Debat om kønskvoter splitter museumsdirektører: »Hvis ikke synsfeltet favner kvinder, så er det nok, fordi man sover i timen«

Onsdag foreslog Michael Thouber, direktør i Kunsthal Charlottenborg, at der skal indføres omfattende kønskvoter i kunstverdenen. Hans sigte er at få sine kollegaer i branchen til at støtte op. Men der er ikke lutter opbakning. Thouber og Louisianas direktør er decideret uenige.

Poul Erik Tøjner, direktør for Louisiana Museum of Modern Art, mener langtfra, at kønskvoter er vejen frem. Ud af ni udstillinger i 2019 på Louisiana er de fem med kvindelige kunstnere, oplyser Tøjner. Her er det et fotografi fra den amerikanske kunstner Lauren Greenfields udstilling på det nordsjællandske museum, der stiller skarpt på rigdom og vores stræben efter penge. »Jeg er vokset op i Los Angeles og oplevede selv, hvordan folk blev mere og mere optaget af forbrug og berømmelse. Det hele blev blær og overflade,« sagde Greenfield i et interview med Berlingske. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lauren Greenfield

Hvordan retter man op på, at kunstverdenen er domineret af mænd? Og hvordan kan det være, at kvindelige kunstnere ikke bliver promoveret mere og opnår større popularitet? Det er centrale spørgsmål i en debat om kønskvotering i kunstverdenen, som fik nyt liv, efter at Kunsthal Charlottenborgs direktør, Michael Thouber, onsdag foreslog, at der skal indføres omsiggribende kønskvoter i kunstverdenen.

»Det er bekymrende, at vi er ved at skabe en kunstverden uden kvinder. Det er kedeligt, og det er uretfærdigt i forhold til kvindelige kunstnere verden over. Man er i gang med at videreføre en falsk historieskrivning,« fortalte Michael Thouber til Berlingske.

Poul Erik Tøjner, direktør for Lousiana

»Et levende kunstmuseum er ikke et mekanisk aggregat for ligestilling, men et vågent øje på samtid, nutid og fremtid. «


På Facebook, hvor Thouber indledningsvis luftede sine kønskvotetanker, er forslaget mestendels blevet mødt med begejstring. »Jeg er så enig med dig,« lyder en af kommentarerne. Der er ingen vej udenom kvoter,« lyder en anden.

Erlend Høyersten, direktør hos ARoS mener, at idéen om kønskvoter er god.

»Nogle gange er det nødvendigt med kvotering, når institutioner ikke reagerer på uligheden og ikke tager ansvaret alvorligt. Men fifty-fifty er måske for stringent,« siger han:

»Jeg kommer fra Norge, hvor man har været meget mere fokuseret på kvotering. Vi tilstræber kvalitet, men der findes både mange gode mænd og kvinder derude.«

Til foråret har Statens Museum for Kunst en soloudstilling med den danske kunstner og maler Anna Ancher. (Arkivfoto) Fold sammen
Læs mere
Foto: MICHAEL REYNOLDS.

Camilla Jalving, vicedirektør for Samling, Forskning og Bevaring på SMK

»Selv om jeg godt kan forstå Thoubers frustration, mener jeg stadig godt, vi kan gøre meget med øget bevidsthed, fokus, selvrefleksion og bevidst evalueringspraksis. Der er ikke nogen garanti for, at en kvindelig kurator vil vælge en kvindelig kunstner.«


Sover i timen

Det er imidlertid ikke alle, der bakker op om Michael Thoubers forslag. En af dem, der ikke bakker op om forslaget er Poul Erik Tøjner, direktør for Louisiana.

»Jeg synes, der er al mulig grund til at være opmærksom på balance og diversitet, når man driver en tidssvarende kulturinstitution. Og balancen mellem mænd og kvinder i udstillings- og samlingssammenhæng er ofte urimelig - og så er det jo tilmed ikke den eneste balance, man bør skele til,« siger Poul Erik Tøjner.

I år har museet i Humlebæk bl.a. haft en soloudstilling med den amerikanske kunstner Lauren Greenfield.

»Jeg er dog ikke glad for forslaget om kvoter. For det første kan det lade sig gøre uden. Ud af ni udstillinger i 2019 på Louisiana er de fem med kvindelige kunstnere. Uden kvotetænkning. For det andet er et levende kunstmuseum ikke et mekanisk aggregat for ligestilling, men et vågent øje på samtid, nutid og fremtid. Til gengæld kan man sige, at hvis ikke synsfeltet favner kvinder, så er det nok, fordi man sover i timen.«

»Jeg kan ikke se nogen anden løsning. Ideologisk er jeg imod kvoter, men nu har vi haft denne problematik så længe. Vi er nødt til at ændre systemet radikalt, og vi er nødt til at ændre det nu. Vi kan ikke vente længere. Hvis andre har bedre forslag, så kom med dem. Men det bliver nødt til at være noget, der virkelig virker,« siger Michael Thouber om forslaget. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Haubjerg.

Camilla Jalving, vicedirektør for Samling, Forskning og Bevaring på SMK, mener, at Thoubers forslag kan hjælpe branchen med at skærpe blikket. Men heller ikke hun har ubetinget opbakning til forslaget om kvoter.

»Selv om jeg godt kan forstå Thoubers frustration, mener jeg stadig godt, vi kan gøre meget med øget bevidsthed, fokus, selvrefleksion og bevidst evalueringspraksis. Der er ikke nogen garanti for, at en kvindelig kurator vil vælge en kvindelig kunstner,« siger hun og nævner, at museet har haft soloudstillinger med Sonja Ferlov Mancoba og Ursula Reuter Christiansen:

Samtidig barsler museet med en soloudstilling med den danske kunstner Anna Ancher, der kan ses til foråret.

»Thouber og Kunsthal Charlottenborg har ikke samlingsansvar, så det er en anden position, han taler fra. Det er tydeligt, vi ikke er fifty fifty i vores erhvervelse, men vi er meget opmærksomme. Vi har en ny forskningsstrategi og en ny erhvervelsesstrategi på vej, og begge kommer til at rumme en mere bevidst italesættelse af diversitetsproblematikken i forhold til køn, nationalitet og etnicitet.«