Danskere tjener penge på YouTube

Medieøkonomi. En god idé og flair for levende billeder kan blive til kroner på kontoen. Danske kulturaktører, virksomheder, entreprenører og helt almindelige mennesker er blevet partnere med YouTube og tjener penge på det indhold, de deler på sitet.

Tvilligebrødrene Rasmus og Emil Albrechtsen, her den ene af brødrene med et foto af David Beckham i baggrunden, er YouTube-partnere. ?På deres kanal Slikhaar TV viser de, hvordan man sætter håret som forskellige kendisser. På nuværende tidspunkt tjener de ca. 18.000 kroner om måneden på annonceindtægter via YouTube. ?Foto fra YouTube Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I knap fire måneder har det været muligt for danskere at indgå partnerskab med YouTube. Indtil videre har omkring 5.000 vidt forskellige aktører benyttet sig af muligheden. De 50 største danske partnere er et miks af professionelle og amatører og tæller Nordisk Film, flere TV-stationer, unge kvinders videoblogs om mode og makeup, en amatørkok og adskillige gamere, der laver indslag, hvor de spiller videospil, mens de kommenterer deres egne præstationer.
YouTube-partnerne får over halvdelen af indtægterne for de annoncer, der bliver vist på deres kanal, men der skal mange klik til, før det batter på bundlinjen. Og konkurrencen er benhård. På verdensplan bliver der hvert minut uploadet 100 timers video på sitet, som er den næstmest brugte søgemaskine på internettet, kun overgået af Google.
»Man skal gøre det godt, hvis man skal have succes. Men man kan som YouTube-partner blive stjerne på sit eget felt,« siger Christine Sørensen, der er dansk talsperson for Google, som ejer YouTube.
Lanceringen af YouTube i Danmark – og dermed også muligheden for at blive partner – er sket på et sent tidspunkt i forhold til mange andre lande, hvilket har resulteret i to ting. På den ene side er mange danskere allerede godt i gang på det sociale medie. De har bare ikke haft muligheden for at tjene penge og er i mange tilfælde blevet aktive youtubere, fordi de gerne vil dele deres viden eller passion med andre.

»På den anden side er der et stort potentiale, som ikke er opdyrket endnu. I Danmark har vi slet ikke set YouTube-stjerner af samme kaliber, som det eksempelvis er tilfældet i England. I en international sammenhæng er der over 1.000 partnere, som tjener over en halv million kroner om året,« siger Christine Sørensen.

Danske first-movere

Helt i front på den danske YouTube-scene er de 24-årige tvillingebrødre Rasmus og Emil Albrechtsen, som står bag YouTube-kanalen Slikhaar TV. Her giver brødrene gode råd til mænd om hårstyling og viser, hvordan man sætter sit hår som kendisser som Justin Bieber, Ryan Gosling og Cristiano Ronaldo.

Flere end 134.000 mennesker fra hele verden abonnerer på deres kanal, som er engelsksproget og har genereret godt 43 millioner visninger i alt. De mest populære klip er blevet set over to millioner gange. 1.000 visninger bliver til 20 annoncekroner i brødrenes lommer, der for tiden tjener omkring 18.000 kroner om måneden på Slikhaar TV. Og de regner med at fordoble det månedlige antal visninger i løbet af det næste år.

»Vi har fundet en niche. Der er ikke ret mange mænd, der giver hinanden gode råd om, hvordan man sætter hår. De spørger ikke: Bruger du hårspray eller glattejern? Men de fleste mænd har jo hår, og mange af dem går op i, hvordan det sidder,« siger Rasmus Albrechtsen og forklarer sammen med sin bror, at nogle af ingredienserne i deres formel er korte indslag, humor, »show it, don’t tell it« og at videoerne skal holde et højt kvalitetsniveau, uden at de bliver så bearbejdede, at de kommer til at ligne reklamefilm. Af samme grund redigerer de ikke et host eller en mikrofon ud af billedet på deres optagelser.

Tvillingebrødrene har været i gang i et stykke tid. Før det var muligt at blive dansk YouTube-partner, benyttede de sig af en omvej og fik via et amerikansk reklamebureau del i annonceindtægterne. Ideen om at lave YouTube-kanalen opstod, da de ville gøre reklame for deres webbutik med hårprodukter, og i dag er Slikhaar TV et omdrejningspunkt marketingmæssigt, men ikke økonomisk.

»Budskabet betyder mere end indtægten. For hver krone, vi tjener på Youtube, tjener vi 10-20 kroner på at sælge vores egne hårprodukter, på aftaler med andre hårproduktfirmaer og på andre tiltag. Eksempelvis er vi konsulenter og lærer andre firmaer, hvordan de kan bruge YouTube. Vi underviser også på diplomuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole,« fortæller Emil Albrechtsen.

