Danske kunstnere tjener mere i udlandet

Danske komponister har stigende indtægter fra streaming og fra salg af kompositioner til udenlandske stjerner, viser nøgletal fra KODA

Lukas Graham sammen bassisten Magnus Larsson ved en koncert på Papp Laszlo Sports Arena i Budapest. Fold sammen
Læs mere
Foto: ZOLTAN BALOGH

Danske komponister tjener mere i udlandet og mere fra streaming af musik, viser nye nøgletal i KODA, der en den medlemsejede forening, der arbejder for at sikre musikskaberes rettigheder og betaling, når deres værker bliver spillet offentligt.

- Tallene viser, at danskerne er blevet villige til at betale for de gode streamingtjenester fremfor bare at benytte ulovlige fildelingssystemer, siger KODAs direktør Anders Lassen.

Nøgletallene fremgår af KODAs årsberetning for 2016, der viser en nogenlunde uændret samlet indtægt i forhold til 2015, men indtægterne fra streaming er til gengæld steget 49 procent fra 89,5 millioner kroner til 133,5 millioner kroner. 

Mens streamingindtægterne endnu ikke matcher de mange millioner kroner som danske komponister og musikere har mistet siden digitalt forbrug overtog CD-markedet, har mange kunstnere fundet nye indtægtskilder, når det handler om brug af deres musik.

- Der er kommet mange nye TV-kanaler i Danmark, og de bruger og betaler hver især mere og mere dansk musik, siger Anders Lassen.

Endelig stiger indtægterne fra udlandet, hvor danske kunstnere som Lucas Graham og Mø i stigende grad vinder frem. Samtidig er et antal danske komponister blevet dygtige til at afsætte sange til udenlandske sangstjerner. Indtægterne fra udlandet er steget fra 53,5 millioner kroner til 70,5 millioner kroner.

- Det er sket ved en masse hårdt arbejde fra kunstnere og pladeselskaber. Vi har i mange år været misundelige på svenskerne, der har været kendt som leverandører af god popsange, og nu kan vi selv, siger Anders Lassen.

Oversigter fra KODA viser, at Lukas Graham’ “7 years” var det det mest indtjenende musiknummer i både udland og i Danmark i 2016.