Det lytter London til

Robbie Williams sælger mest i Londons pladebutikker lige nu, men hans trendfaktor og eksklusivitet nytter ikke meget hos byens progressive pladeforretninger. De sætter dagsordenen uge efter uge med 12' singler, der går lige i danseskoene.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

SOHO Alene måden, hvorpå folk bevæger sig op og ned ad Londons gader og stræder, signalerer musikalitet. Hurtige, langsomme, blide bevægelser, stop. Vindueskik, udsalgsregistrering, bøger, plader, guitarer, computere. Videre. Mer' musik. Pladeforretningerne må skifte kassestrimler flere gange dagligt, så meget musik sælges der i London. Al slags musik.

I denne uge topper Robbie Williams de populære mainstream-hitlister og det direkte salgsbarometer. Og det, hvad enten man henvender sig i Tower på Picadilly eller i en af mange Virgin Megastores på Oxford Street. Knap så fantasifuldt og så langt fra noget, der understreger Londons musikalske virvar af virilitet.

Mere uforudsigeligt og interessant ser det ud, hvis man bevæger sig rundt i de små specialbutikker i Soho. Butikkerne her gør sig primært i dancemusik indenfor en myriade af genrer og subgenrer. Det er her, fortæller Anthony fra Flying Records på Dean Street, at den nye musik finder sine ører. Hvor typisk kendere står i kø mandag morgen ved åbningstid, når de nye vinyler, kun vinyler, kommer friske ind. I pladebutikker som Flying sælger man primært 12' med obskure mix af mere eller mindre hemmelige navne og deres kompositioner: Louie Vega & Sinister Jay, Nathan Haines, Sir Piers feat. Monique Biisham, Phil Asher presents Focus sweet & sour og Pepe Bradock.

Det er musik, der går direkte i danseskoene, og som rammer plet i den clubbingkultur, der har hærget det meste af Storbritannien siden slutningen af firserne, hvor housemusikken for alvor holdt sit indtog. Og det er samtidig musik, der bevæger sig så hurtigt, at det, der er in den ene uge, er, om ikke yt den næste, så i hvert fald ikke noget, man åbner ballet med på de hippe, småhemmelige danseklubber.

I jazzens verden er det typisk crossovers mellem jazz og elektronisk musik, der gør sig, hvis vi taler nye udgivelser. Ellers er det, forklarer indehaveren af Soho Jazz & Soul, primært samlerting, der sælges i London. De rigtige udgaver af de rigtige kunstnere, sjældne bootlegs, selvfølgelig på vinyl. De rigtige udgaver af de rigtige kunstnere, sjældne bootlegs og andet, på sort vinyl forstås, koster selvfølgelig. Men rariteterne emmer af musikhistorie, af levet liv, og den slags er der altså ikke meget af, når man lægger 12 pund for en CD med Robbie Williams, selv om han er byens og tidens mand i skysovs.