Passion som drivkraft

Det er langtfra alle danske YouTube-partnere, der arbejder lige så målrettet med YouTube som brødrene Albrechtsen. Mange er drevet af passion fremfor udsigten til ekstra indtægter og dyrker en fritidsinteresse på det sociale medie. Af samme årsag er det langtfra alle, der har en lige så professionel tilgang.

YouTube i Danmark har derfor netop afholdt en workshop for mænd og kvinder bag de mest populære danske kanaler for at give dem nogle gode råd med på vejen. YouTube råder blandt andet til, at man gør sig meget umage med at vælge tags og søgeord, så publikum rent faktisk kan finde én. Det er også en god idé at dyrke en niche, være personlig, kommunikere med sit publikum på kommentarsporet, vælge engelsk som sprog, uploade nyt indhold jævnligt og tænke på, at folk helst skal have lyst til at dele ens indhold.

»YouTube er jo en form for økosystem. Det består af en platform, men det er essentielt, at der er nogle, som vil lægge indhold op, og som er gode til at lave indhold. Det er også årsagen til, at Victor Potrel, der har ansvaret for YouTube i Skandinavien, sidder og holder øje med talentmassen, som så kan få en hånd med på vejen,« siger Christine Sørensen.

Det kræver ikke millioner af klik og tusindvis af følgere at blive partner. De formulerede kriterier er ret ukonkrete.

»Det er ikke noget nøglehul. Det er en meget bred scene. Man kan godt nøjes med at have 20 følgere og en god idé, som man har lyst til at gøre noget ved,« siger Christine Sørensen.

Nørdekanal om magnetisme og laser

YouTube-partner Brian Larsen, som oprettede den videnskabelige kanal Brainiac75, havde aldrig forestillet sig, at han skulle tjene penge på Youtube. Han er revisor, men i fritiden samler han på grundstoffer og er optaget af naturvidenskab. Magnetisme og laser er blandt yndlingsemnerne.

»Det interesserer ikke min familie. Det interesserer ikke mine venner. Det interesserer ikke mine kolleger. Der er måske én procent af befolkningen, der deler min interesse for naturvidenskab. Men på YouTube er der mennesker, som er lige så nørdede som mig selv og som jeg kan dele min interesse med,« siger Brian Larsen, som uploadede sin første video i 2009.

På Brainiac75 deler Brian Larsen på engelsk ud af sin viden. Knap 7.000 abonnerer på kanalen, og Brian Larsen har regnet ud, at hans partnerskab vil indbringe ham en ekstra halv månedsløn om året.

Den naturvidenskabsinteresserede revisor logger dagligt på for at læse og svare på kommentarer på sin kanal, men der kan godt gå lang tid mellem, at han lægger nyt indhold op. Døgnet har som bekendt kun 24 timer, og han kan sagtens bruge 40 timer på at lave en otte minutter lang video.

Brian Larsen er både mikrofon- og kamerasky. Det har selvsagt ikke været til at komme uden om at tale på videoerne, men han toner ikke selv frem i billedet.

»Hvis jeg skal have et større publikum, er det nok det, der skal til. Men det er ikke så vigtigt for mig. Jeg synes bare, at det er sjovt at kommunikere med andre, og jeg har eksempelvis forsøgt at hjælpe en filippiner med at lave elektricitet til sin familie,« fortæller Brian Larsen, som på nuværende tidspunkt er blandt de største 50 danske YouTube-partnere.

Nyt marked for kultur

Samme top 50 indeholder forbavsende få tunge professionelle aktører, og blandt dem, der er, fylder kulturaktørerne godt op. TV3 Danmark, Nordisk Film og ungdomskanalen 7’eren er med i selskabet, men kan ikke mønstre samme abonnementskare som en række helt almindelige danskere, der deler deres fritidsinteresse med andre.

Men forventningerne er store. Blandt andet i den etablerede musikbranche, der på nuværende tidspunkt befinder sig i en venteposition, fordi der endnu ikke er blevet indgået en aftale mellem Koda og YouTube om indtægtsfordelingen på musikområdet.

»De seneste par år har vi udelukkende brugt YouTube som en marketingkanal, fremover vil det også blive en indtjeningskanal, så vi venter ivrigt på en aftale,« siger Universals digitale direktør, Rasmus Ardahl, som ikke vil sætte kroner og øre på indtjeningspotentialet på YouTube.

»Men det er meget stort, og der er ingen tvivl om, at det vil blive en vigtig del af vores forretning. Når vi om et par år kigger tilbage på nutiden, så tror jeg, at man vil tænke på den som det vilde vesten. Til den tid tror jeg, at der vil der være meget mere ordnede forhold, blandt andet med mange betalingskanaler med forskellige former for indhold som musik, og der vil være meget mere styr på, at det er det officielle indhold, der er tilgængeligt. På nuværende tidspunkt er YouTube en gråzone for os. Det er lovligt at høre musik dér, vi får bare ikke nogen betaling for det på grund af Kodas manglende aftale med YouTube. Det er den sidste store brik på det digitale musikmarked, som skal på plads,« siger Rasmus Ardahl.