»Det er jo ikke hver dag, man arbejder sammen med en dronning«

Lørdag får balletopsætningen »Askepot« premiere i Tivoli. Dronning Margrethe og musikeren Oh Land har begge bidraget med hver deres elementer for at skabe en ny fortolkning af det klassiske eventyr. Nu glæder Dronningen sig med sommerfugle i maven og rystende knæ til at se det endelige resultat.

Foto: Nikolai Linares. Askepot på Pantomimen. Scenograf H. M. Dronning Margrethe, komponist Nanna Øland (Oh Land). Til vestre ses Tivolis balletchef Peter Bo Bendixen. (Foto: Nikolai Linares/Scanpix 2016)
Læs mere
Fold sammen

De mandlige danseres pangfarvede numser vrikker taktfast fra side til side, mens de kvindelige dansere sætter strutskørterne i sving.

De danser til et mekanisk virvar af elektroniske samples og klassiske elementer, som strømmer ud over de fremmødte pressefolk og nysgerrige skolebørn på udflugt. Bogstaverne på dansernes rygge danner ordet ASKEPOT.

Det er godt to år siden, at arbejdet med balletopsætningen »Askepot« til Tivolis Pantomimeteater blev indledt, og nu kan balletmester Peter Bo Bendixen, musikeren Oh Land og ikke mindst Dronningen endelig nyde en smagsprøve på deres fælles anstrengelser side om side fra de grønne bænke foran Pantomimeteateret.

»Jeg er glad for at bruge farver, og netop fordi det er sommer, og fordi det er på et teater som Pantomimeteateret, håber jeg, at det bliver farverigt« siger Dronning Margrethe.

Foto: Nikolai Linares. Askepot på Pantomimen. Scenograf H. M. Dronning Margrethe, komponist Nanna Øland (Oh Land) og koreograf Yuri Possokhov, som netop har modtaget den prestigefyldte "Prix de Benoit de la danse" i kategorien "Bedste koreograf".. (Foto: Nikolai Linares/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere

Indtil videre må hun nøjes med at overvære en enkelt scene, men hun glæder sig til at se de kostumer, hun har designet, i aktion til premieren lørdag. Så meget at det er »med sommerfugle i maven og rystende knæ«.

»Man kan tegne hvad som helst - papiret er tålmodigt - men når det skal op i tre dimensioner, og udfyldes af en person, som bevæger sig, ser man, om man har ramt rigtig eller forkert,« siger Hendes Majestæt

Det er musikeren Nanna Øland Fabricius, kendt under kunstnernavnet Oh Land, der har komponeret musikken til forestillingen. Selv om Dronningen ikke beskriver Oh Lands lydunivers som en form for musik, hun selv er fortrolig med, har hun været tryg i samarbejdet med sangerinden.

Foto: Nikolai Linares. Askepot på Pantomimen. Scenograf H. M. Dronning Margrethe, komponist Nanna Øland (Oh Land) og koreograf Yuri Possokhov, som netop har modtaget den prestigefyldte "Prix de Benoit de la danse" i kategorien "Bedste koreograf".. (Foto: Nikolai Linares/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere

De er begge enige om, at det kan være en udfordring at stå for hvert sin del uden at vide, hvordan det endelige samspil, kommer til at være.

»Mens jeg komponerede musikken, tænkte jeg hele tiden i bevægelser. Jeg forstillede mig, hvordan lydene ville se ud, når de blev danset. Jeg har jo siddet med min egen lille del, så jeg er meget spændt på at se, hvordan det bliver som helhed. Til de prøver, jeg har set, har det løftet sig som jeg havde håbet,« siger Oh Land og tilføjer:

»Og så har det har været sjovt og spændende at høre Dronningens tanker om historien og scenografien. Det er jo er ikke hver dag, man arbejder sammen med en dronning.«

Foto: Nikolai Linares. Askepot på Pantomimen. Scenograf H. M. Dronning Margrethe, komponist Nanna Øland (Oh Land) og koreograf Yuri Possokhov, som netop har modtaget den prestigefyldte "Prix de Benoit de la danse" i kategorien "Bedste koreograf". Fold sammen
Læs mere