»De gamle pladeselskaber har sovet i timen«

Musikeren Carsten Dahl fravalgte det store etablerede pladeselskab Deutsche Grammophon, da han skulle udgive en plade med Bachs Goldbergvariationer. I stedet valgte han at udgive pladen hos Tiger Music og sælge den gennem Tiger-butikkerne.

»Det viser med al tydelighed, at de traditionelle distributionskanaler er gået i stå,« siger pianisten Carsten Dahl, der nu udgiver sin musik hos Tiger Music. Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere

Pianisten Carsten Dahl er én af de musikere, der med stor succes har skiftet de traditionelle pladeselskaber ud med nye og mere effektive distributionsformer.

Fire af hans album, senest hans unikke fortolkning af Bachs Goldbergvariationer, er udgivet af Tiger-butikkernes pladselskab Tiger Music. Og det har bragt hans musik ud til et langt større publikum, end han nogensinde havde drømt om.

Blot en måned efter udgivelsen i slutningen af november havde Goldbergvariationerne solgt flere end 2.000 LPer og cirka 6.200 CDer, mens de tre album, Carsten Dahl tidligere har udgivet på Tiger Music, tilsammen har solgt 21.925 eksemplarer.

»Til sammenligning solgte det live-abum, jeg har udgivet med trioen Ginman/Blachman/Dahl på verdens største pladeselskab Universal i løbet af syv år kun 600 eksemplarer på både vinyl og CD,« siger han.

»Det viser med al tydelighed, at de traditionelle distributionskanaler er gået i stå. De gammeldags pladeselskaber har sovet i timen og ikke været i stand til at genopfinde sig selv. De er skruet sammen på en måde, som hører 70erne og 80erne til, og de er for længst overhalet af mange musikeres egne brands og udgivelser f.eks. på forskellige platforme på nettet. Og også af et foretagende som Tiger.«

Giver adgang til et større publikum

Det er halvandet år siden, Carsten Dahl kom i kontakt med Tiger-butikkernes stifter og indehaver, Lennart Lajboschitz, og indledte samarbejdet med Tiger Music.

På det tidspunkt havde han arbejdet med sin indspilning af Goldbergvariationerne i mere end otte år og havde en aftale med det store pladeselskab Deutsche Grammophon om en udgivelse.

»Når jeg valgte i stedet at udgive hos Tiger skyldes det for det første, at jeg sælger mange flere CDer dér, og for det andet at jeg kommer ud til mange flere mennesker, end der normalt interesserer sig for den type musik,« siger han.

En CD koster 30 kroner og en LP 50. Overskuddet ved salget deles ligeligt mellem kunstneren og Tiger, og Carsten Dahl anslår, at han gennemsnitligt tjener 8,50-9 kroner pr. solgt eksemplar.

»Til sammenligning tjener jeg måske 1,50-2 kroner pr. CD hos et traditionelt pladeselskab,« siger han.

Til gengæld står han selv for alle udgifter til selve indspilningen – men beholder dermed også alle rettigheder til sit eget værk, og det betyder meget for ham.

»De almindelige pladeselskaber betaler normalt noget til produktionen, men ejer til gengæld også rettighederne i en årrække, typisk mellem syv og ti år,« siger han. »Her står jeg selv for indspilning, mix o.s.v. og afleverer så de færdige masterbånd til Tiger, som betaler for selve fremstillingen af CDer og LPer, cover o.s.v. Men jeg har stadig fuld kontrol over mit eget værk fra ende til anden, lige fra rækkefølgen af numre til hvordan coveret skal se ud. Det gør Tiger til den perfekte legekammerat for mig.«

Mærkbart større interesse

Han har også allerede mærket, at det større salg har skabt øget interesse for hans musik.

»Det kan jeg mærke til koncerter rundt omkring, og der er også større interesse fra udlandet. Næste år skal jeg til Japan og spille en soloturné, som er kommet i stand på baggrund af salget i Tiger derude,« siger han. »Jeg kan virkeligt mærke, at mange flere mennesker kender Carsten Dahl og hans musik. Der er en enorm forskel fra før Tiger.«

På trods af de flotte salgstal regner Carsten Dahl ikke med, at netop Goldberg­variationerne nogensinde bliver en god forretning.

»Jeg har indspillet dem 15 gange i løbet af de sidste ti år, og det har kostet sindssygt mange penge, som jeg nok aldrig får dækket helt,« siger han. »Men det er heller ikke det væsentlige. Det væsentlige for mig er, at jeg med Tiger får lov til at være den, jeg er, og komme direkte ud til de brugere, jeg gerne vil nå. Og så er den ikke længere.«