Derfor er danske fotografer populære i USA

Vores fotografer har bedre forstand på lys og lette løsninger end de amerikanske kolleger, mener formanden for Danske Fotografer.

Charlotte Bruus Christensen står på toppen og er fotograferet sammen med en del af crewet under optagelserne af »A Girl on the Train« med Emily Blunt i hovedrollen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nordisk Film, Barry Wetcher
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jan Weincke, formand for Danske Fotografer, har for år tilbage arbejdet i udlandet, hvor han fotograferede fire film for filminstruktøren Arthur Penn, der var stor i 60erne og 70erne. Han er ikke i tvivl om, at de danske fotografer har visse dyder tilfælles.

»Fra Filmskolen har de en god filmopdragelse, der gør, at de kender hele filmprocessen til bunds. De danske fotografer har for eksempel hænderne helt nede i lyssætningen, og derfor har vi et godt ry, når det gælder om at sætte lys med langt færre lamper, end amerikanerne selv bruger normalt. Det er samtidig naturligt for danskerne at finde hurtige og lette løsninger. Tilsammen gør det, at vi meget hurtigt falder ind og leverer på en måde, der virker pragmatisk og ukrukket,« siger Jan Weincke og fortsætter:

»I den amerikanske filmverden tænker de meget mere branchespecifikt end herhjemme, så producenterne er gode til at spotte nye talenter ved at holde øje med navnene på filmfestivaler rundt omkring. Til en sammenligning har jeg kun meget sjældent hørt om, at danske producenter vil have bestemte fotografer. Jeg forventer, at de danske fotografer, der arbejder i USA og England, kommer tilbage til Danmark med masser af ny inspiration og lyst til at omsætte det, de har lært, i dansk film. Det kan kun inspirere hele branchen herhjemme,« siger formanden for Danske Fotografers fagforening, hvor der er 90 medlemmer, og knap halvdelen laver spillefilm.

Ud over de nye faglige udfordringer i USA kan der også vente en bedre løncheck. I Danmark får en god dansk filmfotograf knap 30.000 kr. i ugeløn, og den slags er reguleret og ret fasttømret efter overenskomster. I USA er variationen i, hvad du tjener på en gennemsnitlig filmproduktion i Hollywood og en independent film i New York, stor.

En typisk ugeløn i Hollywood for en god fotograf ligger omkring 60.000 kroner, og bliver du først etableret og arbejder sammen med de helt store instruktører, kan du få omkring 120.000 kr. For de amerikanske lønninger skal man trække betaling på ti procent til agenten fra.