»Oplevelser er oppe i tiden, og så er danskernes opsparingskvote tredoblet fra 2007 til '17, så hvis der er en anledning, så er der råd til en rejse. Sidste gang vi målte på konfirmationer, var i 2016, men hvis vi havde gjort det i år, er jeg sikker på, at pilen var gået kraftigt opad, når det handler om at bruge penge på oplevelser,« fortæller forbrugerøkonom hos Nordea, Ann Lehmann Erichsen.
»Rejser er nutidens afløsere for tidligere tiders computer, eller ur i gamle dage,« mener hun. I seneste undersøgelse fra 2016 anslår Nordea, at en familie i gennemsnit bruger ca. 30.000 kroner på konfirmation. Og med ca. 47.000 konfirmationer og et ukendt antal non-firmationer, bliver det til en del. Antallet af luksus-konfirmationsfester, hvor festen koster mere end 30.000 kroner, ligger på 12 procent. Det er en stigning på 50 procent siden 2013. Kon- og nonfirmander i hovedstadsområdet får de dyreste gaver. Og der er en tendens til, at konfirmanderne i højere grad får oplevelser, mener Ann Lehmann Erichsen.