Danske kulturpenge lander i Luxembourg

Luxembourg er blevet centrum for distribution af digitale varer som e-bøger, apps og musik. Firmaer flytter distributionen derned på grund af den lave moms. Danmark mister milliarder.

Der er penge at spare på distribution af digital kultur fra Luxembourg, hvor momsen er på tre procent. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke til at se det, men når du køber musik eller bøger til download, ender en del af pengene i Luxembourgs statskasse.

Det er ikke småpenge, det handler om. Danskerne brugte sidste år 55 milliarder kroner på nettet, en stigning på 19 procent i forhold til året før. Omkring 23 milliarder kroner blev brugt på ikke-fysiske varer, ofte kultur, som e-bøger, musik og lignende. Og stadigt mere af handlen foregår via internationale distributører.

Amazon og iTunes Store er blandt de mest sælgende butikker, og de har begge placeret deres digitale distribution i Luxembourg. Her har de relativt små kontorer, der styrer distributionen i Europa. På den måde slipper de med at betale tre procent moms på digitale varer, også når de sælger til danskere.

Nu følger den danske e-boghandel Saxo.com med giganterne ned til Luxembourg og åbner et datterselskab i det bakkede momsgemmested.

»Vi bliver nødt til som en dansk virksomhed at sikre os de samme vilkår som vores udenlandske konkurrenter. Det ville være meget uansvarligt, hvis vi ikke benyttede muligheden, når vores konkurrenter gør det,« siger Martin von Haller Grønbæk, bestyrelsesformand for Saxo.com.

Det er afgørende for Martin von Haller Grønbæk at pointere, at Saxo.com stadig vil betale skat i Danmark. Det er kun distributionen af e-bøger, der bliver flyttet sydpå.

Der er intet ulovligt i Saxo.coms beslutning. I dag er momsreglerne sådan, at man betaler moms i det land, som varen bliver distribueret fra. Køber du eksempelvis en øl i Tyskland, betaler du også tysk moms, selv om du vil drikke den i Danmark. På samme måde betaler du kun luxembourgsk moms, hvis du køber digital kultur af et firma, der distribuerer fra Luxembourg.

EU ændrer dog de regler fra 1. januar 2015, så moms på digitale varer i stedet skal betales for det land, de købes fra.

Moms som kunstens fjende

»Alt det her ville ikke være nødvendigt, hvis momsen var mindre end i dag. Hvis man virkelig vil gøre noget for at forbedre den danske bogindustri, skulle man kigge på, hvordan vi får konkurrencevilkår, der svarer til udlandet,« siger Martin von Haller Grønbæk.

I Sverige og England er bøger mærkbart billigere, end de er i Danmark. Det mærker Saxo.com, der ser flytningen til Luxembourg som en del af konkurrencen med udenlandske aktører i højere grad end et træk i forhold til danske boghandlere.

Men kritikken får ikke kulturordfører for Socialdemokraterne, Mogens Jensen, til at ønske lavere moms i Danmark.

»Jeg synes, at man på europæisk niveau skal sikre, at moms ikke er et konkurrenceforvridende element mellem landene. Det er den vej, man skal gå,« siger han og afviser al snak om lavere moms på kultur.

Det samme gør Michael Aastrup Jensen (V).

»Vi kan ikke være det eneste land, der har det her problem,« siger han, »men det er ikke acceptabelt, at vi skal vente til 2015 for at få en løsning. Problemet er, at hvis Saxo.com flytter, så er de andre nødt til at flytte med inden for kort tid.«

Han vil nu tage problemet op med skatte- og kulturministeren.

Dansk kultur i momsly

Ifølge kommunikationschef for Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Henrik Theil, er det godt købmandskab, når Saxo.com trækker dansk kultur med ned til momsly i Luxembourg. Han mener dog ikke, at vi nu vil se en masseflugt af danske e-butikker.

»De fleste af vores medlemmer sælger både fysiske og ikke-fysiske varer, og der er også en del udgifter forbundet med at flytte distributionen, så samlet set vil det nok være en god idé for meget få. Men det er da klart, at det for nogle firmaer kan være fornuftigt at have et øje på muligheden,« siger han.

Henrik Theil erkender, at det er »noget rigtigt hø« for den danske statskasse, men opfordrer regeringen til at arbejde for bedre lovgivning på EU-niveau.

»Danske butikker er lammede af at betale dansk moms. Det bliver nødt til at være sådan, at alle danskere betaler dansk moms, når de køber ind på nettet, og at alle udlændinge betaler deres lokale moms – også når de handler i danske e-butikker,« siger han.