De andres jul er kun et klik væk

Internettet sover aldrig. Ikke engang i julen, hvor mange af brugerne ellers rejser hjem til familien for at fokusere på samvær og nærvær. Det hele samler sig om begrebet »Fear Of Missing Out«, siger ekspert.

Er vi for meget på Facebook? Fold sammen
Læs mere
Foto: Nicolas Asfouri
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et smukt symmetrisk juletræ med glaserede julekugler. Smilende familiemedlemmer med julelys i øjnene og brun sovs i mundvigene samlet om resterne af den rituelle julemiddag. Svedige børn i festligt tøj efter en hård omgang gaveudpakning.

Det er bare et udpluk af de billeder, du mere eller mindre frivilligt kan støde på, hvis du logger på de sociale medier i juledagene.

Vi bruger nemlig ikke kun julen til at hygge med familien. Vi bruger den også til at dele med andre, at vi hygger med familien.

»Når vi bliver gift eller får et barn, får vi samtidig noget oplagt at tage billeder af og dele på de sociale medier. Og sådan er det nok også med julen. Der er simpelthen bare nogle gode motiver, som er oplagte at dele,« siger Lotte Stjerne, der er ekspert i sociale medier og indehaver af bloggen socialme.dk.

3,4 millioner danskere er på Facebook, 600.000 på Instagram og 200.000 på Twitter. Omkring halvdelen af disse deler indhold og uploader billeder på sociale medier, og dette tal er stigende, viser en undersøgelse fra YouGov i 2013. Interaktion på de sociale medier er en stor del af mange danskeres hverdag – og er det formentlig i uændret grad i julen, mener Lotte Stjerne.

»I dag er der jo forskellige måder at være social på, og der er mange, der ikke nødvendigvis synes, at de relationer, man har på de sociale medier, er forkerte eller mindre værd, i forhold til dem man har andre steder. Derfor er der også mange, der ikke ser det som et problem, at der bliver brugt meget energi på de sociale medier i juletiden, selvom det ellers typisk er en tid, vi forbinder med fysisk nærvær og det at være sammen i virkeligheden,« siger hun.

Ifølge Lotte Stjerne handler det i høj grad om et af internettets helt store buzzord netop nu, nemlig FOMO, der står for Fear Of Missing Out. Begrebet bliver ofte kædet sammen med sociale medier og beskriver den frygt, brugere af sociale medier kan have for at gå glip af virtuelle begivenheder, oplevelser eller social interaktion.

»På den ene side har vi dem, der synes, at de sociale medier i virkeligheden er asociale medier, og som har en Fear Of Missing Out i forhold til virkelighedens verden, når de bruger tid på de sociale medier. På den anden side har vi dem, for hvem Fear Of Missing Out handler om at gå glip af noget, der sker på de sociale medier. Og så er der selvfølgelig en stor gruppe, der ikke rigtig har taget stilling. Det får de så anledning til i julen, hvor fokus tydeligt ligger på nærvær og samvær,« siger hun og tilføjer:

»Man får en grund til at overveje, om man går glip af noget menneskelig interaktion ved at være på de sociale medier – eller om man føler, at man faktisk får menneskelig interaktion ud af at være det.«

Bringer andre glæde

Nanna Teisner Nielsen er studerende på Aarhus Universitet og har været på Facebook siden 2008 og Instagram siden juni i år. Når hun i år tager til Hjørring for at holde jul med sine søskende og deres kærester og børn, bliver der med stor sandsynlighed taget et par billeder til Instagram eller Snapchat, fortæller hun:

»Jeg kan sagtens finde på at lægge noget op fra juleaften med familien. Når der er et godt moment. På den måde fungerer Instagram også lidt som arkiv for mig selv. Det er en samling af minder, som jeg også selv får glæde af at kigge igennem,« siger hun.

Det vigtigste er, at det, man deler, også kan bringe andre glæde, mener Nanna Teisner Nielsen:

»Det, jeg deler, skal være noget, de fleste umiddelbart kan se en værdi i. Og julen er jo noget, de fleste forbinder med hygge og samvær, så det er noget, de fleste kan relatere til, og noget, de fleste synes, er hyggeligt at se billeder af.«

Nanna Teisner Nielsen bruger primært Instagram og Snapchat til billeder. Det føles mere nært end Facebook, synes hun, og folk har selv valgt at følge hende.

»Jeg kan godt lide at lægge sjove og glade ting op fra min hverdag. Det er også sådan nogle ting, jeg godt selv kan lide at se derinde. Det behøver ikke være vildt interessant eller indholdsrigt, bare noget hyggeligt og sjovt, som har værdi for dem, der følger mig, og for mig selv.«

Vær til stede!

Selvom de sociale medier stadig tiltrækker flere og flere brugere, tyder noget dog på, at der blandt internetbrugerne også er et behov for at kunne gå offline med god samvittighed: Sidste jul lancerede Viaplay for eksempel appen Relaxed, som sørger for, at dine sociale medieplatforme bliver passet, når du holder ferie. Relaxed er nemlig en autosvarfunktion specielt tilpasset Facebook og Twitter. Og i år har modtrenden til det enorme fokus på sociale medier manifesteret sig i YouTube-videoer, der opfordrer internetbrugerne til at leve livet i virkelighedens verden, fortæller Lotte Stjerne:

»En af de tendenser, vi har set i år, er et øget fokus på, at vi skal huske at løfte hovederne fra vores mobiltelefoner, hvor vores sociale medier for alvor er flyttet ind. Videoer, som for eksempel »Look up« og »Can we auto-correct humanity« på YouTube, har fået enormt mange views på rigtig kort tid. De handler netop om antisocialmedia-bevægelsen, og om at man skal være til stede, der hvor man er, og ikke bruge så meget tid på sin mobiltelefon,« siger Lotte Stjerne.

For Nanna Teisner Nielsen er det store behov for at dele sine oplevelser med andre på nettet ikke kun et tilbageskridt for nærheden mellem mennesker:

»Jeg kan godt følge, at behovet for hele tiden at dele ting umiddelbart strider lidt imod den nærhed, vi forbinder med julen. Men på den anden side tænker jeg også, at det ikke nødvendigvis er så slemt, at vi gerne vil dele ting med hinanden på sociale medier. Der er også noget lidt hyggeligt ved det. At man viser interesse for hinanden og har lyst til at give andre nogle sjove og hyggelige øjebliksbilleder fra hverdagen.«