Danske helte - fra Tommy Kenter til Klodshans

Ny spændingsserie for en gangs skyld uden for DR - men den ligner godt nok.

Paprika Steen i Kanal 5s nye serien Gidseltagningen.
Læs mere
Fold sammen

God mandag og velkommen til Kulturnyhederne efter en weekend, der har budt på både ny dansk virkelighed som TV-dramatik og gammel dansk virkelighed som TV-dramatik. Og historier om en lang række af den levendegjorte historie i knibe rundt om på museerne, men det vender vi tilbage til.

For først handler det om danske helte i den danske TV-virkelighed - som de typisk kommer frem søndag aften. Her kunne man igen se en ny dansk dramaserie på skærmen. For en gang skyld ikke på DR, men derimod på Kanal 5, der søndag blændede op for sin nye spændingsserie, »Gidseltagningen«, med et dobbeltafsnit. Det lignede dog ganske meget den sædvanlige opbygning, og det var der måske en ganske god grund til, da TV-serien er lavet af dramafabrikken SAM med blandt andre Adam Price som bagmand.

Og det slap de rigtig godt fra, mener Ekstra Bladets anmelder, der skriver at »de to første afsnit er ganske enkelt noget af det bedste danskproducerede spændingsfjernsyn, som jeg længe har set,« og langt bedre end for eksempel DRs »Bedrag«. Han kvitterer med fem stjerner, og også Politikens anmelder er positiv og har fire hjerter med i posen.

»Det hele fungerer. Fortællingen glider ubesværet. Klipningen er stram og god. Underlægningsmusikken gør sit. Og personinstruktionen forekommer dygtig,« skriver Henrik Palle her og konstaterer, at det stort set lever op til den kendte DR-standard - dog uden helt den samme »lækkerhedsfaktor«. Til gengæld er der ikke sparet på hovedrollerne, og der er roser til Paprika Steen i rollen som »en sådan lidt bossy type mediekvinde med store drømme og endnu større selvværd. Altså en rolle, vi med variation kender hende i til hudløshed, men som hun spiller med sikkerhed og udstråling.«

»At en serie er dansk kendes ved, at Paprika Steen er med i den,« konstaterer Niels Lillelund også i Jyllands-Posten, hvor han samtidig bemærker, at serien ikke lader DR noget tilbage i klicheer. Ikke mindst på persongalleriet:

»Disse små sindbilleder på Danmark i dramatikken er altid pudsige og lærerige at studere, vi vælger vore helte, og de ligner altid Tommy Kenter på overgangsydelse,« skriver anmelderen i JP.  Spændingen holder dog nok til, at fastholde interessen og give tre stjerner fra det jyske.

Klar til ny runde X Factor

Danskernes syn på helte blev også understreget fredag aften, hvor årets X Factor fandt sin vinder for 2017 i Morten Nørgaard foran de to velsyngende teenagere Mia og Chili. Ikke et øje var tørt, og DR kunne så med det samme komme med det lidet overraskende budskab, at X Factor sørme kommer igen næste år. Ja, faktisk er det allerede i gang, forstod man, det er bare at kaste sig ud i tilmeldingen. Og årets vinder var i virkeligheden heller ikke så overraskende, mente denne avis' musikredaktør, Michael Charles Gaunt:

»Jo, den var god nok. Årets underdog vandt. Han var ikke den dygtigste sanger. Men han kunne noget andet: Han kunne tale direkte til danskens indgroede kærlighed til en arketypisk Klods Hans. Det var historien om den generte, buttede, ikke-altid-helt-rent-syngende computernørd, der mod alle odds overvinder både sig selv og alle konkurrenter og tager den hele vejen til toppen. Ligesom landsholdet ved EM i ‘92. Det ligger i vores nationale selvforståelse: Vi er alle Klods Hans. Vi er alle Morten Nørgaard,« hed det i en kommentar.

Ikke alle var dog lige begejstrede, fremgik det af Facebook:

»Historien om Danmark« tegner godt

Den nationale selvforståelse var også i centrum andet steds på DR. Mens Kanal 5 havde overtaget dramatikken var folkeoplysningen rykket ind på det vante slot på DR - søndag aften. Selv om »Historien om Danmark« nu også ligner lidt DR Drama med Lars Mikkelsen i forgrunden og diverse skuespillere til at agerer fortidsmennesker. Om det så lige er, som det så ud i virkeligheden, kan man godt tvivle på, mener Bent Blüdnikow her i avisen, men trods alt er helhedsindtrykket positivt, mener anmelderen, der giver fire stjerner:

»Udsendelsen er alt i alt underholdende og seriøs og kan nemt vække den historiske interesse hos yngre generationer med sin blanding af dramatisering og videnskabelig snak.«

I Politiken er tidligere chefredaktør Bo Lidegaard endnu mere positiv og giver fem stjerner: »Foreløbig har vi kun set et enkelt afsnit - og måske et af de sværeste. Men fortællingen har fundet et toneleje, der lover godt for resten af serien. Vi kan rolig sætte os til rette i sofaen. For til syvende og sidst har de fleste af os det som Peter Plys: Vi vil gerne høre en historie, og den skal helst handle om os selv.«

Også på de sociale medier falder roserne over DRs danmarkshistorie, hvor Nationalmuseet live-tweeter undervejs - om økser og stenaldermennesker og den slags:

Og selv den normalt så kritiske Henrik Qvortrup måtte på Facebook lægge kritikken på hylden: »Man kniber sig i armen - så kunne det alligevel lade sig gøre: Selv om det er primetime, og selv om det kaldes underholdning, betragtes seerne for en gangs skyld ikke som lallende idioter, der kækt-friskt skal tales ned til, som var de børn. Dejligt...«

Museer i økonomisk klemme

Men mens det går godt med historieformidlingen på TV, så er der større problemer på de små museer rundt om i landet. Weekendens vigtigste kulturhistorie handlede om, at en lang række mindre museer over hele landet er kommet i klemme, efter at staten i sin evige jagt på flere penge har trukket mange millioner ud af Arbejdsmarkedets Feriefond. Museerne har nemlig lånt penge af fonden igennem årene - med et underhåndstilsagn om, at pengene ikke skulle betales tilbage.

Men det skal de så nu, lyder det fra Feriefonden - presset af staten. I alt 900 millioner kroner mangler, og det kan betyde at både middelaldercentre må lægge flækøksen væk og fregatten »Jylland« endelig går ned. Læs historien her:

Og uden at der skal tænkes på museumsfund, så lad os da lige nævne, at Bob Dylan i denne weekend endelig fik sin Nobelpris i forbindelse med en koncert i Stockholm lørdag. Under meget diskrete former godt nok, hvor fotograferne kun fik et billede bagfra af en hætteklædt mand i klassiske Dylan-bukser på vej til et møde med Det Svenske Akademi. Men den var god nok - og det var koncerten bagefter også, skriver Aftenposten, der giver fire stjerner. Torsdag og fredag giver His Bobness koncert i Operaen i København.

Og lad os slutte med en lidt nyere ting: Det bliver den danske duo Phlake, der til sommer åbner Orange Scene på Roskilde Festival 2017, skriver festivalen. Hør duoen her: