»Dansk film er uden kunstnerisk succes«

Filminstruktøren Bille August kan stort set ikke se forskel på de nye danske film, som han beskylder for at være holdningsløse og uden dybde. Det er noget vrøvl, replicerer Filminstituttets direktør Henning Camre, som heller vil have reflekteret kritik af dansk film fra folk uden for filmmiljøet.

Mange danske film er uden holdning, dybde og personlighed. De har ikke noget budskab, men er blot interesserede i at gå op rent dramaturgisk og have kendte skuespillere på rollelisten.

Den prisbelønnede filminstruktør Bille August, der til daglig er bosat i England, blander sig nu i den aktuelle debat om dansk film, som blev startet af Lars von Trier. Og ligesom von Trier er Bille August ikke imponeret over kvaliteten af danske film.

»Jeg kan stort set ikke se forskel på dem,« siger Bille August til Berlingske Tidende.

»Der er en tendens til, at man i al for høj grad er fokuseret på, at filmene er dramaturgisk korrekte. Det virker ikke som om, man har haft en kerne, en præmis eller et budskab, som har været vigtigt at kommunikere. Det virker som om, argumentet for at lave en film er, at man gerne vil have, at en person går fra punkt A til punkt B, og så kan personen møde en masse forhindringer, og så skal der helst være fire-fem kendte danske skuespillere med,« siger han.

I sidste måned langede Lars von Trier bl.a. ud efter Anders Thomas Jensen, Kim Fupz Aakeson og Susanne Bier for at lave film uden holdning og personligt engagement. Bille August vil derimod ikke sætte navne på sin kritik. Men han mener, at succes for dansk film ikke kun handler om at sælge mange billetter.

»Successen for danske film er et faktum, fordi de har høj belægning, men er successen også en kunstnerisk succes? Det tvivler jeg på. Jeg ville ønske - når man nu har alle de mange penge og et velfungerende filminstitut - at man også brugte det til at lave flere personlige film med dybde, film som afspejler den danske folkekultur,« siger Bille August.

På Filminstituttet mener adm. direktør Henning Camre, at det er »noget vrøvl« at de danske film ligner hinanden.

»»Brødre«, »Kongekabale«, »Pusher II«, »Adams Æbler«, »Manderlay« og »Nordkraft« har for eksempel ikke iøjnefaldende lighedspunkter,« siger Henning Camre.

Han synes ikke, at det er særlig konstruktivt, at filminstruktører »hakker på hinanden«. Henning Camre efterlyser derimod en meget mere reflekteret kritik fra folk uden for filmmiljøet, en kritik som kan udfordre filmskaberne.

»Det er også naivt at forestille sig en bæredygtig film- og biografkultur, som alene baserer sig på film, som Bille August, Lars von Trier og jeg gerne ville se. Der skal være en diversitet, som også omfatter mere populære film, som måske først og fremmest har underholdende værdier. Derfor behøver de ikke være fladpandede, og dem er der heller ikke mange af mere. Film er massekultur, men ind imellem møder vi værker, som kan have skelsættende betydning og som måske fortjener at blive betegnet som filmkunst. Den spændvidde er afgørende,« siger Henning Camre. Læs interview med Bille August på fredag, hvor vi også anmelder hans seneste film, den engelsksprogede thriller »Return to Sender«.