Det Kongeliges nye husinstruktør: »Man skal skubbe både sig selv og kunsten derud, hvor man ikke har fuld kontrol. Ellers bliver det kedeligt«

Norske Sigrid Strøm Reibo har siden sin tidlige ungdom vidst, at hun ville være instruktør. Det førte hende bl.a. til den russiske statsteaterskole i Moskva, fem spændende, men også hårde år, hvor hun nær var brudt sammen under arbejdspresset. De næste to år skal hun arbejde med ensemblet i Skuespilhuset.

Med sine bare 37 år har norske Sigrid Strøm Reibo allerede mere på cv'et end mange andre teaterinstruktører. Heraf fem hårde, men lærerige år på den russiske statsteaterskole GITIS, i Moskva. De kommende to år er hun fast husinstruktør og medlem af dramaturgiatet i Skuespilhuset. Niels Ahlmann Olesen

Øjnene bag de runde, guldindfattede briller er grå og klare, blikket mildt, stemmen lys og glad med charmerende norsk accent. Men tag ikke fejl af Det Kongelige Teaters nye husinstruktør, Sigrid Strøm Reibo. Bag det milde ydre gemmer sig en vilje af stål. En vilje til at udfordre først og fremmest sig selv, forfølge sine mål, ikke gro fast i tryghedens comfortzone. Og aldrig, aldrig, aldrig! give op.

»For mig har det at droppe ud og give op aldrig været en mulighed. Man er nødt til at fuldføre, uanset hvad man går i gang med,« siger hun, da vi på et tidspunkt i interviewet taler om de fem år, hun tilbragte på den russiske statsteaterskole, the Russian Institute of Theatre Arts, GITIS, i Moskva, hvor hun arbejdede så hårdt, at hendes lærer til sidst måtte beordre hende til at pjække en dag om ugen for at få sovet ud.