Den stenrige kendis fik Snapchat-aktien til at styrtdykke. Nu har hun fundet et nyt offer

Det sociale medie Instagram har ændret sig gevaldigt, siden det blev grundlagt i 2010. De seneste ændringer har fået flere op af stolene, og en internetbevægelse mod ændringerne har rejst sig. Forrest står blandt andre kendissøstrene Kim Kardashian og Kylie Jenner.

Da Kylie Jenner var ude med riven efter Snapchat i 2018, fik det store konsekvenser for selskabet bag. Fold sammen
Læs mere
Foto: MARIA ALEJANDRA CARDONA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De seneste dage er et opslag begyndt at florere på sociale medier.

Og det følger en helt simpel skabelon. En hvid baggrund med sort tekst.

Teksten rummer imidlertid en interessant fortælling.

»Make Instagram Instagram again,« står der.

Altså:

Gør Instagram til Instagram igen.

»Stop med at prøve på at være TikTok. Jeg vil bare gerne se smukke billeder taget af mine Instagram-venner,« fortsætter opslaget.

Opslaget er blevet delt vidt og bredt. Det trækker overskrifter i de største amerikanske medier, hvor kendissøstrene Kim Kardashian og Kylie Jenner – begge med millioner af følgere – bliver gjort til bannerfører for en kritik af den udvikling, Instagram har gennemgået.

Kylie Jenner er i øvrigt den person i verden, der har tredjeflest følgere på det sociale medie.

Kritikken blev født af Instagram-profilen Illumitati, som bekendtgjorde, at vedkommende »starter en bevægelse«.

Underskriftsindsamling

Nu har den spredt sig til alverdens medier og tvunget Instagram til at svare på den kritik, som pibler frem.

Desuden er der en underskriftsindsamling i gang, som i skrivende stund har rundet mere end 185.000 underskrivere.

Den blæser blandt andet til kamp for at genindføre et kronologisk feed, og at algoritmen skal favorisere billeder og ikke videoer. Og ikke mindst ønsker den en platform, der lytter til dem, der laver indhold.

Instagram blev grundlagt i 2010 og hører sammen med Facebook under selskabet Meta, som rigmanden Mark Zuckerberg står bag.

I 2010 kunne man på Instagram ikke meget andet end at dele kvadratiske billeder med sine venner, men siden er mange nye tilføjelser kommet til: Man kan skrive beskeder til hinanden, det er blevet en arbejdsplads for mange, og man kan dele videoer med hinanden.

Sidstnævnte er en stor del af årsagen til den nuværende kritik. Instagram har for nylig lanceret tiltag, der ifølge The New York Times får Instagram til at minde mere om konkurrenten TikTok, som udelukkende er videobaseret.

For ifølge avisen hersker der ingen tvivl om, at Instagram frygter, at TikTok stjæler dens brugere.

Adam Mosseri, der står i spidsen for Instagram, delte tirsdag en video, hvor han siger, at man er i gang med et skift til video. Han fortæller, at folk i højere grad deler og liker videoer end almindelige opslag med billeder.

Instagram har lavet forsøg, hvor den prioriterer videoer og opslag, der fylder hele skærmen og dermed ikke kun et lille udsnit af den, som det er nu.

»Det er ikke godt endnu,« erkender Adam Mosseri i videoen.

Han understreger desuden, at Instagram bliver ved med at have fokus på billeder. Det er en del af »arven«, siger han.

»Jeg bliver nødt til at være ærlig. Jeg tror på, at over tid kommer mere og mere af Instagram til at være video.«

Et andet kritikpunkt er, at man som bruger bliver præsenteret for indhold fra personer, man ikke følger.

Det svarer han også på. Hvis ikke man synes, Instagram foreslår noget, man finder interessant, betyder det, at Instagram ikke gør det godt nok, lyder det.

Kylie Jenner-effekten 2.0?

Det er på mange måder iøjnefaldende, at det er netop Kylie Jenner, som kritiserer Instagram.

I februar 2018 spurgte hun sine følgere, om hun var den eneste, der ikke længere åbnede Snapchat. Det skete efter, at det sociale medie havde gennemgået nogle ændringer.

»Det her er så trist,« skrev hun.

På en uge mistede selskabet bag Snapchat, Snap, 1,3 milliarder dollar i markedsværdi.

Om Kylie Jenners stikpille til Instagram får samme udfald må tiden vise.