Det Kongelige Teater bad PET sikkerhedsvurdere opera

I nyopsætningen af operaen »Saul og David« udspiller handlingen sig i Mellemøsten, og derfor har Det Kongelige Teaters ledelse bedt PET om at vurdere, om operaen udgør en sikkerhedsrisiko.

Morten Hesseldahl, teaterchef på Det Kongelige Teater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Forud for premieren på Det Kongelige Teaters nyopførelse af operaen »Saul og David« af Carl Nielsen forrige fredag, kontaktede teaterets ledelse Politiets Efterretningstjeneste (PET), for at på deres vurdering af, om operaen kunne udgøre en sikkerhedsrisiko for ansatte og puplikum. Det skriver Politiken.

Nyopsætningen har en mellemøstlig tematik, fortæller teaterets direktør Morten Hesseldahl, hvilket er årsagen til, at ledelsen fandt det nødvendigt at få PET til at vurdere sikkerheden.

»Med den sensitivitet, som vi ser nu, skal der ikke meget til, før man får hidset en stemning op, og derfor vurderede vi, at det var bedst at lade PET vurdere sikkerhedsrisikoen,« siger Morten Hesseldahl til Politiken.

Det er ikke første gang, at PET er blevet bedt om en sikkerhedsvurdering op til en premiere på et teater.

CaféTeatret bad PET om det samme i forbindelse med Christian Lollikes »Manifest« om Anders Breivik, og også Teatret Mungo Park Kolding fik PET til at vurdere sikkerhedsrisikoen i forbindelse med »Yahya Hassans Digte« i oktober 2014, skriver avisen.

PET tager henvendelser fra kulturinstitutioner alvorligt og går i dialog, når det er ønsket, oplyser efterretningstjenesten til Politiken.

Der findes dog ingen statistik over antallet af henvendelser fra kulturpersoner og kulturinstitutioner.