Danske kunstnere provokerer med Endlösung i Berlin

Kunstnergruppen Surrend udløser kritik i Tyskland med en plakat, hvor Israel har taget navneforandring til Ramallah under overskriften ”Endlösung”.

Jan Egesborg og Pia Bertelsen har sammen grundlagt den satiriske kunstgruppe Surrend. Fold sammen
Læs mere
Foto: Slim ALLAGUI

BERLIN: En dansk kunstnergruppe har i Berlin udløst opsigt ved at anbringe et kort over Israel, hvor landet har ændret navn til Ramallah. Over kortet står med store bogstaver: ”Endlösung”.

Aktionen har udløst betydelig kritik, især fra jødiske samfund og det politiske liv. ”Endlösung”, eller ”endelig løsning”, blev brugt af nazisterne fra 1941 som betegnelse for mordet på seks millioner jøder under Anden Verdenskrig.

Også dele af pressen kritiserer projektet, mens f.eks. den ansete, konservative avis Frankfurter Allgemeine Zeitung i det store hele forsvarer gruppen Surrend, som står bag plakaterne.

Frækt, provokerende og rebelsk

Frankfurter Allgemeine Zeitung henviser til, at Surrend, hvis kernemedlemmer er Jan Egesborg og Pia Bertelsen, ”frækt, provokerende og rebelsk” angriber alle og enhver.

Således medførte en udstilling med gruppen for to år siden i Berlin trusler fra unge med indvandrerbaggrund. De krævede et billede af kabaen i Mekka, den islamiske helligdom af sten, fjernet, fordi det var forsynet med teksten ”Dum sten”. Der var også et billede af en ortodoks jøde med traditionel hovedbeklædning og teksten ”Dum hat”, men dette værk vakte tilsyneladende ikke anstød hos de protesterende, der alle var muslimer.

En anden borgerlig avis, Die Welt, citerer Egesborg for, at det er ”en historisk fejl” at grundlægge Israel. ”Der er ingen anden udvej end at jøderne i Israel finder et nyt hjem, f.eks. i USA, Tyskland eller Danmark,” siger han ifølge Die Welt.

- Det har de åbenbart ikke forstået

Over for berlingske.dk fastholder Egesborg, at han mener, det set med nutidens øjne var en dårlig idé at danne Israel, og at den israelske stat behandler palæstinenserne ”skrækkeligt”. ”Men den sidste del af udtalelsen, om at jøderne må forlade Israel, var en satirisk provokation. Det har de åbenbart ikke forstået,” siger han om Die Welt.

Formanden for den jødiske menighed i Berlin, Lala Süsskind, mener ikke, plakaten er kunst, men en politisk meningsytring, som overskrider grænsen til antisemitisme. Berlins borgmester Klaus Wowereit, der for to år siden forsvarede Surrend, siger, at ”den slags satire” ikke er hans smag, og at der ikke kan være tvivl om Israels ret til at eksistere.

Frankfurter Allgemeine Zeitung mener at opdage et vist hykleri, når smagsdommere hylder Surrend, hvis kritikken gælder muslimer eller katolikker, men forarges, når det gælder Israel.

Er selv jøde

Jan Egesborg, der oplyser, at han selv er jøde, har forståelse for, at Tyskland, med sin fortid som hjemsted for nazismen fra 1933 til 1945, har en lav tærskel for alt, hvad der kan minde om antisemitisme. ”Jeg har sympati med følsomheden om emnet, men jeg oplever, at den hindrer en politisk kritik af Israel, og det er et problem,” siger han.

Plakaten, der er sat op adskillige steder i Berlin, men efterhånden er fjernet, bl.a. af samlere, skal indgå i en retrospektiv udstilling om Surrend på Dansk Plakatmuseum i Århus i efteråret, oplyser Jan Egesborg.

Surrend har senest vakt opsigt i Danmark med plakater, hvor kongefamiliens navne optræder om gravstene.

Tidligere har man bl.a. gjort grin med den iranske præsident i en annonce i Teheran Times og under et besøg af den daværende russiske præsident anbragt plakater i Wien med teksten ”Skyder Putin journalister”. Surrend havde senere et halvandet års retsopgør med Rusland, som gruppen vandt.

Her er kunstværket: