Den sidste turist i Europa

Efter mere end 15 år har Bodil Jørgensen sagt op på Det Kongelige Teater. Den nyvundne frihed bruger hun bl.a. til at genopfriske Lulu Zieglers gamle viser, som, hun mener, også er højaktuelle i et kriseramt Europa anno 2013.

»Det er nogle fantastisk dejlige sange, helt sprøde og fine, næsten som nye,« siger Bodil Jørgensen, som har lavet en kabaret med gamle Lulu Ziegler-viser på Café Liva. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

En kvinde står på Café Livas dæk. Her har hun stået siden den dag i 1942, da den store kabaret-sangerinde Lulu Ziegler måtte flygte til Sverige, forfulgt af tyskerne for sine kommunistiske holdninger.

Egentlig skulle hun bare passe »plimsolleren« nogle dage, men nu er der gået mere end 70 år, og hun er nærmest vokset sammen med skibet, som en galionsfigur. Men en aften, da musikken spiller og cafeen er fuld af glade mennesker, river hun sig løs og går i sin fine kjole, der er mør af ælde, med pailletterne dryssende efter sig ned ad trappen, op på scenen og synger de gamle sange, hun stadig husker så godt.

»Nogle af dem var jo så populære i sin tid, f.eks. »Den sidste turist i Europa«, at man næsten ikke tør røre ved dem. Men jeg tør nu godt. Det er godt, at nogen hører dem igen,« siger skuespilleren Bodil Jørgensen. Hun har selv skrevet manuskriptet til kabareten »Den sidste turist« med Lulu Zieglers gamle repertoire, som har premiere på Café Liva på fredag med hende selv alene på scenen og pianisten Bjarne Sahl ved tangenterne.

»Forestillingen handler ikke så meget om Lulu Zieglers liv. Hovedpersonen er denne kvinde, måske var hun garderobedame på teatret, der har hørt hendes sange igen og igen og en dag får sin chance for selv at stå på scenen og synge dem,« siger Bodil Jørgensen.

Opfordret

Det var Revymuseet, der oprindelig opfordrede hende til at finde nogle af de gamle Lulu Ziegler-sange frem. Men da hun først begyndte at grave sig ned i materialet, fik hun lyst til at lave en rigtig forestilling.

»Lulu Ziegler var inspireret af 30er-kabareten i Berlin, og det var stærke sager, hun kom hjem med. Det var bl.a. hende, der sammen med sin mand, Per Knutzon, introducerede Brecht til det danske publikum. Hun var hele sit liv indædt kommunist og mente, at man skulle have en holdning til tingene. Det var også derfor, hun måtte flygte til Sverige under krigen,« siger Bodil Jørgensen.

Hun mener også selv, at man som udøvende kunstner har »ikke en ond pligt, men en fin forpligtelse« til at mene noget.

»30ernes Europa minder på mange måder om den tid, vi har nu, med et svagt Europa, hvor krisen har fået både fascisme og nynazisme til at stikke hovedet frem flere steder, bl.a. i Ungarn, Italien og Spanien,« siger hun.

»De her sange er så stærke, de kan godt tåle en genopfriskning hvert tiende eller tyvende år.«

Frihedstrang

»Den sidste turist« er Bodil Jørgensens første forestilling, efter at hun har sagt sit faste engagement op på Det Kongelige Teater, hvor hun siden 1997 har spillet en perlerække af fine roller – de seneste år bl.a. Nille i »Jeppe på Bjerget«, koblersken i »Den gerrige« og Gina i »Vildanden«.

»Det er sådan en frihedstrang, der har ramt mig i en alder af 52 år,« siger hun med en lille latter. »Jeg måtte gøre det, hvis jeg skal nå noget af alt det andet, jeg også gerne vil. I princippet kunne jeg jo blive på Det Kongelige, til jeg er 70, men der har vist sig rigtig meget andet.«

Lige nu er hun bl.a. i gang med indspilningen af en ny serie, »Badehotellet« til TV 2, og hun er også i gang med en ny Far til Fire-film.

»Det er utroligt, at det marked ikke efterhånden er mættet. Men jeg glæder mig rigtig meget til bl.a. at spille sammen med Jesper Asholt og Kurt Ravn,« siger hun. »Vi er også i gang med optagelserne til en ny omgang af »Rytteriet«, denne gang helt uden sønderjyske dialekter, og så skal jeg jo spille »Den grønne elevator« i Tivoli sammen med Tommy Kenter til næste år. Den fuldemandsscene har jeg altid drømt om at lave.«

Trods opsigelsen er hun også allerede i næste sæson igen at finde på Det Kongelige Teater, hvor hun sammen med Søren Sætter-Lassen spiller Strindbergs »Faderen«.

»Sidst, vi spillede sammen, var i »Lulu«, hvor væggen faldt ned, mens vi stod på scenen. Så derfor glæder jeg mig over, at vi nu skal spille sammen igen, forhåbentlig uden vægge, der falder ned,« siger hun.

Men foreløbig gælder det Lulu Ziegler på Café Liva, hvor Bodil Jørgensen ser frem til at give nyt liv til udødelige klassikere som »Sangen om Larsen«, »Mit hjertes café«, »Sangen om klovnen« og – selvfølgelig – »Den sidste turist i Europa«.

»Det er nogle fantastisk dejlige sange, helt sprøde og fine, næsten som nye,« siger hun.

»En af mine andre favoritter er »Hvert et skridt« – den har sådan en smuk slutning: »Hvert et skridt du træder, hvert et skridt du går, enten det er dag eller det er nat, vinter eller vår, sorger eller glæder, uheld eller held, du kommer lige langt alligevel.« Den handler om at slide sine sko rigtigt gennem livet. Det er bare så flot.«

»Den sidste turist – Lulu Ziegler-cabaret« spiller indtil 22. juni. Læs mere på cafeliva.dk.