De tre nye spillere

Her er tre nye spillere på markedet for nye nyhedsmedier. Fold sammen
Læs mere
Foto: NICOLAS ASFOURI

POV International

Hvad: POV International er et blogbårent nyhedsmedie, hvor en gruppe skribenter skriver om vidt forskellige ting. I løbet af POV Internationals første uge har man blandt andet kunnet læse om amerikansk politik, selvvalgt isolation, børnelokkere og Danmarks omdømme. Den formidlingsmæssige stil er varieret – og i en del tilfælde personlig. POV International bringer desuden et overblik over aktuelle nyhedshistorier på DR, BBC og NPRs sites.

Hvem: POV International er stiftet af freelancejournalisterne Annegrethe Felter Rasmussen, Signe Wenneberg og Morten Bay. Da mediet gik i luften mandag, talte det 23 skribenter og en fotograf. Siden da er der kommet flere til.

Forretningsmodel: Det er gratis at læse POV International, men man kan donere penge til mediet eller de enkelte skibenter, hvis man vil være med til at holde det i live.

Føjleton

Hvad: Føjleton er et mobilt nyhedsmagasin, som blev stiftet i 2015. Mediet byder på to hovedingredienser. Den ene er seriejournalistik i form af føljetoner om udvalgte emner – aktuelt blandt andet robotter, Angela Merkel og vestlige vælgeres appetit på nye politiske partier. Den anden ingrediens er den såkaldte Revy, som er et kort overblik over dagens vigtigste historier fra andre medier.

Hvem: Mediet er stiftet af Lars Trier Mogensen, Oliver Stilling, Nikolai Thyssen og Lasse Lavrsen

Forretningsmodel: Et abonnement koster 49 kroner om måneden. Føljeton har fået 4,4 millioner kroner i støtte fra Kulturstyrelsens Innovationspulje og private investorer har også skudt penge i projektet. Føljeton er desuden en del af Googles europæiske nyhedssatsning Digital News Initiative.

Zetland

Hvad: Der er premiere på Zetlands nye daglige nyhedsmedie 14. marts. Det digitale tilbud vil byde på to-fem artikler om dagen samt et nyhedsbrev med et overblik over andre mediers væsentligste historier. Zetland vil beskæftige sig med emnerne politik, samfund, kultur og idéer.

Hvem: Journalisterne Jakob Moll, Silke Bock, Hakon Mosbech og Lea Korsgaard stiftede i 2012 mediehuset Zetland for blandt andet at udgive digital kvalitetsjournalistisk i form af journalistiske singler. Blandt den række af nye skribenter, der skal være med til at lave det nye nyhedsmedie, er Jacob Mchangama, Torben Sangild og Philip Flores.

Forretningsmodel: Man skal være medlem af Zetland for at få adgang til indholdet. Det koster 99 kroner pr. måned. Medlemmer kan gratis dele indhold fra Zetland på de sociale medier. Zetland er desuden finansieret via crowdfunding, private investorer og mediestøtte på fire millioner kroner over to år.