Det store fupnummer

Richard Gere er formidabel som fupmageren, der i 1970erne foregav at skrive en autoriseret biografi om milliardæren Howard Hughes. En charmerende og intelligent film om svindel og (selv)bedrag.

Clifford Irving (Richard Gere) er forfatter, men desværre har han ikke det store held med at få sine skriverier udgivet. Han klarer sit store privatforbrug ved at snyde sig til en åben sportsvogn og slippe for regningen på renseriet. Da endnu en roman går i vasken, står det klart for den snart midaldrende forfatter, at han må skyde genvej til toppen, hvis han skal opfylde sine ambitioner om succes.

Vi befinder os i begyndelsen af 1970erne, og det store samtaleemne er Howard Hughes. Den excentriske milliardær, om hvem det siges, at han har skiftet et liv i Hollywoods jetset ud med selvvalgt isolation, er sigtet for økonomisk svindel.

Sekunderet af sin ven, børnebogsforfatteren Dick Susskind (Alfred Molina), og sin kone, kunstneren Edith Irving, får Irving idéen til et af århundredets største svindelnumre, da han forfalsker et brev til sig selv fra Hughes. Heri beder milliardæren Irving om at skrive sin biografi og det pågældende forlag, Irving er i kontakt med, om at give ham et millionforskud. Folkene fra forlaget lader sig forføre at udsigten til en megabestseller, og Clifford Irving lever sig mere og mere ind i rollen som Hughes udvalgte. Det får selvfølgelig konsekvenser, da den magtfulde milliardær dukker frem fra sit skjul.

Richard Gere er formidabel som svindler og spiller animeret på hele følelsesregistret som den charmerende, men også svimlende egoistiske Clifford Irving.

Svenske Lasse Hallström har instrueret og efter de sødmefyldte mellemvarer »Chocolat«, »En ny dag i livet« og »Casanova« er det hans bedste film i årevis.

»En sand løgn« er baseret på den virkelige historie om Clifford Irvings fupnummer, der snød forlagsverdenen og den amerikanske offentlighed i den betændte politiske periode før præsident Richard Nixons fald. Og det er godt materiale til en film, der langsomt, men elegant folder sine figurer ud. Det gælder ikke bare antihelten Clifford Irving og sekundanten Dick Susskind »En sand løgn« er måske reelt også det hidtil mest overbevisende portræt af ikonet Howard Hughes.