Dansk teaters provoinstruktør: »Vi risikerer at slå sexlivet ihjel, hvis vi kører frem med alle mulige regler«

Dramatikeren, instruktøren og teaterlederen Christian Lollike har kastet sig over Mozarts opera »Don Juan«, som han han blandt andet ser i lyset af MeToo-bevægelsen og krænkelsesparathed. Og han advarer mod, at »identitetshelvedet« flytter ind i soveværelset.

Alene på teatret i sommerferien: Christian Lollike forebereder sin iscenesættelse af Mozarts opera »Don Juan« på teatret Sort/Hvid i Kødbyen. Asger Ladefoged

Når man ringer på hos teatret Sort/Hvid, der ligger i yderkanten af Den Brune Kødby på Vesterbro, bliver man mødt af et skilt, der har fået lov til at blive hængende over døren. »Kødflænsning« står der - et levn fra dengang, man sprættede kreaturer op inde på den anden side af de grumsetgule mursten og hængte dem på kødkroge. Siden foråret 2017 har det fredede slagthus været rammen om et af hovedstaden mest kompromisløse teatre, der har dramatikeren og instruktøren Christian Lollike i spidsen.

»Kødflænsning.« Ordet hænger ligesom lidt i luften. Det kan selvfølgelig referere til teatrets profil, der uforfærdet stikker kniven i tiden. Som retter sig mod et publikum, der ikke er bange for at prøve grænser af. Som er interesseret i at møde moderne udfordringer - æstetisk og politisk.