Dansk voldtægtsfilm bygger på instruktørens egne erfaringer

Isabella Eklöfs spillefilm »Holiday« rummer en af de mest brutale scener i dansk filmhistorie, og er nu på vej til den amerikanske filmfestival Sundance.

16BKUKULTUR-171500.jpg
Den danske film "Holiday" med Victoria Carmen Sonne i hovedrollen (billedet) er på vej til Sundance-festivalen i USA, Foto fra filmen: Jonas Lodahl
Læs mere
Fold sammen

Vil den debuterende filminstruktør Isabella Eklöfs spillefilm »Holiday« vække samme debat som Gaspar Noés »Irreversible« gjorde det tilbage i 2002? I begge film er der nemlig voldtægtsscener, der nærmer sig det ubærligt realistiske.

»Holiday« er den ene af to danske spillefilm (den anden er Gustav Möllers »Den skyldige«) som i øjeblikket på vej til den toneangivende amerikanske filmfestival Sundance, hvor de skal vises i konkurrencen for internationale spillefilm, World Cinema Dramatic Competition, der har fokus på nye talenter.

»Holiday« handler om den unge pige, Sascha, der er kæreste med Michael, en brutal og uforudsigelig leder af en narkobande. Bandens medlemmer opholder sig i en ferieby i Tyrkiet, og fordriver tiden med fester og stoffer - men også psykisk og fysisk vold og kriminalitet.

I et par scener tangerer filmen de mest voldelige, der endnu er blevet optaget på dansk, samtidigt med, at filmen ret overraskende også rummer elementer af komedie. I en længere scene, hvor gangsterchefen Michael (spillet af Lai Yde) fuldbyrder en voldtægt mod Sascha (spillet af Victoria Carmen Sonne), forstummer latteren dog helt. Instruktøren Isabella Eklöf fortæller Berlingske, at scenen allerede er blevet kritiseret for at være for grænseoverskridende og »for spekulativ«.

»Det har typisk været ældre mandlige akademikere der har følt, at scenen var unødigt ulækker, og jeg tror, at det skyldes, at en verden hvor mennesker udsætter andre for overgreb og hvor andre finder sig i den slags overgreb, er meget fjern fra deres egen virkelighed,« siger Isabella Eklöf, der ønskede at overgrebene skulle fremstilles »som alt andet i livet«, inklusive det ubehagelige.

»Det var vigtigt for mig ikke skøjte henover så afgørende en del af magtbaseret forhold,« siger Isabella Eklöf.

Selvom hendes arbejde på »Holiday« selvsagt begyndte længe før, at #MeToo-kampagnen mod seksuelle overgreb begyndte i oktober sidste år, vil filmen uundgåeligt blive læst ind i denne kampagnes intentioner, når den får premiere i USA.

Det passer Isabella Eklöf godt, og voldtægten i »Holiday« kunne godt være en af de hundreder af episoder, som #MeToo-kampagnen har bragt for dagen, siger hun. Samtidig synes hun, at noget af kritikken mod samme kampagne er berettiget.

»Man skal afsløre og straffe, men det er også vigtigt at tilgive og komme videre. Det kan få karakter af heksejagt og hykleri, og jeg synes for eksempel, at det er urimeligt at fjerne Louis C.Ks film, fordi han har vist sin pik frem for ti år siden. Samtidig er der ingen boycott af Woody Allen, som i mine øjne er en overgrebsmand. Hvad er logikken i det?« siger Isabella Eklöf.

Instruktøren forklarer, at overgreb ofte skaber ensomhed som følge af skam og følelsen af at være helt alene om oplevelsen. Derfor glæder det hende, at hun allerede kan se, at filmen har hjulpet kvinder, der har oplevet overgreb. Hendes egne erfaringer med overgreb er også indgået i det kreative arbejde med filmen, herunder manuskriptskrivningen.

»Filmen viser situationer, som mange kvinder og nogle mænd har oplevet - inklusive flere der har arbejdet på filmen. Jeg er ikke selv blevet voldtaget, men jeg har stået i en situation, hvor jeg blev tvunget til at forhandle om min egen integritet a la ‘Vis mig dine bryster!’,« siger Isabella Eklöf.

Isabella Eklöf har skrevet manuskript til »Holiday« sammen med radiovært og forfatter Johanne Algren.

Isabella Eklöf har instrueret »Holiday«, der deltager i Sundance festivalen som den ene af to danske film. Fold sammen
Læs mere