Dansk koloni i Mitte

I fem år har den danske kunstner Lise Nellemann drevet udstillingsstedet Sparwasser HQ i berlinerkvarteret Mitte. Sparwasser er ikke-kommercielt, og her har mange danske kunstnere fundet deres berlinske netværk.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lige nu er Sparwasser HQ tomt. En udstilling er netop taget ned, og kun et par stole, nogle kasser med tomme flasker og en lysbilledekarrusel står fremme i udstillings- og projektstedet, som siden starten i 2000 har været drevet af den danske kunstner Lise Nellemann.

Årligt laves der 11 udstillinger på stedet, som ligger i et gammelt butikslokale i Torstrasse, en af de centrale gader i Mitte kvarteret.

Siden Murens fald i 1989 er området i det gamle Østberlin blevet hjemsted for gallerier og kunstnere fra hele verden. I de omkringliggende gader, bl.a. Auguststrasse, Sophienstrasse og Tucholskystrasse, ligger gallerierne side om side. Kvarteret har stadig en charmerende råhed over sig, men kunstnermiljøerne har gjort området attraktivt, og smarte restauranter, nyistandsatte butikker og tjekkede gallerier har holdt deres indtog i det gamle arbejderkvarter.

»Vi er ikke et galleri. Hvis vi var kommercielle ville vi tænke på kunst på en anden måde, for så ville kunst være en vare. Jeg er selv kunstner og ved, at kunst ikke har noget at gøre med at producere varer. Kunst rummer nogle helt andre værdier, som samfundet kan bruge,« siger Lise Nellemann, der karakteriserer Sparwasser HQ som en mellemting mellem et borgerinitiativ og en kunstinstitution.

Hun har problemer med at få den gamle lås i hoveddøren ind til Sparwasser til at gå i hak, men det lykkes, og så viser hun journalisten rundt i kvarteret.

I Auguststrasse 24 går vi ind en bygning, der ligner en misligholdt beboelsesejendom. »Ballhaus Mitte« står der på et skilt på facaden, og bygningen viser sig at indeholde en stor balsal med højt til loftet, bar, scene og langs væggene borde med hvide duge og sølvlysestager.

Henne i nr. 69 ligger Kunst Werk (KW), der startede som et græsrodsinitiativ i en nedlagt fabrik, men som i dag er en etableret kunstinstitution med en tjekket café i glas og stål. Vi sætter os og bestiller kaffe, og Lise Nellemann fortæller om Sparwasser.

»Her kommer kunstnere - folk af forskellige nationaliteter, men forholdsvis mange danske - for at udstille, diskutere og mødes med deres publikum,« siger Lise Nellemann, der efter fem års arbejde kan glæde sig over, at udstillingsstedet nu får støtte fra Kunststyrelsen i København - 40.000 kr. årligt i tre år.

Lise Nellemann er uddannet på Kunstakademiet i 1987, hvor hun bl.a. studerede under professor Albert Mertz. Hun arbejdede i flere år med maleri og akvarel, men arbejder nu med fotografi, video og tekster. Netop blandingen af medier - og brugen af nye medier - er typisk for den måde, mange unge kunstnere arbejder på, og netop i Berlin synes de, at de møder større forståelse for de nye medier.

»Den klassiske kunstner- og publikumsrolle, hvor kunstneren står alene i sit atelier og skaber sit værk, og hvor publikum oplever værket alene, er i opløsning. I dag forholder kunstnerne sig til et emne og er i dialog med både kunstnerkolleger og publikum,« siger Lise Nellemann, som synes, at der er større forståelse for den nye kunst i Tyskland.

»Her behøver man ikke hver gang at begynde forfra med at forklare, at kunst ikke kun er maleri og skulptur,« siger Lise Nellemann.

Hun flyttede til Berlin i 1992 og var dermed blandt de første danske kunstnere, der bosatte sig i byen efter Murens fald i 1989.

»Scenen her er ikke tysk. Den er international. Her er man midt i Europa,« siger Lise Nellemann, der betegner kunstdebatten i Berlin som langt mere kvalificeret end i Danmark, og netop dét var en af årsagerne til, at hun flyttede til Berlin.

»Det er ikke sjovt at arbejde et sted, hvor man ikke er indstillet på det nye, og det har man ikke været i Danmark. Se bare på Olafur Eliasson - han blev stor i udlandet, før han blev det i Danmark,« siger Lise Nellemann.

På vej ud af caféen peger hun på en lejlighed i Kunst Werk komplekset.

»Dén har den norske kunststyrelse været så forudseende at skaffe sig, og nu udlånes den på skift til kunstnere,« forklarer hun.

Klokken er 18, og der er stadig masser af liv i kvarteret, hvor bl.a. arkitekter, grafiske virksomheder, fotografer og gallerier har slået sig ned. Det gamle arbejderkvarter er på vej til at blive trendy.

»Min egen gade Kastanienallee kaldes i folkemunde Casting Allé,« siger Lise Nellemann med henvisning til de mange fotografer og filmhold, der finder locations i området. Og så siger hun farvel og vender cyklen hjem mod Kastanienallee.Dette er de sidste artikler i serien om danske kunstnere i Berlin. De øvrige blev bragt den 27., 28., 29. og 30. december. Artiklerne kan læses på: www.berlingske.dk