Dansk TV boomer i Mellemøsten

Danske TV-stationer har fået opbygget en stabil eksport til de mellemøstlige lande, ligesom der også i dag bliver investeret arabiske penge i danske TV-produktioner.

Muhammed-krisen har ikke skræmt den arabiske verden væk fra dansk kultur. I hvert fald ikke hvis man spørger de to største danske TV-stationer, der kan berette om en stigende eksport af TV-programmer til Mellemøsten. TV-stationer som Al-Jazeera og Al-Arabiya køber både programmer af neutralt indhold så som naturprogrammer og politiske dokumentarfilm med et mere kontroversielt indhold.

»Mellemøsten er helt klart et marked, der er i kraftig vækst,« siger chefen for Danmarks radios internationale salg, Helene Aurø.

DR har haft en god sommer ved TV-festivalen i Cannes, hvor blandt andre Al-Jazeera aftog en række dokumentarprogrammer og børneprogrammer.

»Ligesom andre steder i verden er der blevet etableret en række niche-TV-stationer i Mellemøsten, der udelukkende sender børneprogrammer eller dokumentarfilm, så der et et nyt behov for at få fyldt fladerne ud,« siger Helene Aurø.

Blandt de danske TV-programmer som er eller vil blive vist i den arabiske verden er programmet »Kunsten at lave et ur« af Niels Birkemose, dokumentarfilmrækken »Demokrati i det sydlige afrika« og børneprogrammet »Biernes By«.

TV2 udliciterer program­produktionen til selvstændige produktionsselskaber men forhandler deres programmer på de internationale TV-messer. Kim Christiansen, salgschef i for stationens internationale salgsafdeling TV 2 World har mærket en forstærket interesse fra arabiske TV-kanaler.

»Vi sælger rigtig meget til araberne for tiden, og især programmer der sætter fokus på sociale og politiske problemer,« siger Kim Christiansen.

Det danske dokumentarfilmselskab Team Productions to meget roste dokumentarfilm om retssagerne mod Slobodan Milosovic og Saddam Hussein er allerede blevet indkøbt af Al-Jazeera. Også Iran har været på TV-shopping hos TV 2 i Danmark, hvor de har indkøbt familieorienterede naturprogrammer,

»Alt tyder på, at der er fremtid i det mellemøstlige marked. Der er god tillid mellem os og de mellemøstlige TV-stationer, og vi er for eksempel begyndt at kunne forsælge programmer til dem,« siger Kim Christiansen.

I øjeblikket har Al-Jazeera skudt penge i en endnu ikke færdigproduceret dansk dokumentarudsendelse med titlen »Manden der reddede verden«, der handler om en russisk oberst, som afværgede en atomkonflikt og senere blev forfulgt af KGB.

Også danske filmselskaber har forsøgt sig i Mellemøsten, der dog normalt betragtes som et vanskeligt område på grund af hårde censurregler.

»Der har i et lille tiår været interesse for danske familie- og børnefilm, der er dubbet til engelsk eller fransk, men jeg kan ikke sige, at det er i det område, man skal lægge alle sine kræfter,« siger chef for Nordisk Films internationale salg, Tine Klint.

En række danske TV-stationer og filmproducenter, der eksporterer til udlandet, blev for nylig organiseret i brancheorganisationen Danish Television International, der havde sit første fælles fremstød i Paris i juli.