»Den fedeste sæson i mange år«

Holbergs »Erasmus Montanus« og musicalen »Cabaret«, Carl Nielsens »Saul og David« og »Maskarade« og en genopsætning af balletten »Kameliadamen" er blandt højdepunkterne i en varieret sæson på Det Kongelige Teater.

»Det er den fedeste sæson i mange, mange år,« lød det fra en begejstret balletmester Nikolaj Hübbe ved præsentationen af Det Kongelige Teaters program for sæsonen 2014/15. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter en sæson præget af nedskæringer og besparelser var der en anderledes positiv stemning, da Det Kongelige Teater til formiddag præsenterede programmet for opera, skuespil og ballet i den kommende sæson. Et program, der med den nye, endnu ikke tiltrådte teaterchef, Morten Hesseldahls, ord både rækker tilbage til den scenekunsttradition, der var tidligere, og viser mod til at tage nye fortælleformer i brug, der kan både provokere og chokere publikum og invitere de mennesker indenfor, som ikke nødvendigvis er fortrolige med teatret.

»Man kan ikke beskrive Det Kongelige Teater uden at bruge ordene »både - og«, det er dem, der binder alle bestræbelserne sammen,« sagde han. »Og så det, at vi altid skal forsøge at række op efter hylden med den allerhøjeste kvalitet. Det synes jeg kataloget her er udtryk for, det hele samlet i en meget bred buket af aktiviteter.«

For operaentusiaster bliver et af sæsonens højdepunkter ifølge operachef Sven Müller Richard Strauss' »Rosenkavaleren«, der genopsættes i anledning komponisten 150 års fødselsdag, hvilket giver anledning til at opleve sopranen Ann Petersen i et af sine glanspartier som Marschalinden.

En anden 150-års jubilar er vor hjemlige Carl Nielsen, der i Operaen fejres med hele to værker, dels en genopsætning af Kasper Holtens »Maskarade«, dels med en nyopsætning af »Saul og David«, sidstnævnte med Det Kongelige Teaters tidligere chefdirigent og førende Nielsen-kender Michael Schønwandt som dirigent.

2015 er også 10-året for indvielsen af Operaen på Holmen, hvilket markeres dels med Mozarts »Tryllefløjten«, som for første gang kan opleves i Operaen, dels med et helt nyt værk, Pelle Gudmundsen-Holmgreens første opera, »Sol går op, sol går ned«, som får urpremiere på Takkelloftet 23. januar 2015, iscenesat af den unge danske operainstruktør Eva-Maria Melbye.

10 års-fødselsdagen fejres desuden med en to-ugers operafestival i januar, hvor det i løbet af 154 dage bliver muligt at opleve fire af sæsonens forestillinger.

Skuespil også til morskab

I skuespilhuset indledes sæsonen med Thure Lindhardt i Holbergs »Erasmus Montanus« fulgt af Røde Rum-instruktøren Elisa Kragerups debut på Store Scene, når hun iscenesætter kærlighedsdramaet over dem alle, William Shakespeares »Romeo og Julie« med Thomas Hwan og Danica Curcic i hovedrollerne.

Sæsonens helt store publikumstræffer bliver dog uden tvivl musicalen »Cabaret« med Cecilie Stenspil i rollen som Sally Bowles. Forestillingen har først premiere i april 2015, men Cecilie Stenspil gav allerede ved formiddagens sæsonpræsentation en smagsprøve på én af de kendte sange.

En vaskeægte farce er også på programmet, for som skuespilchef Emmet Feigenberg udtrykte det: »Ganske vist er teatrets motto »Ej blot til lyst«, som en påmindelse om, at teatret skal være andet end morskab. Men det betyder jo ikke, at morskab er forbudt«. Michael Frayns "Koks i kulissen" om en teatertrup, som alting bare går galt for, har bl.a. Carsten Bjørnlund, Lene Maria Christensen og Birthe Neumann på rollelisten.

Blandt sæsonens øvrige titler er Henrik Ibsens "Hedda Gabler", Arthur Millers "Heksejagt" og Samuel Beckets to små enaktere "Den som falder" og "Krapps sidste bånd" med bl.a. Henning Jensen og Kirsten Olesen på rollelisten. Den nye danske dramatik er repræsenteret af blandt andre Anna Bro og Claus Beck-Nielsen - eller som han selv foretrækker det, Nielsen.

Sylfiden al la Hans Kirk

Ballettens sæson 2014/15 bliver ifølge balletmester Nikolaj Hübbe »den fedeste sæson i mange, mange år, en kæmpesæson med en bunke af meget forskellige ting og med stort internationalt vingesus.«

Blandt de store satsninger er den længe ventede genopsætning af gigantsuccesen fra 2012, »Kameliadamen«, og en nyopsætning af »Svanesøen« med koreografi af Nikolaj Hübbe og Silja Schandorff - sidstnævnte har selv haft Odette/Odile som ét af sine vigtigste partier.

Nikolaj Hübbe står også for koreografien til nyopsætningen af Bournonvilles »Sylfiden«, hvor han bl.a. planlægger at lade »de glade skotter« afløse af et mere dystert »Hans Kirk'sk« miljø. Til den mere spektakulære afdeling hører bl.a besøg af den svenske koreograf Alexander Ekman og hans ballet »Cacti«, der præsenteres under paraplyen »Dans2Go«, og det nye format »Take Four«, hvor man kan opleve fire vidt forskellige bud på dansens puls netop nu, bl.a. en ballet kun for kvinder og én kun for mænd.

Endelig byder sæsonen på to store internationale gæstespil, Hamborg Balletten med John Neumeiers »Døden i Venedig« og Pariseroperaens Ballet med »Paquita«.

Sæsonens program er især for ballettens vedkommende, blevet mulig takket være betydelige private donationer. Men når det er lykkedes at skabe et så righoldigt og varieret repertoire, skyldes det ifølge skuespilchef Emmet Feigenberg også i høj grad, at teatret efter sidste års sparerunde er blevet bedre til at lave mere for færre midler.

»Jeg tror, vi er blevet en lille smule skarpere på at gøre lidt mere for de penge, vi har,« siger han. »Vi har ikke fået flere midler, men vi gør os rigtig meget umage for at bruge de penge, vi har, og de mennesker, vi har, bedst muligt. Det sidste er ikke jo ikke uvæsentligt. Så snart der er et hul i kalenderen for nogen, prøver vi at bruge tiden til at få noget nyt til at opstå.«