»Der er god grund til at mindes Elvis«

I dag er det 30 år siden, Elvis Presley døde på sit toilet i Graceland, og hele verden minder The King med arrangementer og en perlerække af »nye« Elvis-produkter. Men er der reelt noget at fejre? »Ja,« siger en af verdens førende Elvis-eksperter.

Ernst Mikael Jørgensen er ansat i pladeselskabet SonyBMG i New York som konsulent, producer og historiker med én opgave: Elvis. Foto: Simon Bohr Fold sammen
Læs mere

Allerede tre måneder efter en ung, smuk og talentfuld Elvis Presley i 1954 skrev under på sin første pladekontrakt med Sun Records, sikrede en smart forretningsmand sig retten til at producere Elvis-dukker. Lige siden har industrien omkring The King Of RocknRoll antaget dimensioner, som selv i dag kan måle sig med markedets største, Rolling Stones og Justin Timberlake. Alene Elvis pladesalg nærmede sig i 2006 40 millioner dollars. Salget af merchandise i alle tænkelige afskygninger, af billeder, entrébilletter til Graceland, DVDer, solbriller, håndklæder, miniature-dukker, kopi-kostumer etc. påtrykt det varemærkede beskyttede Elvis-navn, er en endnu mere luktrativ forretning.

Ikke mindst på en Elvis-års dag som denne, hans 30 års dødsdag, pipler det frem med »nye« Elvis-udgivelser og tvivlsomme produkter fra de forskellige rettighedshavere. Pladeselskabet SonyBMG, der ejer rettighederne til Elvis sange, har således netop udsendt et dobbelt-livealbum, en opsamling baseret på hans tidlige materiale og et album med hans største hits. Det er gjort i andre afskygninger ganske mange gange før. Hvorfor man vel med en vis ret kan tillade sig at stille spørgsmålet, om der egentlig er noget endsige mere at fejre, hvis man et øjeblik tryller kommercialiseringen af Elvis væk?

»Ja,« siger Ernst Mikael Jørgensen, »det er der da«. Den 56-årige dansker er en af verdens førende Elvis-eksperter. Siden 20-års alderen har han udgivet diverse pamfletter om Elvis, og via en karriere i den danske pladebranche, blev Jørgensen for 16 år siden hentet til New York for at være konsulent, producer og historiker med et opdrag om at systematisere pladeselskabet RCAs (nu SonyBMG) Elvis-katalog, som bl.a. tæller masterindspilningerne af 900-sange, og udfra dem sammensætte nye tematiske udgivelser. Alt fra et bokssæt med 140 numre fra 50erne til en plade med 20 julenumre bærer således danskerens signatur.

Historiske dage
»Interessen for Elvis på sådan en dag som 30-års dagen, er stadig så stor, at der er et behov for at mindes den dag, lige som der er behov for at mindes andre historiske datoer. Så ja, jeg synes, det er værd at stoppe op, og det ville da være trist, hvis man i aviserne ikke kunne mindes med en række artikler, som folk gerne vil læse. På 30-års dagen mindes vi musikken, manden og hans myte, fordi hans liv er en moderne tragedie.«

»Men,« siger Ernst Mikael Jørgensen videre, »der kan selvfølgelig også i Elvis-sammenhænge gå elementer af ubehag i den, hvor det kniber for de forskellige købmænd med at stoppe før det bliver vulgært. Det er da sket før, helt sikkert.«

Med til den historie hører også, at danseren siden marts har arbejdet på højtryk for at overføre de 900 mastere til den nyeste digitale teknologi, således at SonyBMG dels kan tilbyde musikken i så god en kvalitet som overhovedet muligt, og dels kan rykke hurtigt ud med diverse, nysammensatte udgivelser.

Hånden på hjertet, er kommercialiseringen af Elvis ikke allerede alt, alt for langt ude selv for en musikhistoriker med part i maskineriet?

»Hmm. Et eller andet sted kan man jo ikke lave det jeg laver, uden at synes, at en del af den kommercialisme, der er omkring det, trækker tingene ned. Men jeg er jo også nødt til at forholde mig til, at jeg jo også er en del af det kommercielle apparat. Jeg laver plader, der skal tjene penge. Jeg synes så, at jeg er en modvægt til den værste kommercialisering,« siger Ernst Mikael Jørgensen og fortsætter:

»Men kravene til at sælge forskellige Elvis-produkter, er altså hastigt stigende. Der skal være mulighed for at kunne downloade en enkelt sang i mp3-format via en onlinebutik, der skal være kæmpestort bokssæt, hvor du kan læse alt om hans liv. Eller en CD til de mennesker, som godt kan lide countrymusik, men som ikke ellers nødvendigvis kan lide Elvis. Min mission er selvfølgelig at få folk til at opdage musik Elvis har lavet, som de ikke havde nogen anelse om eksisterede, men som de synes er fantastisk, når de så endelig hører den.«

Rettighedsejere
Det er altså ikke Elvis familie med datteren Lisa Marie i spidsen, der ejer Elvis musik. Den ejer tilgengæld rettighederne til billeder af Elvis (der er 45.000 i kataloget), hans navn (med hvad dertilhører af ufattelige mængder souvenirs-varianter) og Graceland-forretningen, eller rettere, de ejer 15 procent af rettighederne, de resterende 85 procent er solgt videre til entertainment-investeringsselskabet CKX for et trechifret millionbeløb i dollars. CKX ejer på samme vis bl.a. rettighederne til bokselegenden Muhammed Alis navn, samt TV-shows som »American Idol« og »Pop Idol«.

»Vi har et meget anstrengt ægteskab med dem. Vi kommer relativt tit op at toppes med dem om økonomi. Jeg tror, det er naturligt, for vi har et langt stykke hen ad vejen brug for hinanden, men vi har også modsatrettede interesser. Og man må sige, at boet efter Elvis vil til enhver tid ærge sig over, at det ikke er dem, der ejer musikken, det er jo os. Og vi synes, det er irriterende, at vi ikke ejer de levende billeder af Elvis, så vi kunne kombinere billeder og lyd - det er vi nødt til at gøre med de andre, som ejer det der hedder retten til »name and lightness«. Produkter som »Elvis by the Presleys« var noget de ønskede, og noget vi så var med på. Andre gange laver de sådan noget som en dvd på»The Ed Sullivan Shows« uden os. Det er klart at der også i fremtiden ligger nogle projekter, hvor vi skal arbejde sammen,« forklarer Ernst Mikael Jørgensen om samarbejdet mellem giganterne, som han håber på vil kulminere i to, ultimative Elvis-udgivelser.

»Jeg mener, at dem der står bag- og har rettighederne omkring Elvis, skylder resten af verden to ting: at lave det bokssæt med Elvis, hvor alle hans masters er, hvor der er en bog med, som fortæller hele hans historie. Det endelige dokument. Lige så skylder dem der kontrollerer hans videorettigheder, at lave et dokument om Elvis liv, der svarer til den fantastiske DVD-boks, der blev lavet om The Beatles. Det har han fortjent. Begge dele koster og kræver at selskaberne er i stand til at investere i det her,« siger den danske Elvis-historiker.