Derfor vil Berlingske Media i luften

Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen, vil nå endnu bredere ud med musik- og nyhedskanalen POP FM, som koncernen vil drive med SBS Radio.

Lisbeth Knudsen, ansv. chefredaktør Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis Kulturministeriet vender tommelfingeren op, vil radiolytterne om kort tid blive præsenteret for en ny radiokanal, POP FM.

Kanalen skal i givet fald drives af Berlingske Media og SBS Radio A/S i et nyt selskab FM6, hvor Berlingske Media med 60 pct. ejerskab får majoriteten.

Ansøgningsfristen udløb mandag kl. 12, men hvorfor skal Berlingske Media nu til at drive radio?

- Det skal vi, fordi det giver rigtig god mening i forhold til at udnytte hele den indholdsproduktion, som vi i forvejen har i Berlingske Medias regi. Vi har op mod 800 journalister, der producerer indhold til forskellige medier og forskellige platforme, og det giver rigtig god mening at udnytte det på mange forskellige måder, siger koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen.

- Derfor har vi søgt at skabe det stærkest mulige samarbejde på radioområdet mellem Berlingske Media, der har stor professionalisme med hensyn til at producere nyheder, og SBS, der har stor professionalisme i at drive musikradio, siger koncernchefen.

SBS ejer og driver allerede fire radiostationer i Danmark, NOVA FM, The Voice samt de to netradioer Pop FM og Easy FM.
 
Den ledige kanal blev i 2003 vundet ved en auktion af Talpa Radio International B.V., som drev den indtil november 2009 under navnet Radio 100 FM. Det er på den platform at Berlingske Media nu håber at gå i luften sammen med SBS.

P4 uden snak

Målgruppen for radio-kanalen bliver de 35-55-årige, og musikindholdet vil primært blive hentet fra 70’erne, 80’erne og 90’erne.

Synes du ikke, at der er pop-kanaler nok?

- Det, vi prøver at lave her, er faktisk en musikkanal, der er rettet i mod den voksne målgruppe. Det bliver en radiokanal, der tilbyder et alternativ til DRs P4, der har masser af snak og lokale og regionale nyheder, og hvor vi tror, at der er rigtigt mange, der gerne vil have den musiktype, som P4 leverer – men uden al den snak. Det er det, vi gerne vil tilbyde, siger Berlingske Medias koncernchef.

Ifølge Lisbeth Knudsen bliver konceptet: Korte nyheder og masser af god musik.

Altså P4 uden snak?

- I hvert fald uden lokal snak.

Der skal altså ikke produceres lokalradio?

- Nej, det bliver nationale nyheder.

Skal vi i Berlingske Media ud og ansætte flere journalister, eller er det de eksisterende medarbejdere, der også skal lave radio?

- Om det bliver i forbindelse med, at vi laver en intern omorganisering, eller om vi går ud og udvider staben, vil jeg ikke tage stilling til lige nu. Når vi i juni får at vide, om vi får kanalen, tager vi præcist stilling til, hvordan vi organiserer arbejdet, siger Lisbeth Knudsen.

Bud på DR-kanal kan over komme tale

Hvad med et bud på DRs P2, som der har været talt om?

- Det, jeg har sagt, er, at alt efter kravene til et alternativ til P1, og de økonomiske forudsætninger, vil vi se interesseret på det, hvis der kommer et sådant udbud. Så vil vi byde på det.
 
- Men grundlæggende mener jeg, at det er en rigtig dårlig ide at nedlægge P2. Man skulle i stedet nedlægge P3 og lade de kommercielle stationer om at drive en sådan type kanal, siger Lisbeth Knudsen.

DR driver i dag fire kanaler, kulturministeren er gået ud og har foreslået et alternativ til P1, og som teknisk betegnes P2, og som opererer på en midlertidig sendetilladelse, der udløber i år, hvor den så kommer i spil på det frie marked.

- Det kulturministeriet har sagt i sit udspil er, at så får DR ikke lov til at beholde den. Den klassiske musik må de så finde et andet sted til, fordi ministeren gerne vil lave et alternativ til P1 på den kanal. Jeg mener, det er en dårlig ide at nedlægge P2s klassiske radio. Tag i stedet det, der sendes på P3 og send det i udbud, fordi det er mere kommercielt egnet, siger Lisbeth Knudsen.

Foreløbig gælder Berlingske Medias radioambitioner dog POP FM.

SBS er klar til kamp

I SBS Radio A/S glæder administrerende direktør i Frederik Meyer sig:

- Jeg er rigtig stolt af, at SBS Radio A/S og Berlingske Media A/S har indgået en aftale. Berlingske er det ældste og mest dynamiske mediehus i Danmark og sammen med os, SBS Radio, Danmarks største kommercielle radioudbyder med mere end 25 års erfaring, ser jeg frem til, at FM6 vil tage kampen op mod P4, lyder det fra Frederik Meyer.

En knap så kampklar aktør var Radio ABC, der droppede planerne om at at søge frekvensen, fordi der er for få penge i markedet. Det er Frederik Meyer dog på grund af det nye samarbejde ikke nervøs for:

- Hvis ikke det var fordi, vi havde de synergieffekter, som vi har, så ville vi heller ikke se nogen økonomi i det. Men vi har programekspertise, salg, lokaler, research og medie- og markedsmæssigt know-how, samt hele den journalistiske og redaktionelle del fra Berlingskes side. Det er alt sammen udgifter, der er forbundet med at drive den her forretning, hvor vi ikke vil have nævneværdige merudgifter. Disse mange synergier gør, at FM6 kan lancere et kvalitetsprodukt til en overkommelig pris, siger han.