De fleste af os ser TV alene - specielt dyre-tv og nyheder

60 procent af alt TV-sening er solo-sening, viser tal fra DRs medieforskning. Tallet stiger med alderen.

Melodi Grand Prix er en af de ting, der trækker op i fællesskabs-regnskabet, når vi ser TV. Her er det Anja Nissen ved årets musik-event.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard

TV-sening er en personlig sag. I hvert fald foregår det meste af det alene, viser tal fra DRs Medieforskningsenhed, der har opgjort, hvor meget TV, vi ser sammen, og hvor meget der foregår alene. Og 60 procent af kiggeriet foregår alene, mens 40 procent af TV-forbruget  sker sammen med andre.

Der er dog forskel på, hvilke kanaler, der har mest fællesskab på den anden side af skærmen.

»Det er hovedkanalerne DR1 og TV 2 og børnekanalerne, som har den laveste andel af solosening. Det skyldes, at det er kanalerne, der er mest velegnede til at se sammen med andre, for eksempel Melodi Grand Prix eller »Den store bagedyst« på DR1,« siger medieforsker Henrik Gregor Knudsen fra DR Medieforskning til DR.dk. Mens de specialiserede niche-kanaler har en lidt højere grad af solosening - her kan man pleje sine mere eller mindre nørdede interesser, mener medieforskeren.

»Kanaler som DR K, TV 2 News og Animal Planet er blandt de kanaler, som har en relativ høj andel af solosening. Det samme er tilfældet med flere af de mindre sportskanaler, som viser alt fra snooker (en form for billard, red.) til dressurridning. Godt nok er sport samtidig noget af det, der kan samle seerne allermest om skærmen - men det gælder primært de store fodbold- og håndboldturneringer på DR1 og TV 2 og ikke det utal af mindre sportsgrene, som især bliver vist på de mindre sportskanaler,« siger Henrik Gregor Knudsen.

Der er dog forskelle i forbruget både over tid og alderssammensætning. I  dagtimerne er det omkring 70 procent af tv-seningen, der foregår alene, mens tallet falder til 50 procent i tv-stationernes bedste sendetid fra klokken 20.00 til 22.00. Samtidig er det børn, der ser mindst TV alene - kun 40 procent - og så stiger det støt med alderen. Blandt de  21-40-årige foregår  56 procent af seningen alene, og tallet stiger til 64 procent for seerne over 60 år.

Opgørelsen handler kun om såkaldt flow-TV og altså ikke om det TV, vi streamer, og tallene har ikke udviklet sig på flow-TV de sidste ti år, fortæller DR-medieforskeren.

»Vi havde en tese om, at fordi man kan streame, så ville den TV-sening, der var på de fælles TV-kanaler, være mere fællesskabs-sening, men niveauet viser sig at være relativt stabilt hen over de sidste 5-10 år,« siger Henrik Gregor Knudsen til Berlingske.

Henover året er det udover de store begivenheder, der samler i sofarækken, også højtider. Således er den periode med mest fællesskabs-sening ugen mellem jul og nytår, viser DRs opgørelse.