Danskere laver Anders And til hele verden

Anders And blad nummer 3000 udkommer i dag. Anders And må ikke indeholde sex, død og alvorlig sygdom, siger Anders And-forfatter Sune Troelstrup, der dog ikke vil udelukke at man kan snige noget politik ind i en historie.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

64 år. Så længe er den amerikanske tegneseriefigur Anders And udkommet i Danmark og i dag udsender Egmont Anders And-blad nummer 3000. I 1963 blev de første danskskrevne historier om Andeby produceret og i dag er skriver drevne Anders And-forfattere historier til hele verden fra hjertet af København.

»Nogle af mine historier er udkommet i Brasilien og i Egypten,« siger Anders And-forfatter Sune Troelstrup, hvis historier om Anders And, Onkel Joakim og Bjørnebanden dog fortrinsvist går til de skandinaviske og europæiske markeder.

Dagens Anders And-blad fejrer sig selv med en speciel historie, hvor Anders And lider det ultimative nederlag: Onkel Joakim fratager ham rollen som hovedfigur i Anders And bladet og giver den i stedet til Fætter Højben.

Første gang I Danmark i 1949

Det første nummer af Anders And & Co. udkom i Danmark den 1. marts 1949. Det skulle egentlig være udkommet et år tidligere, men blev forsinket på grund af papirrestriktionerne efter Anden Verdenskrig. I begyndelsen udkom bladet hver måned, men fra 1959 blev det et ugeblad, og sådan har det været lige siden.

Skiftet til ugeblad var dog ikke helt uden besvær, da man begyndte at løbe tør for historier - de amerikanske forfattere og tegnere kunne simpelthen ikke følge med. Så i 1963 fik Egmont lov til selv at lave historier til bladet. For mange danske forfattere og tegnere var det – og er det stadigvæk – en drøm at få lov til at lave Disney-historier.

»Mange forventer, at Disney sætter en masse regler om ting, vi ikke må skrive om, og der man får også en udleveret en særlig manual med punkter, man skal undgå. Men begrænsningerne er jo faktisk de muligheder en dreven Anders And-forfatter har at arbejde med. Det vigtigste er at karakterernes særlige personligheder får lov at folde sig ud,« siger Sune Troelstrup.

Anders And må ikke indeholde sex, død og alvorlig sygdom, siger Sune Troelstrup, men til gengæld vil han ikke udelukke, at man kan snige noget politik ind i en historie.

»Men det skal være poltik oversat til Andebys sprog. Der kunne godt optræde en korrupt politiker i Andeby, men han ville i så fald skulle straffes for sin korruption i løbet af handlingen. Andeby som sådan er ikke en korrupt by,« siger Sune Troelstrup.

Optimisme

På den måde præsenterer Anders And egentligt et optimistisk verdensbillede. Ganske vist er Anders And som regel altid meget uheldig (på trods af at han i visse historier er ekspert med særlige færdigheder).

»Men trods alle uheld, forsøger han sig altid igen i næste historie. Han bliver aldrig slået ud,« siger Sune Troelstrup.

I dag står Egmont Creative Center i København for udvikling af historier til Anders And bladene i hele verden. Og selv om Anders And bladet som alle andre magasiner er udfordret af printmediernes krise, udgør det stadig et flagskib hos Egmont.

»Anders And bladet er fyrtårnet i vores portefølje, det er der slet ingen tvivl om«, siger forlagsdirektør Tony Jørgensen. »Det er vores største produkt både i henseende til læsertal og salgstal. Og det er det eneste ugeblad til børn. Det er vi faktisk ret stolte af, det er ekstraordinært, at der hver uge udkommer et blad til børn fuld af både underholdning og læring«.

De seneste år har Egmont med succes formået at integrere interaktive, digitale elementer i det fysiske blad. Blandt andet i sidste års udgivelse ”Jagten på lykkemønten”, hvor læserne via deres smartphone kunne deltage i den hæsblæsende eftersøgning af Onkel Joakims tabte klenodie. Og den slags vil man komme til at se mere af i fremtiden:

»Vi betragter den fagre nye digitale verden som en udfordring, men også som en mulighed for os«, siger Tony Jørgensen. »Man kan sige det på den måde, at vi først og fremmest tror på den gode historie. Den er kernen i vores univers, og så går opgaven ellers ud på at bringe den gode historie ud på alle relevante platforme. Vi vil f.eks. gerne spille en rolle i forhold til at stimulere børns lyst til at læse og lære, og for rigtig mange børn foregår den slags nu om dage på eksempelvis iPads«.

Egmont lancerede for nylig app’en Anders And replica, hvor man kan læse det trykte blad i pdf-udgave, og en app under navnet Anders And Junior til de alleryngste læsere. Og hen over sommeren kommer app’en ”Anders And Plus”, der rummer alt indhold fra hele Anders And & Co’s historie i Danmark. Her vil man således kunne læse alle de historier, der har været trykt siden 1949, herunder også den historie, der af mange stadig betragtes som den bedste nogensinde: ”Anders And som brandmand”, tegnet og skrevet af legenden Carl Barks, og udgivet i Anders And & Co. nr. 1, 1949.