 mio. kroner. Samtidig er begejstringen for at stå forrest i rampelyset omkring Københavns afvikling af Eurovision 2014 blevet dæmpet mærkbart hos hovedaktørerne.

Grotesk glansbillede

Tilbage står spørgsmålet: Blev DRs drømme om et anderledes grandprix i nogle gamle fabrikshaller som »et kreativt benspænd« så til virkelighed? Og fik København rent faktisk opfyldt sin vision med Eurovision, når det nu blev så meget dyrere end forventet?

Svaret er nej. De papirer, som DR tirsdag valgte at lægge ud til offentligheden, afslører snarere det modsatte. Et nærmest groteskt karrikeret glansbillede af Eurovision-begivenheden, som står i skærende kontrast til det, der rent faktisk endte med at blive resultatet.

For i bestræbelserne på at gøre København til så attraktiv en værtsby som muligt over for DR, havde Wonderful Copenhagen fundet deres mest maleriske pensel frem, og de første strøg blev allerede sat, da man på vegne af Københavns Kommune, Region Hovedstaden og en række andre aktører udarbejdede det første bud på afholdelse af Eurovision-arrangementet.

Her kan man under overskriften »Sharing Copenhagen With The World« blandt andet læse, hvordan Københavns eventuelle værtskab vil tage udgangspunkt i tre temaer: »Børn & Musik«, »Livsstil & Tolerance« og »Bæredygtighed & Grønne Løsninger«.

Langt fra virkeligheden

Tre temaer, der var mere end svære at få øje på, da arrangementet fandt sted. Men der, hvor det for alvor løber løbsk, er i et 19 sider langt dokument, hvor Wonderful Copenhagen forud for et møde med DR detaljeret opremser de succeskriterier for afviklingen af Eurovision på Refshaleøen, som de arbejder med. Dokumentet, der er sendt til DR den 16. juli, beskriver i detaljen, hvordan Wonderful Copenhagen forestiller sig rammerne for Eurovision Island.

»Allerede inden de besøgende fra hele Europa – ja, fra hele verden – lægger til ved Eurovision Islands moler, skinner arenaens imposante facader indrammet af fire tårne af lys dem i møde. Det enorme, illuminerede Eurovision-logo kan tydeligt ses helt fra Langelinie på den anden side af havnen,« indledes der med, hvorefter beskrivelserne af gæster, der træder ud på en blå løber og videre ud på den lange »Eurovision Allé«, hvor diskret placerede højttalere sætter de besøgende i den rette stemning, og alt er dækket af vimpler, flag og blomstrende kirsebærtræer, fortsætter i det uendelige.

Allerede her befinder man sig meget langt fra det, der endte med at blive virkeligheden. Ganske vist kunne man sejle med havnebussen eller nogle turistbåde ud til Refshaleøen, men det syn, der mødte en, var en gammel havnemole uden løber, flag, vimpler og slet ingen træer.

Wonderful Copenhagen forestiller sig ydermere store dele af Refshaleøen omdannet til en nyasfalteret »Eurovision Park«. Et 40.000 kvadratmeter stort område, hvor du: »kommer helt tæt på sjælen i ESC 2014. Nærværet, spændingen, følelserne og det gode værtskab. Her mødes europæerne på tværs af grænser og oplever sammen den intensitet og de store følelser, ESC sætter i gang,« som man forklarer det.

På området skal gæsterne finde »Eurovision Village«, hvor de tre-fem brands, som er hovedsponsorer på begivenheden, inviterer de besøgende på spændende oplevelser i hvert deres oplevelsescenter. Og så skal det også indeholde en 30.000 kvadratmeter stor, tematiseret forlystelsespark med restauranter, barer, merchandiceboder og snackbarer side om side med en udendørs musikscene, hvor fortidens og nutidens grandprix- og popstjerner giver eksklusive koncerter.

Intet af dette blev realiseret. Et par pølsevogne udgjorde muligheden for bespisning, mens sponsorerne holdt sig væk og skabte deres egne begivenheder andre steder i byen.

»Når publikum berusede af det fantastiske show i et roligt flow forlader arenaen, mødes de af en oplyst ESC Park, der stadig er fuld af liv. Her kan man efter showet eksempelvis nyde en god late night dinner, købe ESC 2014-merchandice med hjem, indtage særlige ERSC-cocktails eller fortsætte festen i Eurovision Danseteltet,« slutter Wonderful Copenhagen af. Heller ikke noget af det blev realiseret.

Modige valg

Kort sagt blev det ikke blot en langt dyrere, men også langt mere skrabet udgave af Eurovision, end nogen på forhånd havde planlagt. Men var det så alligevel de mange ekstra millioner værd?

Åbenbart – i hvert fald hvis man spørger alle dem, der var med til at bruge pengene på Danmarks vegne.

»Var det så pengene værd? Min mening er et ubetinget ja – ud fra en samlet vurdering. Turistmæssigt, brandingmæssigt og ikke mindst som en stor begivenhed for danskerne selv. Hele København, ja, hele Danmark har jo været grebet af Eurovision-energien. Byen har emmet af vitalitet på alle fronter. Vi var vært for noget stort og positivt. Vi manifesterede os i verden. Det er den vitalitet, som turisterne elsker. Og vi kender det selv. Vi vil besøge steder, hvor befolkningen selv er begejstret for det sted, de bor,« som Wonderful Copenhagens direktør, Lars Bernhard Jørgensen, beskrev det dagen efter finalen, hvorefter han bekræftede, at det blev dyrere end forudset, fordi det hele endte i de gamle B&W-haller.

»Men det var også de modige valg, der gav »douze points« til København og alle, der ville være med til et uforglemmeligt TV-show i verdensklasse og en kæmpestor folkefest. Der er åbnet et nyt og spændende rum i vores fantastiske by – nemlig Refshaleøen, som har ligget noget rusten og forladt hen i 20 år. Og Wonderful Copenhagen har med stor kraft gjort en betydelig investering med både penge og værdikommunikation i et af verdens store medievinduer.«

Fremtiden vil vise, om direktøren får ret.