Det bedste af alt det dårlige

Lars Rix, kulturredaktør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er velkendt, at vores medie- og kulturforbrug undergår store forandringer i disse tider. Gamle og traditionelle vaner står for fald og nye vinder indpas i takt med den ekspansive digitale udvikling.

Et af de nye medier, der har vundet allermest gennemslagskraft siden lanceringen for kun lidt over 10 (!) år siden er YouTube. Stedet, hvor du altid kan finde alt fra de seneste dårlige kattevideoer til kampagnemateriale for Islamisk Stat og så lige alt det ind imellem.

For at forstå hvilken enorm styrke YouTube har – ikke mindst hos nye generationer – kan man blot kaste et blik på størrelsen. YouTube er i dag det tredjemest besøgte website i verden og det største, når man alene kigger på tv og video, som tiltrækker mere end 15 milliarder besøgende hver eneste måned.

Det er med andre ord en gigantisk magt og indflydelse, YouTube besidder, og de personer, der forstår at udnytte mediets muligheder, bliver morgendagens altdominerende stjerner og forbilleder.

Der vil også være andre, men hvis du kigger dine børn over skulderen, mens de sidder ved computeren, med mobilen eller deres tablet, er det med stor sandsynlighed ikke børne-tv, som du kender det fra, da du selv var barn, som de ser på. Nej, det er YouTube, hvor en Vlogger eller en youtuber har sin egen kanal om alt fra den sidste nye ungdomsmode til det seneste computerspil.

Er det et problem? Nej, ikke nødvendigvis. Der kan sagtens være masser af gode ting i denne direkte kommunikation uden snærende mellemled med løftede pegefingre og gammeldags moralbegreber.

Men som du kan læse om i dagens avis, er niveauet af det, børn og unge sidder og ser på YouTube desværre alt for ofte himmelråbende lavt. En ny generation af børn og unge sidder ganske enkelt og propper sig med tomme kalorier i hidtil uhørt omfang. Vi taler 7-årige piger, der fortæller, hvordan man lægger makeup, og drenge, der laver slet skjult reklame for alskens bizarre produkter eller den seneste samledille i legetøjsindustrien.

Ting, der ville vække national shitstorm på de sociale medier, hvis eksempelvis DR eller for den sags skyld Berlingske Media med vores avis Kids News gjorde det samme, glider her fuldstændig ufiltreret lige ind bag hjernebarken på næste generation. Og YouTube? Slår blot ud med armene. Det er jo bare den nye kultur, og hvis man ikke forstår det, er man blot håbløs gammeldags og ude af trit med udviklingen.

Nu har youtuberne også fået deres eget awardshow, Guldtuben, som du kan læse mere om i dagens avis. En aften, hvor man så kan kåre det bedste af alt det dårlige.

Og hvor afvikles awardshowet? Det er minsandten i Det Kongelige Teater. Nationalscenen, der i aften bliver indtaget af navne som Robin Samse, Julia Sofia, Naja Münster, og hvor de dygtigste af dem allerede tjener mere i månedsløn end en balletdanser, en skuespiller eller en operasanger på Gamle Scene nogensinde kan drømme om at få.

Den gamle kultur viger for den nye. Spørgsmålet er så, hvor det efterlader os?