De står bag prisvindende musical. Nu bliver de sagsøgt af Netflix

Abigail Barlow og Emily Bear har lavet musik og en musical, der baserer sig på den populære Netflix-serie »Bridgerton«. Nu lægger Netflix sag an mod dem.

Netflix-serien »Bridgerton« har med sine to sæsoner tiltrukket millioner af seere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liam Daniel/Netflix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De blev berømte, efter at de begyndte at lave musik, der var baseret på Netflix-serien »Bridgerton«. De gik viralt på TikTok, og selv Netflix hyldede dem for deres arbejde. De modtog endda en Grammy-pris for et album, hvor de samlede deres Bridgerton-musik.

Men nu er succes vendt til modgang for Abigail Barlow og Emily Bear. Efter at de skabte en uofficiel Bridgerton-musical, har Netflix nu sagsøgt de to kvinder, skriver flere internationale medier.

Årsagen er krænkelse af ophavsretten.

Netflix mener, at Barlow og Bear strækker sig alt for langt i forhold til, hvad man kan tillade sig, når man som fan laver indhold for at hylde en serie.

Og selvom Netflix i et tweet kastede rosende ord efter Bear og Barlows arbejde, har giganten ikke godkendt den føromtalte musical. Fra Netflix lyder det også, at Barlow og Bear »nægtede« at forhandle en tilladelse, der uhindret skulle give dem lov til at promovere deres album og holde liveoptrædener.

Netflix anklager desuden de to kvinder for at have udnyttet Bridgerton-brandet. Eller med andre ord: At have tiltrukket Bridgerton-fans, som ellers ville have deltaget i »The Bridgerton Experience«, der er et officielt Bridgerton-livearrangement.

»Netflix bakker op om fan-genereret indhold, men Barlow og Bear tager dette mange skridt for langt,« lyder det fra Netflix ifølge netmediet The Verge.

»Vi har prøvet hårdt på at arbejde med Barlow og Bear, og de har nægtet at samarbejde. Skaberne, skuespillerne, forfatterne og medarbejdere har kastet deres liv og sjæl ind i 'Bridgerton', og vi tager vi affære for at beskytte deres rettigheder.«

Forfatteren bag »Bridgerton«-universet, Julia Quinn, fortæller til The Verge, at hun blev »smigret og glad«, da hun så, at Bear og Barlow var begyndt at lave indhold om serien.

»Men der er en forskel mellem at lave det til TikTok og at indspille og optræde for kommerciel vinding,« lyder det.

Også produceren bag »Bridgerton«, Shonda Rhimes, mener, at det begyndte som et »sjovt samarbejde«, men at det for Barlow og Bear nu handler om penge. Ikke om at hylde »Bridgerton«.

Hverken Emily Bear eller Abigail Barlow har kommenteret sagen.