»Derfor vil jeg tillade mig at udråbe 2015 til Helmig-år«

I den anden Helmig-bog på få måneder får vi 30-års jubilarens egne tanker om stort og småt. Sammenlagt tegner brikkerne et billede af en både kompleks og sympatisk popstjerne.

Den 50-årige aarhusianske popskjald med krøllerne og det brede smil kan i år fejre 30-året for sin debut. Foto: Jens Astrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Først var det H.C. Andersen-år. Så var det Kierkegaard-år. Vi er pjattede med at fejre særlige kulturhistoriske mærkedage og personer, der fylder rundt. Døde som levende.

Derfor vil jeg tillade mig at udråbe 2015 til Helmig-år. Og hvorfor så det? Jo, fordi den 50-årige aarhusianske popskjald med krøllerne og det brede smil i år kan fejre 30-året for sin debut. Dengang startede rejsen mod den stjernehimmel og idoldyrkelse, som siden vandt ham prinsesse Renée, det halve popkongerige og et utal af musikpriser. Og sådan et jubilæum går naturligvis ikke upåagtet hen.

Selv fejrer han det ved at gøre det, han elsker. Han tager rundt og optræder for sit trofaste publikum med soloturnéen »Mutters Alene«, som han for nylig kickstartede med otte udsolgte shows i Tivolis Koncertsal. Hvor mange danske musikere kan lige præstere det? Jo, nok er der kommet grå stænk i krøltoppen, men charmøren er stadig i høj kurs hos folket (især kvinderne), der betragter ham som nationalt poparvesølv.

Ind i maskinrummet

Men det er skam ikke kun ham selv, der celebrerer. I august udkom Søren Anker Madsens biografi »Thomas – dagen efter dagen derpå«. En velskrevet bog, der dog brillerede ved hovedpersonens fravær. Helmig havde takket nej til selv at medvirke. Et benspænd, forfatteren dog tacklede fint ved at omgås sit andenhånds-kildemateriale med begejstret snilde samt ved at inddrage gode personlige anekdoter fra sit liv som fan.

Man kan spekulere i, om Helmig afstod fra at deltage af kontraktmæssige årsager? Den nyeste Helmig-bog, »Helmig og kærligheden – nogle døre må man lukke for at verden kan blive større«, udkommer på et konkurrerende forlag og markedsføres som den hidtil eneste, hvor han selv bidrager. Den garvede journalist og forfatter Kirsten Jacobsen er på som »medproducer«, men ordene, overvejelserne og konklusionerne kommer fra manden selv, og her kommer vi med ind i maskinrummet. Så langt ind, som Helmig nu tillader det. For hans filosofi er, at inderst inde har alle en privat sort boks, der er forbeholdt dem selv. Vi får tanker om musikken: Skabelsesprocessen, personlige favoritter fra bagkataloget, koncerterne. Og om heltene: Dylan, Van Morrison og Motown-folkene. Og om de personlige og professionelle op- og nedture.

Men mindst lige så interessant er det at høre om Helmigs politiske tanker, privatlivet med Renée Toft Simonsen (deres vandretur på Caminoen!), dagligdagen med børnene, hvor han er den loose far, der hader forældre-intra og madpakkediktatur, venskabet med Gnags-folkene og opvæksten i den højt elskede hjemstavn Aarhus. Og så videre.

Konfliktsky fighter

Men naturligvis er hans perspektiv på kærligheden centralt. Den kærlighed, som i forskellig form så ofte har spillet hovedrollen i mandens mange skattede sange – fra »Nu hvor du har brændt mig af« over »Stupid Man« til »Malaga«. Helmig og det mangesidede bæst kærligheden hænger uløseligt sammen på godt og ondt. Dens fascinationskraft har altid været stor.

Tilsammen tegnes billedet af et langt mere komplekst menneske end den pop-teddybjørn, medierne ofte har udlagt Helmig som. Han fremstår som en reflekteret, kløgtig, humoristisk, selvironisk, sympatisk, men også sårbar mand. En popartist af kød og blod, der bestemt ikke er bleg for at erkende, at han ikke altid rammer plet. Men som bliver ved og er en fighter, selv om han efter eget udsagn er konfliktsky.

Hermed er der tale om en ret anden Helmig-bog end Søren Anker Madsens. Ikke at den ene trumfer den anden. Sammen giver de to et ganske fyldigt billede af manden og hans musik. På hver sin måde illustrerer de, hvor vigtig en spiller han har været på den danske popscene de seneste 30 år.

 

Titel: Helmig og kærligheden – »Nogle døre må man lukke for at verden kan blive større«.

Forfattere: Kirsten Jacobsen og Thomas Helmig.

Sider: 264. Pris: 199,95 kroner.

Forlag: Gyldendal.