Dansk skuespiller: 1864-anmeldelser er idiotiske

Den danske filmstjerne Ulrich Thomsen angriber 1864-anmelderne og kalder anmeldelserne af Ole Bornedals TV-serie »1864« for »idiotiske«.

»Kritikken har været idiotisk. Straks efter første episode slæber man Ole Bornedal i TV for at tvinge ham til at forsvare en ottendedel af sit færdige værk. Det er altså åndssvagt,« mener Ulrich Thomsen. Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I aften blænder DR op for næstsidste afsnit af Ole Bornedals TV-serie »1864«, der har fået en usædvanlig hård medfart af de danske anmeldere.

De samme anmeldere får til gengæld en bredside af den danske filmstjerne Ulrich Thomsen, der i øjeblikket er i Danmark for at medvirke i Thomas Vinterbergs kommende film »Kollektivet«. Den massive kritik, der ramte serien allerede fra første afsnit, forarger skuespilleren.

»Kritikken har været idiotisk. Straks efter første episode slæber man Ole Bornedal i TV for at tvinge ham til at forsvare en ottendedel af sit færdige værk. Det er altså åndssvagt,« siger Ulrich Thomsen.

Han understreger, at alle må have den mening, de vil, og at det er kunstnernes lod at finde sig i kritik. Han anerkender også, at det helt sikkert er svært at »lægge forudfattede meninger fra sig«, når man ser en film eller en TV-serie.

»Men man bør ikke nøjes med at læse en side af en bog, inden man begynder at råbe og skrige op om indholdet,« siger Ulrich Thomsen.

Berlingske har lige som de øvrige aviser anmeldt serien afsnit for afsnit, og med få undtagelser har serien fået mellem to og tre stjerner ud af seks. Det skudsmål deles ikke af Ulrich Thomsen.

Serie i højeste klasse

Han føler sig »godt underholdt« af krigsserien og betegner det som »fuldstændig fantastisk«, at den danske serie er lavet i en skala, man sjældent ser på TV, end ikke i USA, hvor Ulrich Thomsen i øjeblikket har fast hyre i en rolle som den korrumperede landsbytyran Kai Proctor i TV-serien »Banshee«.

»Ole har truffet et kunstnerisk valg ved at veksle mellem en nutidshistorie og en datidshistorie. Han er pissedygtig, og som alle folk, der vover at stikke næsen kunstneriskt frem, får han nogle rap over selvsamme næse. Det sker for Lars von Trier igen og igen. De tager bestemt nogle sindssyge valg i deres film, men det er jo netop de valg, vi andre i branchen lever af og bliver inspireret af. Nogle gange slår de en skævert, men det synes jeg bestemt ikke, »1864« er. Jeg synes, den er flot,« siger Ulrich Thomsen, der blandt andet har arbejdet sammen med Ole Bornedal i instruktørens gennembrudsfilm »Nattevagten«.

Savner kompetente anmeldere

Skuespilleren savner generelt mere kompetente anmeldere i dagens mediebillede og fremhæver tidligere tiders filmkritikere som garanter for den ordentlige anmeldelse.

»Jeg synes ikke, der er brug for den sindssygt perfide måde at formulere sig på, som nogle af nutidens anmeldere benytter. Det er ofte svært at blive klogere på den film, der er tale om, når man læser en unuanceret anmeldelse. Den siger mere om anmelderens dårlige humør end det, vedkommende har set,« siger Ulrich Thomsen.

Værst er det dog, mener han, når anmelderen mener at se fejl, hvor der i virkeligheden blot er tale om, at filminstruktøren har truffet bestemte kunstneriske valg.

Skuespilleren fortæller, at han er blevet mere opmærksom på instruktørens byrdefulde job, efter at han selv har instrueret sin første spillefilm, »In Embryo«, som han også har skrevet manuskript til.

»Jeg har lært enormt meget om instruktørarbejdet – og har fået ny respekt for det. Man begynder jo nærmest at mene, at enhver film – uanset hvad det er – fortjener et skulderklap. Det er en kæmpeopgave at instruere en film, fordi der er så meget, der kan gå galt. Derfor gør det også ondt at tænke på, hvor hurtigt en anmelder kan affærdige det enorme arbejde, der er blevet lagt i en film,« siger Ulrich Thomsen.

Berlingskes anmeldelse af syvende afsnit af »1864«, hvor der for alvor kommer gang i kampene ved Dybbøl, kan læses på b.dk. I dagens Berlingske giver serien også anledning til debat, idet DRs bestyrelsesmedlem Ole Hyltoft kritiserer seriens præmisser i en kronik.