Dem blev Cannes forelsket i

Lørdag aften uddeles en af verdens mest eftertragtede filmpriser – Cannes-festivalens Guldpalme. Vi ser tilbage på de film, der allerede har vundet, når det drejer sig om at vinde publikums hjerter.

Familien i Naomi Kawases »Still the Water«, der fangede Cannes-festivalens følelser. PR-foto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En beduin, der siger farvel til sin ti-årige datter, før han bliver henrettet. En tyk og grim mand, der rustent synger operette. Og en 15-årig dreng, der er så ADHD-ramt, at kun hans mor kan elske ham. Det er et udpluk af nogle af de karakterer, som Cannes lærte at elske under den forgangne festival.

lørdag aften kl. 20 vil en mængde filminstruktører og skuespillere krydse deres fingre i festivalpalæet i Cannes. Her afsluttes den 11 dage lange festival med uddelingen af priser for bedste skuespiller, bedste instruktør med mere, men der er kun én Guldpalme – festivalens fornemste pris, der bliver tildelt den film, som den ni medlemmer store jury kan blive enige om, er den bedste.

Hvis der er en fællesnævner for de film, som de fleste i Cannes er enige om at kunne lide, er det, at de indeholder nogle karakterer, man begynder at elske i de cirka to timer, man er sammen med dem. I den henseende lagde festivalens hovedkonkurrence flot ud med Mike Leighs »Mr. Turner«, der på overfladen ligner en utroligt flot History Channel-episode om Englands store maler J.M.W. Turner. Skuespilleren Timothy Spall brugte tre år på at sætte sig ind i karakteren og har udstyret ham med et ordløst register af grynt, host og fnys. Kun langsomt får man et indblik i den geniale malers tankesæt og hans overbærende kærlighed til den menneskehed, der omgiver ham, ligesom man mærker den fysisk utiltrækkende mands tørst efter en kvindes kærlighed. Det skærer i hjertet, da han forsøger at imponere en pianistinde fra overklassen med en harkende udgave af en sang af Henry Purcell.

Den mauretanske instruktør Abderrahmane Sissako leverede en respektindgydende modig film om, hvordan den islamiske fundamentalisme truer de vestafrikanske ørkenlande. Alle, inklusive de musik- og kulturhadende jihadister, bliver skildret som mennesker af kød og blod, også deres leder der sniger sig til en forbudt Marlboro bag en sandklit. Det er dog filmens hovdperson, beduinen Kidane, der bliver henrettet, der får publikum til at kæmpe med tårerne. »Jeg er ikke bange for at dø, men det smerter mig, at jeg aldrig skal se min datters ansigt igen,« siger han med en stoicisme, som kun ørkenen kunne have avlet.

Kampen op for sin søn

Den kun 16-årige Antoine-Olivier Pilon leverer i Xavier Dolans film »Mommy« en hyper-energisk, men indsigtsfuld præstation som en ADHD-ramt dreng, hvis voldelige adfærd har fået alle til at opgive ham. Bare ikke hans mor, der mod alle odds tager kampen op for sin søn. Den kun 25-årige instruktør gør det ikke nemt at elske parret – sjældent har man på film oplevet så anstrengende et bekendtskab – men pludselig flaprer hjertet i takt med Dolans kærlighed til sine karakterer.

Kun to af hovedkonkurrencens 18 instruktører er kvinder, og den ene er den japanske Cannes-veteran Naomi Kawase. Hendes film tager ofte udgangspunkt i shintoismens uudgrundelige naturdyrkelse og kan forekomme gådefulde, set med vestlige øjne, men der var få, der ikke kunne føle for de tre hovedkarakterer i »Still the Water«: En 14-årig pige, hendes far og hendes kræftsyge mor.

Sammen bor de på en fjerntliggende ø, hvor bølgerne og vinden i palmerne stemmer sindet til ro. Moren er syg, hendes død er nært forestående. De taler ikke om det, men bruger de sidste dage på at sidde sammen på verandaen og føle kærligheden strømme mellem dem. Moren trækker datterens hoved ned på sine knæ og kærtegner hendes hår. Faren brokker sig stille til dem: »Der skal også være plads til mig!«

Uanset hvem der går på scenen i aften i festivalpalæet for at hente deres priser, vil de ovennævnte karakterer leve videre i mange hjerter.

Berlingske dækker aftenens pris-overrækkelse. Følg med på b.dk