Der er ikke meget kvindelighed over Celebrity Edge, som hun ligger der i al sin magt og vælde. Tværtimod er der fallossymboler nok til at fylde en hel stak Dan Brown-romaner, når man beskuer hendes slanke, vandrette statur og rækken af skrå skorstene, der former sig som et gigantisk X mod himlen. Men skibe er altid hunkøn, og det er jeg også. Lige nu endda på vej på mit livs første krydstogt. Jomfrurejsen.

Skibet er ikke en fru-hvem-som-helst. Krydstogt-rederiet Celebrity Cruises har sendt hende til søs for så kort tid siden, at hun knapt er blevet ordentligt våd, og navnet er så maskulint klingende, at det næsten er synd - »Edge«, hedder hun - men det er langt fra tilfældigt. Her er teknologisk og visuel kant for alle pengene. »Edge« præsenteres som en nyskabelse i en krydstogtverden, hvor konkurrencen bliver stadig mere indædt. For altimens passagermængden fortsætter med at stige - i år forventes op imod 30 millioner mennesker på verdensplan at købe billet til et cruise - kommer der flere og flere aktører på et marked, hvor det først og fremmest handler om at skille sig ud. Det er, som jeg snart skal finde ud af, umuligt at være noget for alle, når det gælder krydstogtrejser. Den tid er forbi, hvor der fandtes en standardopskrift, der handlede om at lade passagererne plaske rundt i en pool på skibsdækket, mens de lod sig fragte mellem nogle caribiske øer. Nu består konkurrenceparameteret i at finde sin niche og naile den, så man rammer sit publikum lige i deres feriehungrende hjertekule, helst med et skib, der er indrettet med feng shui-præcision til målgruppen. Hvad enten de er til gourmet, 80er-rock, naturoplevelser eller, som det er tilfældet for passagererne ombord på Celebrity Edge, luksus og atter luksus.