Den tredje film om Utøya-massakren har snart dansk premiere: Derfor er den er bedre end de to foregående

En kommende svensk film har vist sig at være den hidtil bedste film om Norges nationaltraume, siger de norske filmkritikere.

»Reconstructing Utøya« kombinerer autentiske vidnesudsagn med rekonstruktioner af massakren på den lille ø. Foto: Vilda Bomben AB PR-foto

Hvorfor skulle der en svensk instruktør til at lave den hidtil bedste film massakren på Utøya?

Syv år efter er Norge stadig ved at bearbejde traumet, og derfor bliver de foreløbig tre film om tragedien diskuteret og endevendt af en befolkning, der stadig sørger.

Først kom Erik Poppes film »Utøya, 22. juli«, der var en minut for minut-gengivelse af begivenhederne på den lille ø vest for Oslo. Filmen blev til efter talrige interview med de overlevende og pårørende, og i filmen ses gerningsmanden kun nogle få øjeblikke. Den engelske instruktør Paul Greengrass’ film »22. juli« havde i den forgangne uge premiere på Netflix og fik ret negative anmeldelser i Norge, hvor den blandt andet er blevet kritiseret for at fokusere for meget på Anders Breiviks politiske ekstremisme. Også denne film blev til efter interview med overlevende og pårørende.

Ifølge den norske filmkritiker Ida Madsen Hestman, der skriver for Dagbladet, er den svenske instruktør Carl Javérs »Reconstructing Utøya«, der har norsk premiere 19. oktober, den hidtil bedste, og det skyldes ifølge hende, at det først er i denne film, at det er lykkedes at gøre de døde og de overlevende til mere og andet end ofre for morderen.

Almindelige unge

»Paul Greengrass' film giver et skævt billede, idet han skildrer de unge på Utøya som en særlig politisk elite, der skulle arve magten i Norge. Det er en farlig fejl, for derved er filmen til en vis grad enig i Anders Breiviks påstand om, at angrebet var rettet mod Norges politiske top. Faktum var, at det var ganske almindelige unge, hvoraf nogle var politisk engagerede, mens andre bare var på øen for at møde andre unge,« siger Ida Madsen Hestman, der som mange andre nordmænd selv kendte flere af dem, der overlevede timerne på Utøya.

Hverken Erik Poppes »Utøya, 22. juli« eller Paul Greengrass’  »22. juli« er lykkedes med at vise de døde på Utøya som andet end ofre, siger Ida Madsen Hestman, men det er til gengæld lykkedes i den nye, tredje film, Carl Javérs svenske dokumentarfilm »Reconstructing Utøya«.

Her  fortæller fire overlevende fra Utøya om deres oplevelse af  22. juli. Derefter »genopfører« skuespillere de fortalte historier, mens de overlevende kommenterer og korrigerer scenerne. Genskabelsen af scenarierne foregår på en sort baggrund ikke ulig de tomme teaterkulisser, der dannede baggrund i Lars von Trier-filmene »Dogville« og »Manderlay«.

»Filmen er i sig selv et stærkt argument for, at en autentisk dokumentarisk tilgang til historien også er den mest etiske. Vi kommer tættere på de overlevende og ser dem som mennesker fremfor ofre. Det er meget vigtigt, da der har været en tendens i Norge til at beskylde de overlevende for at spille »offerkortet«,« siger Ida Madsen Hestman.

Andre norske anmeldere har også givet deres besyv med.

»De overlevende fra Utøya generobrer deres egen historie, på film. Det er på tide,« skriver Bergens Tidendes filmanmelder Frode Bjerkestrand.

»De fire unge mennesker fortæller sobert, klart og smerteligt om det, der hændte dem,« skriver VGs anmelder Tor Martin Søe.

Redaktør for det norske filmtidsskrift Cinema, Geir Kamsvåg, siger at filmens sparsomme sceneri, gør genfortællingerne til en stærk oplevelse.

»Genfortællingen er så stærk og livagtig for de fire, at det er svært at holde tårerne tilbage for både dem selv og for publiukum,« siger Geir Kamsvåg til Berlingske.

Med den svenske film er begivenhederne endnu en gang blevet sat foran et kamera, men det er ikke sidste gang. Til næste efterår har NRK premiere på en TV-serie af Sara Johnsen og Pål Sletaune. Den får titlen »22. juli«.

I Danmark er filmene om Utøya blevet fulgt med interesse af den filmbranche, der tidligt begyndte at overveje, hvordan mordet på Kim Wall skulle sættes på film.

Carl Javér har benyttet samme sparsomme slags baggrund i sine rekonstruktioner som Lars von Trier gjorde det i »Dogville«. Foto: Vilda Bomben AB PR-foto

I sidste uge bragte branchebladet The Hollywood Reporter meddelelsen om, at det bliver den danske instruktør Tobias Lindholm der skal instruere en miniserie i seks afsnit med titlen »The Investigation«.

»Jeg er interesseret i menneskene og arbejdet, som opklarede forbrydelsen, såvel som menneskene, som må fortsætte med at leve deres liv – trods forbrydelsen. Derfor kommer gerningsmanden ikke til at være synlig på noget tidspunkt,« sagde han til The Hollywood Reporter.

»The Investigation« skal produceres af danske Miso Film i samarbejde med TV 2 Danmark samt svenske TV4 og C More. Ifølge Ida Madsen Hestman, der har analyseret de tre Utøya-film, stiller historien om Kim Wall tilsvarende store krav til instruktøren om, hvad man kan vise og ikke vise.

»Fristelsen for at gøre det til en ren horrorstory vil være stor, men vægten må være på at vise Kim Wall som et menneske, og ikke som morderen gjorde det – som et objekt,« siger Ida Madsen Hestman.

»Reconstructing Utøya« har dansk premiere  29. november.