Danske filmfolk har øjnene stift rettet mod udlandet

»Jagten« handler om pædagogmedhjælperen Lucas, der spilles af Mads Mikkelsen. Han anklages fejlagtigt for at have misbrugt en lille pige og får hurtigt hele det lille bysamfund, han bor i, på nakken. PR-foto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tre Oscar-nomineringer til tre danske film cementerer indtrykket af, at dansk film og TV i disse år spiller med de internationale muskler.

Lad os starte med Thomas Vinterberg, der med en Oscar-nominering til »Jagten« i kategorien Bedste ikke-engelsksprogede film kan gå i fodsporene på bl.a. Bille August og senest Susanne Bier. At Thomas Vinterberg slår igennem med en dansksproget film med noget så dagligdagsagtigt som en pædagogmedhjælper i hovedrollen er ikke en tilfældighed. »Jagten« indeholder nemlig tre komponenter, som fænger i USA: En velskrevet og universelt genkendelig historie. Et eksotisk touch af Skandinavien. Og en kendt hovedrolleskuespiller i en glansrolle.

»Jagten« handler om pædagogmedhjælperen Lucas, der spilles af Mads Mikkelsen. Han anklages fejlagtigt for at have misbrugt en lille pige og får hurtigt hele det lille bysamfund, han bor i, på nakken. Manuskriptet er præcist og veldrejet med stor respekt for de dramaturgiske virkemidler, som også kendetegner en klassisk Hollywood-film. Samtidig behandler filmen universelle temaer som skyld, straf, gengældelse og uretfærdighed – og kampen imod alle odds.

»Jagten« har derudover et touch af Skandinavien over sig, der kan virke eksotisk på et amerikansk publikum. Figurerne agerer i et velfærdssamfund, hvor en mand sagtens kan arbejde med at passe børn. I det hele taget spiller Mads Mikkelsen en blød mand, der i lang tid lader sig kue af de uretfærdige beskyldninger og har svært ved at håndtere det massive pres, han er udsat for. Da »Jagten« i 2012 havde verdenspremiere ved filmfestivalen i Cannes, hvor Mads Mikkelsen vandt prisen for Bedste skuespiller, havde mange amerikanske filmkritikere svært ved at forstå, hvordan hans figur kunne være så »nosseløs«. Det giver, for dem, »Jagten« et skær af kunstfilm, uagtet at historien stadig er fortalt lige ud ad landevejen.

Endelig er det et scoop, at Mads Mikkelsen spiller hovedrollen. Han er brudt igennem over there, senest i rollen som Hannibal Lecter i TV-serien »Hannibal«, og i »Jagten« leverer han en flot, følelsesladet præstation. Det klinger igennem hos amerikanske filmfolk, når en skuespiller, et kendt ansigt, leverer en mangefacetteret karakterrolle.

»Jagten« er dog oppe mod fremragende film – især bør nævnes italienske Paolo Sorrentinos herlige »Den store skønhed«, som i weekenden vandt en Golden Globe for næsen af netop Thomas Vinterberg.

Men forhåbningerne er store, og det er de også til den dansk-producerede dokumentarfilm »The Act of Killing«, som har fået megen omtale og utallige roser .

»The Act of Killing« er fuldstændig unik i sit greb, hvor mænd, der i 1960ernes Indonesien var ledere af dødspatruljer, får lov til at genskabe deres brutale gerninger som var det scener fra en film. I løbet af processen begynder gruen at gå op for dem.

Endelig er Anders Walters kortfilm »Helium« om en dødsyg dreng, der skaber en fantasiverden sammen med en excentrisk rengøringsmand, også Oscar-nomineret. Filmen er produceret af M&M Productions, som hele tre gange tidligere har vundet en Oscar i netop kortfilmskategorien.

Det kan synes paradoksalt, at i en tid, hvor det er sværere end nogensinde for filmselskaberne at få en rentabel forretning ud af at lave film, ja, så kan vi fejre tredobbelt triumf sammen med Oscar.

Det vidner først og fremmest om, at danske instruktører og skuespillere har øjnene stift rettet mod udlandet – og at de brænder igennem. Mange instruktører arbejder målrettet med det filmsprog og den måde at fortælle historier på, som er knæsat i Hollywood – det skinner igennem i deres danske film, og det giver dem mulighed for at skrive og instruere film og TV i USA. Samtidig får danske skuespillere stadigt større og mere fremtrædende roller. Det hele er godt hjulpet på vej af film og ikke mindst TV-serier som »Forbrydelsen«, »Broen« og »Borgen«, der har gået deres sejrsgang i udlandet.

Der er ikke nødvendigvis tale om en samlet strategi, snarere om et unikt momentum, som mange udnytter. Et momentum, som samtidig skaber en slags centrifugalkraft, der suger den internationale filmbranches opmærksomhed mod vores lille land.

Ikke mindst dét vidner gårsdagens tre Oscar-nomineringer om.