Det klassiske skønhedsideal er håbløst umoderne

Copenhagen Fashion Week har netop vist sin sidste silkekreation, strudsefjer og sundhedssandal. Tonen er dermed slået an for, hvordan vi skal klæde os næste år. Berlingske har samlet de tre vigtigste tendenser.

Dansk mode er med på det internationale beat. Og det skyldes ikke, at kollektionerne, der blev vist i den netop overståede modeuge, udviser mere flamboyant kreativitet eller ornamenteret detaljerytteri end tidligere, men derimod, at vi er blevet verdensmestre i at omsætte bæredygtige hensigter til konkrete handlinger.

Det er ganske enkelt blevet et modemæssigt faux pas ikke at fusionere miljøhensyn med næste års modeudbud. Og det klæder de danske brands, at de er blevet samvittighedsfulde. For miljøhensyn handler ikke kun om at producere tekstil af gamle plastflasker, fremstille denim uden brug af vand eller omgøre lagerets gamle klude til en ny garderobe. Det handler også om at reducere mængden af tøj, der bliver produceret, og dermed antallet af ​styles, der bliver sendt på podiet. Og det klæder enhver designer at rydde op og rydde ud i sin idérigdom, dræbe et par darlings og finde ind til det, der rent faktisk fortjener at få et liv på gaden.