Danskerne har talt: DR må gerne lave »X Factor«

DRs fremtid er til debat. Markante politikere er skeptiske over for, at licenskronerne bliver brugt på underholdningsprogrammer som »X Factor«. Danskerne er uenige. Det viser en ny meningsmåling,

X-Factor holder pressemøde i DR Byen for at præsentere dommerne for 2015-holdet. Fra venstre Remee, Thomas Blachman og Mette Lindberg. Foto: Simon Læssøe Fold sammen
Læs mere

DR skal underholde. Det mener danskerne ifølge en ny meningsmåling, som TNS Gallup har lavet for Berlingske. Hele 72 procent af danskerne er tilfredse med omfanget af underholdningsprogrammer på DRs kanaler eller ønsker sig sågar mere underholdning fra den licensfinansierede mediemastodont. Kun 20 procent erklærer sig uenige og mener, at DR bør skære ned på området.

Det markante flertal for et underholdende DR står i markant modsætning til holdningen hos en række mediepolitikere, der ønsker et strammere DR og at begrænse mediehusets underholdningstilbud. Public service-mediernes fremtid, både herhjemme og i lande som Norge og Storbritannien, er blevet en politisk slagmark, og i deres anstrengelser for at finde ud af, hvor de skal placere sig på et nyt digitaliseret mediemarked, er massepopulære underholdningsprogrammer som »X Factor« blevet en varm kartoffel.

For et år siden blev der nedsat et public service-udvalg, som fik til opgave at se på public service-mediernes rolle i medievirkeligheden de kommende år, og efter regeringsskiftet har markante politikere som finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) og kulturminister Bertel Haarder (V) meldt sig på banen med overraskende markante meldinger om både DRs størrelse og program-indhold. Atter er »X Factor« blevet bragt på banen.

»Selv om jeg er glad for amatørunderholdning, er der grænser for, hvor mange umusikalske aktører jeg gider at høre på i primetime,« sagde Claus Hjort Frederiksen til Politiken i et overraskende hårdt angreb på DR i forrige måned, hvor han erklærede, at »DR fylder for meget i mediebilledet«, og at »mediehuset fokuserer for lidt på public service«.

Forleden tog også Bertel Haarder bladet fra munden over for DR. Han berettede blandt andet om et besøg af sin belgiske ministerkollega, der udtrykte overraskelse over, at et program som »X Factor« blev sendt på en statslig public service kanal.

»Det kunne han ikke forstå. Det er et godt eksempel på, at DR går ud over kanten af det, som hører hjemme under begrebet public service,« sagde Bertel Haarder til Kulturen på NEWS, samtidig med at han dog understregede, at han ikke ville blande sig i, om det lige netop er det populære musikprogram, der skal væk fra DRs flade.

Borgerlige politikere som Liberal Alliances medieordfører, Mette Bock, og Dansk Folkepartis medieordfører, Morten Marinus, mener heller ikke, at »X Factor« og beslægtede programmer hører til på DR, men snarere på de kommercielle kanaler.

»Som politiker vil jeg ikke blande mig direkte i DRs programvirksomhed, men i bund og grund mener jeg ikke, at et program som »X Factor« burde være på DR. Der er mange andre ting, som de kunne bruge deres penge på, og som de er forpligtet til at lave,« siger Morten Marinus til Berlingske.

Ifølge den undersøgelse, som Gallup har udarbejdet for Berlingske, synes der dog ikke at være forståelse for det synspunkt blandt vælgerne. Her mener et repræsentativt flertal nemlig, at det er helt i orden, at DR bruger licenskronerne på folkekære programmer med amatørsangere og kagekamp.

Skal DR selv producere programmerne?

På spørgsmålet om, hvorvidt DR med henblik på at tiltrække seere skal have lov til at producere underholdningsprogrammer som »X Factor« og »Den store bagedyst« svarer 56 procent ja, mens 31 procent svarer nej, og når det handler om de unge mellem 18 og 35 år, er det solide 65 procent, der siger ja tak. Ydermere er der ikke væsentlig forskel på, om man befinder sig til højre eller venstre i det politiske spektrum. Det er eksempelvis 57 procent af SF-vælgerne, der giver DR deres velsignelse til at sende underholdning, mens det er 60 procent af Liberal Alliances vælgere.

Spørgsmålet om DRs udbud af underholdningsprogrammer blev forleden berørt i en kommentar til Berlingske af Ulf Lund, der er administrerende direktør for Boxer TV. Her advarede han mod at gøre DR mindre for at højne de private mediers indtjening.

»Et smallere DR vil føre til færre seere, endnu mindre dækning blandt de unge, færre fælles oplevelser og en generel marginalisering af DR. Det vil igen føre til en negativ spiral med manglende opbakning til finansiering, men uden at DR nødvendigvis er blevet meget billigere at drive. Min hovedpointe er, at en sådan udvikling på længere sigt hverken vil være i de private mediers eller den danske befolknings interesse. Ja, faktisk vil Facebook, Google, Netflix og Apple – og amerikansk kultur i det hele taget – blive de eneste vindere,« siger Ulf Lund.

Det kommer ikke bag på mediekommentator Lasse Jensen, at danskerne bakker op om DRs TV-underholdningsprogrammer.

»Det overrasker mig på ingen måde. Sådan har det altid været. Danskerne vil have underholdning. I gamle dage gik kritikken af DR netop på, at der var for lidt underholdning, og at sendefladen var for højpandet og skolelæreragtig, og da DR så begyndte at lave flere populære underholdningsprogrammer, så var det også et problem, selv om mange mennesker ser dem,« siger Lasse Jensen, som overordnet anser DRs underholdningsflade for at være »pæn«.

»Det er ikke underholdning for enhver pris, og programmer som »X Factor« og »Den store bagedyst« er mainstream i en sådan grad, at de ikke kan fornærme nogen,« mener Lasse Jensen, som ikke køber argumentet om, at bred og populær underholdning hører til på kommercielle kanaler, fordi DR skal koncentrere sig om at lave indhold, som ikke er økonomisk rentabelt.

Nye typer TV-formater

»De privatejede kommercielle kanaler kunne jo bare købe rettigheder til den type TV-formater, hvis de ville, men det gør de ikke. Mit bud på årsagen er, at seertal alene ikke er nogen garanti for en ordentlig indtjening. Der er flest effektive kroner at tjene, når man henvender sig til et bestemt segment – gerne det unge segment – og set fra et kommercielt synspunkt. »X Factor« er en såkaldt segmentknuser, som de forskellige generationer samles om at se,« siger Lasse Jensen, som kun mener, at der er grund til at problematisere DRs underholdningstilbud, hvis DR flytter penge fra den seriøse journalistik til underholdningsområdet.

»Hvis det er en tendens, så har DR et problem. Men det er ikke noget, som vi ved ret meget om, for DR oplyser ikke om den slags,« siger Lasse Jensen.

DRs mediedirektør, Gitte Rabøl, glæder sig over, at danskerne bakker op om DRs bagedyster og amatørkonkurrencer, for det er, siger hun, »programmer som samler hele familien og hele landet på tværs af alle de forskelle, der måtte være«.

Hvad er din kommentar til, at der tilsyneladende er en bred kløft mellem det, som mediebrugerne ønsker af DRs underholdningsproduktion, og det, som blandt andre lederne i det private mediemarked mener?

»Det kommer ikke som en overraskelse for mig. Jeg tror, vi har en rimelig god fornemmelse af, hvornår licensbetalerne oplever, at vi gør det godt, og hvornår de mener, vi kan gøre det bedre. Og samtidig ved jeg også, hvad det er for mekanismer og motiver, der ligger bag ønskerne fra de private medier og kommercielle TV-stationer. Og det er ikke den samme målestok, de bruger – det er klart,« siger Gitte Rabøl.

Hvad kulturministerens og finansministerens uvilje over for underholdningsprogrammer angår, nøjes Gitte Rabøl med at påpege, at underholdende programmer er på linje med nyhedsformidling, aktualitet, debat og kultur, er en del af DRs opdrag.

»Hvis du spørger mig, er DRs alsidighed fundamental. Vi kan ikke løfte vores opgave og være noget for hele befolkningen, hvis vi alene sender »Deadline« og »Orientering«,« siger DRs mediedirektør Gitte Rabøl.

Kulturminister Bertel Haarder understreger over for Berlingske, at han ikke specifikt har taget stilling til, om DR skal sende »X Factor« eller ej, men at han blot har refereret, at hans belgiske kollega har udtrykt undren over, at dansk »X Factor« bliver sendt på en public service kanal. Samtidig mener han, at spørgsmålet om DR og underholdning er stillet forkert.

Hvilken kanal skal vise X Factor?

»Det, man skulle have spurgt om, var: »Er det for dig vigtigt, om »X Factor« sendes på DR, eller kunne det lige så godt sendes på en anden kanal, eventuelt en kommerciel kanal?« Så ville de fleste jo have sagt, at det var de ligeglade med, så længe det bare sendes. Så jeg er ikke så ræd for den undersøgelse. Der er jo ingen, der drømmer om, at der ikke skal være »X Factor« i Danmark. Det handler om hvilken kanal, det skal være på«.

Men er det din holdning, at DR skal lave mere eller mindre underholdning af den type – hvis vi så holder det specifikke program »X Factor« udenfor et øjeblik?

»Da jeg blev spurgt, hvad jeg selv så, nævnte jeg sport og underholdning. Jeg synes for eksempel, at DR skal transmittere revyerne fra rundt om i landet, og ikke bare Cirkusrevyen. Det er en af de ting, som jeg gerne vil sige til DR. Stil jer dog til rådighed for flere af de ting, der foregår uden for København.«

Men ikke nødvendigvis mere underholdning?

»Jo, det har jeg ikke nødvendigvis noget imod. Jeg var en stor fan af Otto Leisner og var tæt på at byde på hans vittighedskartotek, da det blev udbudt på auktion,« slutter Bertel Haarder.

Otto Leisner, den afdøde konge af DR-underholdningen, efterlod sig et hjemmelavet vittighedskartotek, der sidste år blev udbudt på auktion på Lauritz.com og solgt for 58.000 kroner.